تبیان، دستیار زندگی
کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه برخی روزنامه‌های کشور به تریبون دستگاه‌‌ها تبدیل شده‌اند، گفت: برخی روزنامه‌ها نیز ابزار باندها و مافیای قدرت شده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزنامه های شهروند و خورشید در دولت یازدهم

خورشید مافیایی نشود!


کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه برخی روزنامه‌های کشور به تریبون دستگاه‌‌ها تبدیل شده‌اند، گفت: برخی روزنامه‌ها نیز ابزار باندها و مافیای قدرت شده‌اند.


روزنامه خورشید

چندی پیش محمدرضا جمالی (کارشناس علوم ارتباطات) با بیان اینکه در مطبوعات کشور جای دو ستون خالی است، اظهار داشت: ستون «اخلاق برای همه» یکی از مطالبی که جای آن در مطبوعات کشور خالی است، در این ستون می ‌توان اخلاق را به زبان ساده بیان کنیم که مربوط به مهارت‌های شهرنشینی، مهارت‌های زندگی،‌ مهارت‌های فرزند پروری و مسائلی از این دست باشد. هم‌اکنون در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار کشور چنین مطالبی به چشم نمی‌خورد،‌ ادامه داد: در دهه‌های 60 و 70 ستون‌های مزبور در روزنامه‌ های کثیر‌الانتشار به چاپ می ‌رسید. در واقع برخی روزنامه ‌ها نیز ابزار باندها و مافیای قدرت شده‌ اند.

از سویی ابراهیم رستمیان مقدم، سرپرست روزنامه خورشید زمان پایان مرحله تولید نسخه الکترونیکی روزنامه خورشید و آمادگی برای انتشار دوره جدید چاپی آن را اعلام کرد.ویژگی اصلی دوره جدید این روزنامه هم در مرحله انتشار دیجیتالی و هم مرحله چاپ حرکت در چارچوب یک نشریه اجتماعی و اقتصادی با گرایش به سمت مسائل کار، رفاه و تأمین اجتماعی و دوری آشکار از مناقشات و منازعات سیاسی و جناحی، در عین توجه به رخدادهای معطوف به مصالح و منافع ملی بوده و خواهد بود. رستمیان مقدم، افزود: با وجود دشواری‌های طبیعی که اعمال تغییرات محتوایی در سمت و سویی جدید در روزنامه‌ای در حال انتشار هرچند در قالب دیجیتالی در بر داشته است. اما این فرآیند در سایه همراهی و همکاری کادرهای فنی و هنری روزنامه به شکلی نسبتاً مطلوب طی شده است.

حائز اهمیت آن که اخبار رسیده حاکی از انتصاب علی اکرمی عراقی عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی به عنوان عضو شورای راهبردی  روزنامه خورشید است. این انتصاب در حالی از سوی نوربخش رئیس جدید سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته که اکرمی به عنوان یک چهره رادیکال در گروهک نهضت آزادی فعالیت می کند. بنابر این گزارش، اکرمی که در کارنامه خود سابقه بازداشت در سال 1390 را دارد، در سال 88 نیز در جایگاه عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی چندین بار با زندانیان فتنه دیدارهایی داشته است.

وجود دشواری‌های طبیعی که اعمال تغییرات محتوایی در سمت و سویی جدید در روزنامه‌ای در حال انتشار هرچند در قالب دیجیتالی در بر داشته است. اما این فرآیند در سایه همراهی و همکاری کادرهای فنی و هنری روزنامه به شکلی نسبتاً مطلوب طی شده است

«طرح جامع بازآرایی روزنامه خورشید» نیز به موازات کارهای جاری با دقت کارشناسی و سرعت لازم تدوین شده و بخش‌هایی از آن به غیر از امور مربوط به مرحله چاپ و توزیع و آگهی به طور آزمایشی و تدریجی در دست اجرا قرار گرفته است. ویژگی اصلی این طرح ترسیم خط مشی‌ها و سیاست‌های جدید محتوایی، چشم چشم انداز ، ‌اندازهای بلند مدت، بازتعریف مخاطبان اصلی و فرعی، تبیین منابع درآمدی، ساماندهی امور پشتیبانی فنی و چاپ و اصلاح نظام توزیع، فروش و اشتراک است. سرپرست این روزنامه درباره نحوه فعالیت شورای رهبری و ترکیب آن، اظهارداشت: این شورای چهار نفره با حضور علیرضا امیرپور، مدیر کل اسبق روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مسعود حیدری (از روزنامه‌نگاران مجرب در حوزه‌های کار و رفاه اجتماعی)،علی اکرمی (به عنوان صاحبنظر در امور پشتیبانی فنی، توزیع و فروش مطبوعات) و اینجانب (با سابقه 13 سال سردبیری هفته‌نامه آتیه به عنوان اولین نشریه هفتگی کشور در حوزه بیمه‌ها و تامین اجتماعی)، فعال شد و مأموریت آن نظارت بر جوانب مختلف کار روزنامه در دوره توقف موقت انتشار چاپی و رایزنی درباره برنامه‌های آتی آن بود.

