تبیان، دستیار زندگی
دیدگاه اسلام درباره طلاق بر خلاف ازدواج است. به هر اندازه كه از خوبى و زیبایى‏هاى ازدواج سخن گفته و زن و مرد را به آن ترغیب و تشویق كرده، به همان اندازه نیز از بدى و زشتى‏هاى طلاق و عواقب شوم آن بیان بلیغى آورده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان درد جدایی از منظر دین


دیدگاه اسلام درباره طلاق بر خلاف ازدواج است. به هر اندازه كه از خوبى و زیبایى‏هاى ازدواج سخن گفته و زن و مرد را به آن ترغیب و تشویق كرده، به همان اندازه نیز از بدى و زشتى‏هاى طلاق و عواقب شوم آن بیان بلیغى آورده است.


طلاق

امروزه شاهدیم که خانواده ها دچار نابسامانی ها و درگیری ها بوده و در رابطه با خود و فرزندانشان مسائل و دشواریهایی دارند. از قبیل این که:

روابطشان سست و متزلزل است؛ از صفا و صمیمیت و در نتیجه از آرامش و سکون خبری نیست؛ زن و شوهر ظاهرا در کنار یکدیگرند، ولی وضعیت زندگی، آنان را چون دو بیگانه، در کنار هم قرار داده است. آمار طلاق سرسام آور شده است و زن و مرد با اندک بهانه ای رشته حیات خانوادگی را از هم می گسلند. فرزندان مهر و عطوفت لازم را از خانواده ها به دست نیاورده و در نتیجه اکثرشان زود رنج و زودشکن و بی عاطفه اند. به علت عدم تربیت صحیح، بزهکاری کودکان رو به افزایش است.

دیدگاه اسلام درباره طلاق چیست؟

دیدگاه اسلام درباره طلاق بر خلاف ازدواج است. به هر اندازه كه از خوبى و زیبایى‏هاى ازدواج سخن گفته و زن و مرد را به آن ترغیب و تشویق كرده، به همان اندازه نیز از بدى و زشتى‏هاى طلاق و عواقب شوم آن بیان بلیغى آورده است،

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: هیچ چیز نزد خداوند محبوب‏تر از خانه‏اى نیست كه به واسطه ازدواج آباد مى‏شود و هیچ چیز مغبوض‏تر از خانه‏اى نیست كه در اسلام به واسطه طلاق خراب مى‏شود(1) و در حدیث دیگرى فرمود: ازدواج كنید و طلاق ندهید چه اینكه طلاق، عرش خدا را به لرزه در مى‏آورد.(2)

امام صادق (علیه السلام ) فرمود: چیزى از امور حلال در پیشگاه خدا مبغوض‏تر از طلاق نیست.(3)

بنابر این اسلام از طلاق و جدایى بسیار مذمت و سرزنش كرده است ولى با وجود آن بر خلاف برخى ادیان، آن را حرام و ممنوع نساخته است بلكه حلال مبغوض دانسته است و آن را به عنوان راه چاره در شرایط خاص و بن بست، یاد كرده است.

خداوند مى‏فرماید: «و ان یتفرَّقا یغن اللَّه كلًّا من سعته». اگر (راهى براى اصلاح در میان خود نیابند و) از هم جدا شوند، هر كدام از آنها را با فضل و كرم خود، بى نیاز مى‏كند.(4)

به امیرالمۆمنین علیه‏السلام فرمودند: آیا تو را خبر ندهم كه اخلاق كدام یك از شما به من شبیه ‏تر است؟ عرض كردند: آرى، اى رسول خدا. فرمودند: آن كس كه از همه شماخوش ‏اخلاق‏ تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیكوكارتر و با انصاف‏تر باشد

اعتراف به اشتباهات خویش

مشکلات خانوادگی به ندرت محصول اشتباهات یک طرف است، در اکثر مواقع این طرفین هستند که باعث ایجاد طلاق عاطفی شده حال سهم هر کس در اندازه متفاوت است. نوع جنس مشکلات و اختلافات خانوادگی از تعامل نادرست ساخته می شود. بنابر این هر یک از زوجین، سهمی هر چند کوچک در بروز مشکلات دارند. فلذا گفتگوی زوجین برای حل مشکلات و درمان طلاق عاطفی در صورتی نتیجه بخش است که هر دو طرف صادقانه به اشتباهات خود اعتراف کنند و صادقانه از طرف مقابل عذر خواهی و طلب گذشت داشته باشند.

