جادوگرانی که جانشین خدا می شوند!
امروزه در کشور ما دستِ کم 50 جریان فعال در حوزه معنویت و عرفان وجود دارد که نود در صد آنها وارداتیاند. یکی از شاخصهای مشترک این گروهها، وجود تناقض در اندیشه یا مرام این گروههاست.
انواعِ تناقض در عرفانهای کاذب
در معنویتهاى جدید، دین و مذهب و در یك كلمه، شریعت جایى ندارد. یكى از تعارضات این معنویتها آن است كه از یك طرف احكام عبادى، مناسک و عبادات رایج در ادیان را محكوم مىكنند و از طرف دیگر، خود عبادتهایى جدید و مناسكى ویژه با آدابی خاص به پیروان خویش آموزش مىدهند. نماز را لازم نمیشمارند؛ اما خود مدلهایی از عبادت و ذکر و خلوتنشینی را ضروری معرفی میکنند. مثلاً در مكتب اكنكار، شریعتهای رایج كنار گذاشته مىشود و مناسک ادیان محکوم میگردد؛ اما روزه روز جمعه، لازم شمرده شده است؛ بهاینصورت كه فرد در خانه بنشیند، از اجتماع كناره گیرد، ذهن خود را بر استاد زنده آك متمركز كند و فقط به فكر او باشد.( حكمت آك، صص 8 4 و 7.)
در مرام اشو، مراقبههایى با آداب و اوقاتی خاص، تبلیغ و توصیه مىشود به صورتی که یک دوره دوازده جلدی با نام مراقبه برای برنامه دوازده ماهه مریدان اشو تألیف شده و حتی برای هر روز ایشان یک متن عرفانی برای انس و مطالعه و در نتیجه مراقبه و مدیتیشن تنظیم گردیده است( اشو، شهامت، بخش آخر).
لوییزهی کتابی دارد با نام در زمان حال زندگی کن که در بردارنده 365 دستورالعمل روزانه برای دستیابی به حیات معنوی است. اکهارت توله کلمات قصاری برای مرور و تمرکز درونی نگاشته است؛( ر.ک: سکوت سخن میگوید؛ اکهارت توله) وین دایر مراقبههایی برای تهذیب روح با نام عبادت پیشنهاد میدهد و کتاب مستقلی برای این هدف گردآوری کرده است.( ر.ک: مراقبه، وین دایر؛ معنویت2، ویندایر.) دیانا کوپر، دیپاک چوپرا، والش، دالایی لاما همه چنین برنامههایی را دارند.
عرفانهاى جدید، اماکن پذیرفتهشده در ادیان همچون مسجد، حسینیه، معبد و كلیسا را مردود اعلام كردهاند، اما هركدام به طریقى، مكانىمقدس برای عبادت ابداع نموده است. اشو، مكانى به نام «كمون بینالمللى اشو» را در هند پایهگذارى كرد. ساى بابا، كاخى به نام «آشیانه صلح برین» دارد كه در اعیاد همه ادیان، در آن مراسمی برگزار مىشود و همچنین محل ملاقات و تشرّف ساى باباست كه پیروان وى در آنجا او را دیدار مىكردند. پیروان مكتب اكنكار، هر چند مكتب خود را جهانى اعلام كردهاند و آن را فرا مكانى مىدانند، معبدى مقدس در یكى از شهرهاى آمریكا دارند و هر ساله در سالروز تولّد پالتوئیچل (بنیانگذار این مكتب كه افسر نیروى دریایى امریكا بوده است) در آنجا جمع مىشوند. این مكان مقدّس به «معبد زرین اك» مشهور است. یادآورى میشود كه پارهاى از فرقههاى اسلامى، مانند صوفیان كه معمولاً با مسجد و حسینیه میانهای ندارند، خانقاه را به جاى آن برگزیدهاند.
