تبیان، دستیار زندگی
با وجود مشكلات كوچك و بزرگ زندگی ، پیدا كردن جایی آرام و به دور از فشار روانی  نه تنها روحیه را تقویت می كند بلكه باعث نجات جان می شود . فشار كاری زیاد ممكن است برای قلب مضر بوده و حتی باعث گرفتگی رگ های آن شود . بررسی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خندیدن شما را آرام می كند

با وجود مشكلات كوچك و بزرگ زندگی ، پیدا كردن جایی آرام و به دور از فشار روانی  نه تنها روحیه را تقویت می كند بلكه باعث نجات جان می شود . فشار كاری زیاد ممكن است برای قلب مضر بوده و حتی باعث گرفتگی رگ های آن شود . بررسی های جدید نشان داده است كه فشار كاری می تواند باعث ترشح هورمون فشارهای روحی در جریان خون شود كه باعث كاهش قدرت دفاعی بدن شده ، و ما را در مقابل آلودگی ها از جمله سرماخوردگی و غیره حساس می كند . بیماری هایی نظیر سوزش معده ، گلو درد ، تنگی نفس و سرطان ، بستگی زیاد به فشارهای روحی دارد ، كه حتی می تواند با افزایش سن ، كاهش قدرت حافظه شود .

اما آرامش داشته باشید . راههای شناخته شده ای برای كاهش فشارهای روحی وجود دارد. احتیاجی نیست كه شما برای كنترل فشارهای عصبی زندگی خود را پشت و رو كنید ، « بسیاری از مردم می گویند اینقدر گرفتار هستند كه فرصت فكر كردن به این فشارها را ندارند . اما واقعیت این است كه با آموختن كنترل اعصاب و آرام كردن خــــــــــود ، می توانید احساس آرامش بیشتری كنید .

این هفته یكی از این روش ها را امتحان كنید . بعضی از آنها مؤثر از بعضی دیگر هستند . مهم این است كه متوجه برخی از این روش ها شوید و وقتی فشار عصبی در حال افزایش است از آن ها استفاده كنید .

هیچ كاری نكنید

حداقل یكبار در روز حدود 5 الی 10 دقیقه فقط آرام بنشینید و هیچ كاری نكنید . به صداهای اطراف ، به احساسات خود ، خستگی در گردن و شانه و بازو و سینه و دیگر مسائل فكر كنید .

برای عده ای از مردم این كار بسیار سختی  است .

فقط آرام نشستن ، ضربان قلب را كم می كند و فشار خون را كاهش می دهد كه این دو از عوامل اصلی كاهش فشار عصبی است . این كار می تواند دید شما را عوض كرده و احساس كنترل بر روی حوادث را در شما بیشتر كند . یك روانشناس می گوید :« مطالعات نشان داده است كه عصبی ترین مواقع وقتی است كه نمی توانیم حوادث را كنترل كنیم . هیچ كس نمی تواند گذشته را تغییر دهد . او می گوید تنها چیزی كه هر یك از ما قادر به كنترل آن هستیم زمان حاضر است .» وقتی بیماران من این كارها را تمریـــــن می كنند ، احساس كنترل بیشتری روی خود و كاهش فشار عصبی خود دارند .

بلند بخندید

چیزی را كه باعث خنده شما می شود دم دست داشته باشید . مثلاً یك مجموعه چیزهای خنده دار ، و یا صدای فرزند و یا دوست كه برای شما فرستاده شده باشد . حتی می توانید چند دقیقه در باره برنامه كمدی محبوبتان فكر كنید .

یك محقق می گوید :

یكی از عواملی كه فشارهای عصبی را كاهش می دهد برنامه های كمدی و شاد در شب هنگام ، پس از یك روز طولانی است . مطالعات نشان می دهد كه خنده خوب باعث كاهش هورمون عصبی « كورتیزول » و « اپی نفرین » شده و احساس ایمنی را افزایش می دهد . یك خنده از ته دل اثرات خوب خود را تا 24  ساعت حفظ می كند ، تا در فرصتی دیگر با دوستان تكرار شود .حتی توجه به خندیدن در لحظات آینده ، بسیاری از افراد را آرام می كند .

در خود فرو رفتن

وقتی با كاری كه به آن تمایل ندارید مواجه می شوید  یك موزیك آرام ،  كلاسیك ، محلی و یا شاد برای خــــــود بگذارید .

