تبیان، دستیار زندگی
آیا بیماری ایدز از عیوب زن در نکاح محسوب می شود و سبب فسخ نکاح می گردد؟ ازدواج با مردان مبتلا به این بیماری چه حکمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا بیماری ایدز باعث فسخ ازدواج است؟

زن و شوهر، همسر

سوال: چه کنیم تا خانواده ای با دوام و مستحکم داشته باشیم؟ کفو همدیگر بودن یعنی چه؟ معیار و دلایل هماهنگی در سن چیست؟ آیا در سنین پایین (مثلاً در سن 20 سال) هم، دو نفر می توانند هم کفو باشند؟ اگر فاصله سنی دو نفر که می خواهند ازدواج کنند، زیاد باشد، آیا مشکل عدم درک به وجود می آید؟ آیا فاصله سنی زیاد، موجب عدم تناسب در توانایی های جسمی آنان می شود؟ آیا فردی که سن او زیادتر است، انعطاف پذیری کمتری دارد؟ آیا شغل و میزان تحصیلات فرد یا خانواده می تواند در ازدواج نقش موثری داشته باشد؟ آیا با سوادتر بودن دختر، اشکالی در زندگی به وجود خواهد آورد؟ آیا تفاوت زوجین از نظر شهر، منطقه، و قبیله با اختلاف آن ها از نظر مذهبی با تفاوت دو خانواده از نظر وضع مالی و مادیات می تواند سبب بروز اختلافات در زندگی آینده آنان شود؟ چگونه می تواند سطح اطمینان و پایداری زندگی مشترک را تضمین کرد؟ چگونه می تواند میزان پاکدامنی و ایمان مردی را که به خواستگاری می آید تشخیص داد؟ زیرا ظاهر بسیاری از افراد گویای این مطلب می باشد، ولی بعد از آن که ازدواج صورت می گیرد خلاف آن در زندگی مشخص می شود؟ یک زندگی چگونه باید باشد تا مرد بعد از ازدواج دلسرد نشود؟

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):

پاسخ تمام سوالات شما به شرح زیر است:

اگر ازدواج بر اساس ارزش های انسانی باشد پایدار می ماند و کفو عرفی بودن به این معنی است که زوجین از جهات مختلف مانند سن و وضع اجتماعی و پایه تحصیلی و ... قریب الافق باشند ولی می دانیم کفو عرفی بودن شرط صحت عقد نیست اگر زوج و زوجه مسلمان باشند و با اختلافی که با هم دارند تفاهم داشته باشند این تفاهم برای ازدواج کافی است و برای شناخت افراد نباید تنها به ظاهر قناعت کرد بلکه درباره آن ها باید تحقیق نمود.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

سوال: آیا بیماری ایدز از عیوب زن در نکاح محسوب می شود و سبب فسخ نکاح می‌گردد؟ ازدواج با مردان مبتلا به این بیماری چه حکمی دارد؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

موجب حق فسخ نکاح نیست مگر آنکه در ضمن عقد نکاح سلامت از آن بیماری شرط شود.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

خیر بیماری مذکور مجوز فسخ نکاح توسط زن یا شوهر نیست مگر اینکه قبلاً شرط سلامت از آن بیماری یا سایر بیماری ها شده باشد.

ازدواج صحیح است. ولی اگر مسلم شود که این بیماری موجب سرایت بیماری مهلک به زن می شود زن می تواند به علت عسر و حرج تقاضای طلاق کند.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

بخش احکام اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

حد پوشش در مقابل پسر بچه نامحرم

حکم حضور مردان در محفل زنانه

لزوم پوشاندن زینت از نامحرم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.