انصاف همسران نسبت به یکدیگر

انصاف از اصول مهم ارتباط است. این امر در رفتار منصفانه و توام با محبت نسبت به دیگران به وجود می آید. امام جواد علیه السلام می فرمایند: «سه خصلت است که موجب تحکیم و تداوم محبت می شود:... و مراعات انصاف در معاشرت با مردم.»[5] در حدیثی دیگر حضرت رسول صلی الله علیه و اله فرمودند: «لأَِمیرِ المُۆمِنین علیه‏السلام أَلا اُخبِرُكُم، بِأَشبَهِكُم بى خُلقا؟ قالَ: بَلى یا رَسولَ اللّه‏ِ قالَ: أَحسَنُكُم خُلقا، وَأَعظَمُكُم حِلما، وَأَبَرُّكُم بِقَرابَتِهِ وَأشَدُّكُم مِن نَفسِهِ إِنصافا؛ به امیرالمۆمنین علیه‏السلام فرمودند: آیا تو را خبر ندهم كه اخلاق كدام یك از شما به من شبیه ‏تر است؟ عرض كردند: آرى، اى رسول خدا. فرمودند: آن كس كه از همه شما خوش ‏اخلاق‏ تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیكوكارتر و با انصاف‏تر باشد.»[6]

مشکلات خانوادگی به ندرت محصول اشتباهات یک طرف است،در اکثر مواقع این طرفین هستند که باعث ایجاد طلاق عاطفی شده حال سهم هر کس در اندازه متفاوت است.نوع جنس مشکلات و اختلافات خانوادگی از تعامل نادرست ساخته می شود.بنابر این هریک از زوجین،سهمی هر چند کوچک در بروز مشکلات دارند.فلذا گفتگوی زوجین برای حل مشکلات و درمان طلاق عاطفی در صورتی نتیجه بخش است که هر دو طرف صادقانه به اشتباهات خود اعتراف کنند و صادقانه از طرف مقابل عذر خواهی و طلب گذشت داشته باشند

و در حدیثی دیگر که حضرت انصاف را عاملی مهم در از بین بردن اختلافات شمرده است، فرمودند:

«اَلانصافُ یَرفَعُ الخِلافُ وَیوجِبُ الائتلافَ؛ انصاف، اختلاف را از بین می‌‏برد و موجب الفت و همبستگى می‏شود

پى‏نوشت‏ ها:

[1] ما من شى‏ءٍ أحبُّ إلى اللَّه عزَّ و جلَّ من بیتٍ یعمر بالنِّكاح و ما من شى‏ءٍ أبغض إلى اللَّه من بیتٍ یخرب فى الإسلام بالفرقة یعنى الطلاق. وسائل الشیعه، ج 20، باب كراهة طلاق الزوجة ص 7.

[2] تزوَّجوا و لا تطلقوا فإنَّ الطَّلاق یهتزُّ منه العرش. وسائل الشیعه، ج 22، باب كراهة طلاق الزوجة، ص 8.

[3] ما من شى‏ءٍ ممَّا أحلَّه اللَّه أبغض من الطَّلاق، همان، ص 9.

[4]کشف الغمه ج 3 ص 141 الفصول المهمه ج2ص1055

[5]مكارم الاخلاق، ص‏442

[6]غررالحكم، ج2، ص30، ح1702

                                                                                                                                          فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع: سایت رهروان ولایت

سایت دارالحدیث

مطالب مرتبط:

رابطه محبت به زنانتان و محبوب خدا شدن!

سه ویژگی الهی که باید به آن آراسته شویم!!

تضمینی برای استحکام خانواده

نکاتی برای داشتن یک خانواده اخلاقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.