تبیان، دستیار زندگی
اگر شما به یک درخت تنومند یا پیر نگاه کرده باشین ممکن است این سوال را از خود بکنید: که این درخت چند ساله است؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش های تعیین سن درختان

اگر شما به یک درخت تنومند یا پیر نگاه کرده باشین ممکن است این سؤال را از خود بپرسید: که این درخت چند ساله است؟ برای تعیین سن درختان روش های مختلفی وجود دارد در یکی از این روش ها باید درخت را قطع کرد اما همان طور که می دانیم کار درستی نیست که برای تعیین سن درخت، آن را قطع کنیم پس باید روش های دیگری را برای تعیین سن درخت زنده به کار ببریم که در زیر به همه این روش ها اشاره میکنیم.

الف . سن درختان زنده

امروزه سن درختان را به این صورت اندازه می گیرند که ابتدا سوراخی به قطر یک میخ در آن ایجاد می کنند که تا وسط درخت ادامه دارد سپس مایعی شفاف درون آن تزریق می کنند که این مایع بعد از مدتی خشک و سفت شده و آن را از درخت بیرون می کشند لایه های روشن و تیره روی آن اثر خود را گذاشته، سپس آن ها را می شمارند مثل برش درخت و دیدن لایه ها. بدین وسیله سن درخت اندازه گیری می شود.

استفاده از مته سال سنج: در این روش مته از یک قسمت از پوست درخت وارد می شود و تا مرکز درخت فرو می رود، محل سوراخ کردن تقریبا نصف ارتفاع درخت می باشد. نمونه برداری انجام می شود حال تعداد حلقه ها را می شمارند.

روش دیگر محاسبه قطر، طول و ارتفاع و تعداد شاخه های جانبی می باشد. هرچه قطر و ارتفاع و شاخه های

تعیین سن درخت

جانبی یك درخت بیشتر باشد عمرش بیشتر است.

محیط بدنه درخت را محاسبه و شعاع آن را به دست می آورند و با توجه به ثابت بودن رشد سالیانه حدود سن درخت را حدس می زنند.

تعیین سن به روش کربن 14

معمولا از این روش برای تعیین سن درختان بومی مناطق گرمسیری و همچنین جنگل های استوایی که تقریبا هوا همیشه یک جور است استفاده می شود. در این نواحی تغییرات آب و هوایی بسیار كم است و در نتیجه رشد درختان تقریبا توقف و كاهشی ندارد تا گیاه بتواند حلقه های رشد داشته باشد.

اندازه گیری سن با استفاده از كربن رادیو اكتیو وقتی قابل اعتماد خواهد بود كه از قلب درخت نمونه گیری انجام گرفته باشد جایی كه درخت رشد خود را از آن جا شروع كرده است. این روش بیشتر برای درختانی كه چوب سخت دارند قابل استفاده می باشد. استفاده از روش كربن رادیو اكتیو بسیار گران و زمان بر می باشد.

در روش اندازه گیری میزان رشد، میزان رشد درخت را در یک محدوده زمانی اندازه گرفته و با توجه به جثه درخت عمر کلی آن را پیش بینی می کنند. این روش دقت بسیار کمی دارد.

ب. تعیین سن درختان غیر زنده

وقتی یك درخت بزرگ می شود لایه های چوب جدیدتری در زیر پوست درخت ساخته می شود.

رنگ لایه ای كه در تابستان به وجود می آید با رنگ لایه ای كه در زمستان به وجود می آید متفاوت است. پس یك لایه كم رنگ و پر رنگ با هم نشان دهنده ی یك سال از عمر درخت است. پس از بریدن تنه اصلی با  شمردن حلقه های تیره و روشن درخت سن آن را اندازه می گیرند.

اگر درختی 10 حلقه در مقطع خود داشته باشد، می‌شود بگوییم که تقریباً ده ‌ساله است و درختی که 60 حلقه دارد تقریبا شصت‌ساله است. این روش ساده‌ترین روش تعیین سال درختان است. درخت هرچه ستبرتر و درازتر باشد، سن بیشتری دارد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مرتضی عرفانیان

تنظیم: مریم فروزان کیا