تبیان، دستیار زندگی
و چون بندگان من از تو درباره‌ی من بپرسند، بگو که من نزدیکم و به ندای کسی که مرا بخواند، پاسخ می‌دهم. (سوره بقره آیه 186)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیاتی حکیمانه از قرآن کریم (2)

قرآن


و چون بندگان من از تو درباره‌ی من بپرسند، بگو که من نزدیکم و به ندای کسی که مرا بخواند، پاسخ می‌دهم. (سوره بقره آیه 186)


* اگر این قرآن را بر کوه نازل می‌کردیم، او را از ترس خدا، خاشع و متلاشی شده می‌دیدی. (سوره حشر آیه 21)

* ما انسان را آفریدیم و وسوسه‌های نفس او را می‌دانیم، و ما از شاهرگ (او) به او نزدیک‌تریم! (سوره ق آیه 16)

* بسا چیزی را ناخوش داشته باشید که آن به سود شماست؛ و بسا چیزی را دوست داشته باشید که به زیان شماست؛ و خدا می‌داند و شما نمی‌دانید. (سوره بقره آیه 216)

* و چون بندگان من از تو درباره‌ی من بپرسند، بگو که من نزدیکم و به ندای کسی که مرا بخواند، پاسخ می‌دهم. (سوره بقره آیه 186)

* نیکوکار کسی است که به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران، ایمان آورد و دارایی خود را در راه دوستی خدا، به خویشاوندان و یتیمان و فقیران و رهگذاران و گدایان بدهد و هم خود را در آزاد کردن بندگان صرف کند و نماز بپا دارد و زکات مال به مستحق برساند و با هر که عهد بسته، به موقع خود وفا کند و در کارزار و سختی‌ها، صبور و شکیبا باشد و به وقت رنج، صبر پیشه کند؛ کسانی که بدین اوصاف آراسته‌اند، آن‌ها به حقیقت راستگویان و آن‌ها پرهیزکارانند. (سوره بقره آیه 177)

* ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از صبر و نماز کمک بگیرید که خداوند با صابران است. (سوره بقره آیه 153)

* آیا ندانسته‌ای که خدا آنچه را که در آسمان‌ها و آنچه را که در زمین است، می‌داند؟ هیچ گفتگوی محرمانه‌ای میان سه تن نیست، مگر اینکه او چهارمین آن‌هاست، و نه میان پنج تن، مگر اینکه او ششمین آن‌هاست، و نه کمتر از این و نه بیشتر. مگر اینکه هر کجا باشند، او با آن‌هاست. آنگاه روز قیامت، آنان را به آنچه کرده‌اند، آگاه خواهد گردانید. زیرا خدا به هر چیزی داناست. (سوره مجادله آیه 7)

ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید، از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. (سوره زمر آیه 53)

* مرا بخوانید تا به شما پاسخ دهم. (سوره غافر آیه 60)

* خدایی جز او نیست. پس، از درگاه او به کجا می‌روید؟ (سوره زمر آیه 6)

* ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید، از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. (سوره زمر آیه 53)

* آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟ (سوره زمر آیه 36)

* اگر می‌خواهید مخاطبان به سوی شما جذب شوند، ابتدا به خودتان بپردازید! روح خشک و سنگین و بی‌لطافت، هیچ‌گاه در امر تربیت، موفق نمی‌شود. مهربانی، دلسوزی و رقت قلب را در خود بپرورید تا مردم، بی‌ آن‌که شما متوجه شوید، در اطراف شما جمع گردند. (سوره آل عمران آیه 159)

* قطعاً بدترین جنبندگان نزد خداوند، کرها و لال‌هایی هستند که نمی‌اندیشند. (سوره انفال آیه 22)

* چرا ما به خدا و آنچه از حق به ما رسیده است، ایمان نیاوریم، در حالی که آرزو داریم پروردگارمان ما را در زمره صالحان قرار دهد؟! (سوره مائده آیه 84)

* بندگان رحمان (خاص خداوند)، کسانی هستند که با آرامش و بی‌تکبر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی که جاهلان آن‌ها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آن‌ها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند). (سوره فرقان آیه 63)

 قرآن پهلوی

* از رحمت خدا مایوس نشوید، که تنها گروه کافران، از رحمت خدا مایوس می‌شوند. (سوره یوسف آیه 87)

* تمام اعمالی که انجام می‌دهیم، حتی اگر ذره‌ای و مثقالی باشد، به خودمان باز می‌گردد و بازتابش آن‌ها را در زندگی خواهیم دید. (سوره زلزال آیه 7)

* فرارسیدن قیامت در (بر اهل) آسمان‌ها و زمین، سنگین و دشوار و گران است، فرا نرسد شما را مگر به یکباره و ناگاه، و بدون آنکه شما را خبر دهد. (سوره اعراف آیه 187)

* او کسی است که (روح) شما را در شب (به هنگام خواب) می‌گیرد؛ و از آنچه در روز کرده‌اید، با خبر است؛ سپس در روز شما را (از خواب) برمی‌انگیزد؛ و (این وضع، همچنان ادامه می‌یابد) تا سرآمد معینی فرا رسد؛ سپس بازگشت شما به سوی اوست؛ و سپس شما را از آنچه عمل می‌کردید، با خبر می‌سازد. (سوره انعام آیه 60)

* دل‌ها به یاد خدا آرام می‌گیرد. (سوره رعد آیه 27)

* بدانید كه زندگی دنیا، تنها بازی و سرگرمی و تجمل‌پرستی و تفاخر در میان شما و افزون‌طلبی در اموال و فرزندان است. (سوره حدید آیه 20)

* ما آیات (خود) را برای شما بیان کردیم، شاید اندیشه کنید... (سوره حدید آیه 17)


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: قرآن

مطلب مرتبط:

آیاتی حکیمانه از قرآن کریم (1)