عرفانهاى جدید، از پیامبران نام میبرند و گاهی از ایشان تمجید میکنند؛ اما جایی برای پیامبران الهی در زندگی معنوی بشر باز نمیکنند. در جنبشهای نوین، به جاى پیامبران، رهبران معنویت مدرن قرار دارند و به جاى منجى و موعود، افرادی مثل «جنگیر»، «جادوگر» و «مرتاض» معرفى مىشوند.
از افول معنویت حقیقى و ظهور معنویتهاى پفكى در عصر جدید، همین بس كه پائولو كوئلیو كه آثارش به بیش از پنجاه زبان ترجمه شده است مخالفت سرسختانه دین مسیح با جادوگری را نادیده میگیرد و به سنّت دینی خویش(دین مسیحیت) پشت میکند و دو كتاب مستقل در باب جادوگرى (كتابهاى بریدا و والكیرىها) و یك كتاب در باب روسپیگرى و فاحشهگری تألیف میکند و خود را به ناحق در حوزه معنویت و عرفان جا میزند.
در بسیارى از عرفانهاى جدید، بهشت و جهنم اخروی انکار میشود؛ اما خود نوعی از بهشت و جهنم و نظام محاسبه اعمال را تبلیغ میکنند(ر.ک: فرهنگ ادیان جهان؛جان هینلز،ترجمه گروه مترجمان، ص 448).
این نظام جدید که در قالب ایده کارما مطرح است، برای راحتطلبان جذّابیت دوچندانی دارد (ر.ک: معرفی مکتبهای فلسفی هند؛ ساتیش چاندرا چاترجی، ترجمه فرناز ناظر زاده کرمانی؛ مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب؛1384، ص 295). در معنویتهای جدید به جاى حیات اخروى كه همه ادیان الهى بر آن تكیه کردهاند ـ تا جایىكه یك سوم آیات قرآن در مورد زندگى پس از مرگ است ـ مفهومى به نام «تناسخ» وارد شده است. تناسخ به معنى وارد شدن روح فرد مرده، به كالبد كودك تازه متولّد شده و یا به جسم موجوداتى دیگر و حتى در اشیاى بىجان.
روشن است كه اگر زندگى اخروى و نعمتها و لذات آن، چنانكه در قرآن آمده است، به انسان غفلت زده جوامع مدرن عرضه شود، با جان و دل میپذیرند و این حیات ابدى كه داراى پشتوانه منطقى، عقلى و كلامى است، براى تبلیع ادیان الهى عامل بزرگى خواهد بود و بشر تشنه و سرگردان عصر جدید، به جاى پناه بردن به دامن مدیتیشن، مراقبه و تناسخ، دستیابى به بهشت برین و زندگی راحت اخروی را سرلوحه آمال خود قرار خواهد داد، به زیر پرچم پیامبران الهى و شریعت رحمانى گرد خواهد آمد و به جای دغدغه رفع استرس، به تعالی معنوی و پیوند با خدا خواهد اندیشید. شایان ذکر است كه تناسخ، برهان محكمى ندارد و دانشمندان كلام و فلاسفه اسلامى، دلایل گوناگونى بر رد و بطلان تناسخ اقامه كردهاند(ر.ک: اسفاراربعه، ج9، ص 12؛ اشارات و تنبیهات، ابن سینا، ترجمه حسن ملکشاهی، نشر سروش، ج اول، 1382، ص 433).
نتیجه گیری
از آنجا که استحکام و اتقان هر مکتبی به دوری آن از تناقض است؛ در جنبشهای معنویتگرایی که الان در کشور ما فعالیت دارند تناقضهای زیادی مشاهده میشود. این تناقضات هم در اندیشه و هم در مرام عملی آنهاست؛ به گونهای که در مفاهیمی مانند عبادتهای جعلی و نظام محاسبه اعمال(تناسخ) و مکانهای عبادت و کنار زدنِ پیامبران الهی از عرصه ارشاد و هدایت انسانها به روشنی، تناقضگویی کردهاند.
حمزه شریفی دوست
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
مطالب مرتبط:
راهبرد عرفان وارهها برای جذب مخاطب در ایران