مطبوعات

رستمیان مقدم افزود: با هماهنگی انجام شده از سوی صاحب امتیاز و ناشر، از این پس و در مرحله انتشار چاپی، روزنامه خورشید زیر نظر یک شورای سیاستگذاری خواهد بود که بر خط مشی‌ها و سیاست‌های کلی روزنامه نظارت خواهد داشت. در ترکیب اعضای این شورا امیرعباس تقی‌پور (مدیرکل جدید روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی)، بیژن رمضانی و مسعود حیدری (هردو از روزنامه نگاران فعال در حوزه‌های کار، رفاه و تامین اجتماعی)، علیرضا امیرپور (مدیرکل اسبق روابط عمومی سازمان) و اینجانب به عنوان رئیس شورا حضور خواهند داشت. به زودی نسخه چاپی روزنامه خورشید در اختیار مخاطبان و مشترکین قرار خواهد گرفت. گفته می‌شود زمان چاپ این روزنامه، هفته نخست آذرماه 92 پیش‌بینی شده است.

از دیگر سو سرپرست روزنامه شهروند از انتشار مجدد این روزنامه با هدف اطلاع رسانی وآشناسازی بیشتر مردم با جمعیت هلال احمر و امکانات آموزشی آن و نحوه ارتباط با شبکه‌های مردمی و اجتماعی که توسط این جمعیت سازماندهی شده‌اند، خبر داد. رویکرد جدید روزنامه شهروند، شناخت عمیق و همه جانبه از رسالت و مسئولیتهای جمعیت هلال احمر و بازتعریف خط مشی هماهنگ با این مسئولیتها است.

به گفته سرپرست روزنامه شهروند این روزنامه باید به دنبال ترویج، تبلیغ و ارتقاء فرهنگ فعالیت داوطلبانه، تغییر حساسیت و نگرش عمومی نسبت به فرهنگ و رفتار داوطلبی و نیز تقویت سطح مشارکت داوطلبان در برنامه‌های بشردوستانه جمعیت در جامعه در وهله نخست، و در بین اعضای جمعیت در وهله دوم باشد.

از دیگر سو سرپرست روزنامه شهروند از انتشار مجدد این روزنامه با هدف اطلاع رسانی وآشناسازی بیشتر مردم با جمعیت هلال احمر و امکانات آموزشی آن و نحوه ارتباط با شبکه‌های مردمی و اجتماعی که توسط این جمعیت سازماندهی شده‌اند، خبر داد. رویکرد جدید روزنامه شهروند، شناخت عمیق و همه جانبه از رسالت و مسئولیتهای جمعیت هلال احمر و بازتعریف خط مشی هماهنگ با این مسئولیتها است

با توجه به آنچه گفته شد جمالی با بیان اینکه امروز برخی از روزنامه‌های کشور به تریبون دستگاه‌‌ها تبدیل شده‌اند، افزود: اینکه عنوان می‌شود برخی دستگاه‌ها از نقد روزنامه‌ها ناراحت می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند ‌اهمیتی ندارد، چرا که تعهد روزنامه به مردم است. وی با بیان اینکه اگر روزنامه مطالب را به طور یکطرفه از بالا انتقال دهد از کارکرد خود تهی می ‌شوند،‌ اظهار داشت: دلیل اقبال کم مردم از روزنامه‌‌ها این است که روزنامه ‌ها دیگر حرف مردم را نمی زنند. کارشناس علوم ارتباطات با بیان اینکه فضای روزنامه با فضای مردم بیگانه شده است، ادامه داد: روزنامه‌ای که حرف مردم را بزند دیگر احتیاجی به یارانه و کمک‌های وزارت ارشاد نخواهد داشت.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: خبرگزاری فارس / تی نیوز / قطره

مطالب مرتبط:

پول های آگهی های دولتی!