تبیان، دستیار زندگی
به سبک ما یعنی با ساده‌ترین ترفندها بتوانید بیش‌ترین میزان مواد مغذی را جذب بدن نازنینتان بکنید و پیری و خدای نکرده بیماری را از خود برانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنتی‌اکسیدان‌گیری به سبک تبیان


به سبک ما یعنی با ساده‌ترین ترفندها بتوانید بیش‌ترین میزان مواد مغذی را جذب بدن نازنینتان بکنید و پیری و خدای نکرده بیماری را از خود برانید. نیازی نیست غذاهای از ما بهتران بخورید با همین شکلات، مرکبات و چای و غیره هم می‌توانید آنتی‌اکسیدان زیادی وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. با ما باشید تا بگوییم چگونه!

پرتقال و شکلات

بین شکلات سیاه و مرکبات پیوند ایجاد کنید

پرتقال، لیموترش، نارنگی و کلا مرکبات حاوی اسید اسکوربیک هستند. این ترکیبات می‌توانند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کاکائو را به بهترین نحو آزاد کنند. می‌توانید با ترکیب مرکبات و شکلات سیاه یک دسر یا میان‌وعده‌ی سرشار از آنتی‌اکسیدان میل کنید. برای این کار مقداری شکلات سیاه را آب کنید و روی یک عدد نارنگی بریزید و نوش جان کنید. به همین سادگی به همین خوشمزگی!

نکته: برای آب کردن شکلات سیاه از روش بن ماری استفاده کنید. به این ترتیب که ظرف حاوی شکلات سیاه را داخل ظرف دیگر حاوی آب جوش بگذارید تا شکلات‌ها با حرارت غیرمستقیم آب شوند.

 

آنتی‌اکسیدان می‌خواهید؟ میزان مساوی گردو، میوه‌های خشک و کمی شکلات سیاه را با هم مخلوط کنید

به شکلات سیاه باکیفیت نیاز دارید. شکلات سیاه بیشتر از شکلات‌های سفید آنتی‌اکسیدان دارد. میزان مساوی خرما، کشمش، آلو خشک، گردو، فندق، پسته یا بادام را با هم مخلوط کنید. میوه‌های خشک و آجیل‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. شکلات را هم خرد کرده به ترکیباتتان اضافه کنید. همه‌ی مواد را با هم مخلوط کرده قسمت‌بندی کنید. هر سری فقط دو قاشق غذاخوری از این معجون پر آنتی‌اکسیدان میل کنید. می‌توانید آن را داخل یک ظرف کوچک بریزید و سر کار ببرید و به عنوان میان‌وعده میل کنید. البته زیاده‌روی نکنید.

روز خود را با کاکائو به پایان برسانید

محققان هلندی به مدت 15 سال پژوهش‌هایی انجام داده و روی 470 مرد مسن بررسی‌هایی انجام دادند. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف زیاد کاکائو به کاهش فشارخون کمک کرده و خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

اگر عادت دارید کمی شیر به چایتان اضافه کنید بهتر است دست نگهدارید.

نتایج پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد پروتئین‌های شیر اجازه نمی‌دهند

که آنتی‌اکسیدان‌های چای به خوبی جذب بدن شوند

اول صبح یا وسط روز یک فنجان چای سیاه، سبز یا سفید بنوشید         

حتماً می‌دانید که ژاپنی‌ها زیاد عمر می‌کنند و سالمندانشان هم کاملا سالم و سرحال هستند. یکی از اسرارشان این است که چای جاسمین زیادی می‌نوشند و این چای سرشار از کاتچین‌های آنتی‌اکسیدانی است. اگر عادت دارید کمی شیر به چایتان اضافه کنید بهتر است دست نگهدارید. نتایج پژوهش انگلیسی نشان می‌دهد پروتئین‌های شیر اجازه نمی‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌های چای به خوبی جذب بدن شوند. نتایج پژوهش‌های سوئدی که روی 61000 زن انجام شده نیز نشان می‌دهد نوشیدن روزانه یک فنجان چای سیاه خطر ابتلا به سرطان تخمدان را به میزان 24 درصد کاهش می‌دهد.

انگور قرمز

انگور قرمز میل کنید

انگور قرمز سرشار از فلاوونوئیدها می‌باشد. این ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که راه خرابکاری رادیکال‌های آزاد را می‌بندند. یک فنجان انگور قرمز حدود 61 کالری دارد و می‌تواند یک میان‌وعده‌ی سالم و سرشار از مواد مغذی باشد. توجه داشته باشید که انگور قرمز آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به انگور سبز دارد. انگور قرمز حاوی آنتوسیانین‌ها نیز می‌باشد که انگور سبز فاقد آن است. این ترکیبات خواص ضد التهابی دارند. توجه داشته باشید هر چه انگور قرمزتر و تیره‌تر باشد آنتی‌اکسیدان‌های آن نیز بیشتر است. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی این میوه باعث کاهش فشارخون بالا، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و حفظ کلسترول خوب خون می‌شود. اگر می‌خواهید آلزایمر و سرطان هم به سراغتان نیاید مصرف انگور قرمز را بیشتر کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

آنتی‌اکسیدان‌ها در 8 رنگ

آنتی اکسیدان و دیگر هیچ

لوتئین، سلطان آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان ها: خداحافظ سندروم متابولیک و چاقی

اسید آلفالیپوئیک؛ آنتی اکسیدانی با قابلیت‌های فراوان

آنتی اکسیدان شما را باهوش تر می‌کند

معرفی 5 آنتی اکسیدان مهم

نقش مواد غذایی آنتی اکسیدانی در سلامتی بدن

جلوگیری از بیماری‌ها با آنتی اکسیدان‌ها

پوستی زیبا با مصرف آنتی اکسیدان‌ها

ضرورت مصرف آنتی اکسیدان‌ها در تالاسمی

نقش ویتامین‌های آنتی اکسیدانی در ورزش

اثر آنتی اکسیدان‌های عسل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.