شاد فكر كنید

بر روی فرد و یا چیزی كه شما در باره آن نظر مساعدی دارید و به آن توجه می كنید به مدت 15 ثانیه و تا 5 دقیقه تمركــز كنید . یا تصویری از یك تعطیلات خوب را در ذهن بیاورید . به یك جمله كه به شما قوت قلب و اعتماد به نفس می دهد فكر كنید .

این توصیه شبیه جمله های كارت های تبریك به نظر می رسد ، ولی در باره شادی فكر كنید .  وقتی ما تحت فشار عصبی هستیم یك فكر آرام كننده می تواند اثر روانی خوبی داشته باشد . یك متخصص كه اثر شفا بخش بخشش و عفو را مطالعه  می كند می گوید : بسیاری از فشارها ی عصبی كه ما با آن مواجه هستیم به علت اثرات منفی احساسی اطراف ما ، مانند احساس بد نسبت به دیگران و عصبانیت به وجود می آید .

اندیشیدن راجع به شخصی كه شما نسبت به او عصبانی هستید و یا دوستی كه احساسات شما را جریحه دار كرده ، می تواند باعث ایجاد جریان هورمون های فشار عصبی در جریان خون شما شود . اما  فكر كردن در باره افراد و چیزهایی كه شما آنها را دوست دارید دارای اثر عكس است .

به بیرون بروید

از پشت میز خود و یا هر جای دیگری كه هستید برخیزید و ده دقیقه قدم بزنید .

بسیاری از افراد این حس را دارند كه قدم زدن به آنها آرامش می دهد. حالا دانشمندان به این حقیقت پی برده اند : كسانی كه هفته ای سه الی چهار روز پیاده روی می كنند دارای فشار عصبی كمی هستند و شبها بهتر می خوابند .

موقعی كه فكر می كنید عصبی هستید پیاده روی در حد 5 تا 10 دقیقه كافی و مفید است . تحقیقات نشان می دهد كه 5 دقیقه پیاده روی یا كمتر ، در زمانی كه فشار عصبی بالاست بهترین اثر را دارد .

آرام نفس بكشید

تنفس خود را به مدت 5 دقیقه پایین آورده و در حد 6 نفس عمیق شكمی در دقیقه بكشید . به این صورت كه برای پنج ثانیه هوا را وارد ریه كرده و در چهار ثانیه بازدم كنید . در زمانی كه احساس عصبی بودن به ما دست می دهد سعی می كنیم نفس های كوتاه و سریع بكشیم . چند نفس عمیق كشیدن باعث می شود كه شخص شانه هایش را بالا آورده و با این عمل ماهیچه های منقبض شده را به حالت استراحت در می آورد .

محققین دریافته اند كه وقتی افراد یوگا تمرین كرده و یا عبادت می كنند ، تنفس آنها آرام تر می شود و به حد 5 ثانیه دم و 5 ثانیه بازدم می رسد ، كه خود با میزان دوره ده ثانیه ای كه در فشار خون تغییر می كند برابر است . با تنظیم تنفس به ریتم جریان قلب ، نه تنها فرد احساس آرامش می كند ، بلكه این كار موجب بهبود وضع جریان خون  قلب در بدن وی می شود .

اگر روز شما پر از لحظات عصبی و نگران كننده است پزشكان پیشنهاد می كنند كه یك علامت سفید روی ساعت مچی و یا ساعت روی میز بگذارید . گاه آن علامت را مشاهده كردید دو و یا سه نفس عمیق بكشید . این كار به طور اعجاب آوری سبب آرامش شما می شود .

با آرامش از خواب بیدار شوید

اگر در آغاز روز با اعصاب خسته كارتان را شروع كنید ، احتمال دارد كه تمام روز حالت كسل و عصبی داشته باشید . اگر شما مشكلات روز را با خود به رختخواب ببرید ، ممكن است خواب شما  را برهم بزند .

قبل از رفتن به رختخواب و بعد از بیدار شدن در صبح  پنج دقیقه تمام بدن خود را در حالت آرام قرار دهید . با امتحان انگشتان پا شروع كرده و آنها را آرام كنید . به سمت بالا بروید ( ماهیچه های پا و ران ) همینطور تا به ماهیچه های صورت برسید .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.