تبیان، دستیار زندگی
انرژی می تواند با استفاده از جامدات، گازها و مایع ها تولید یا ساخته شود. از انرژی چگونه استفاده می کنید..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیروی حاصل از آب

نیروی حاصل از آب

انرژی می تواند با استفاده از حالت های جامد، گاز و مایع  تولید یا ساخته شود. شما از انرژی چگونه استفاده می کنید؟

انرژی را می توان برای تولید نور، گرما و حرکات اشیاء استفاده کرد. در این پروژه ما بررسی می کنیم که چگونه نیرو را از آب به دست آوریم و یا قوه محرکه مولد برق، چگونه می تواند برای بلند کردن وسایل خانگی مورد استفاده قرارگیرد.

قوه محرکه مولد برق، انرژی مکانیکی است که با استفاده از حرکات آب ناشی از گرانش ایجاد می شود و یکی از قدیمی ترین اشکال انرژی است که توسط انسان از 4000 سال پیش از میلاد استفاده شده است.

دانش پژوهان گرامی برای انجام این پروژه چیزهایی که نیاز دارید به شرح زیر می باشند:

1-  بطری نوشابه دو لیتری

2-  خط کش

3-   ماژیک

4-   چاقوی کاردستی

5-    قیچی

6-    دو عدد چوب پنبه

7-   یک سیخ باربکیو چوبی

8-    نخ

9-   اشیاء کوچک برای بلند کردن

10-  ظرف بزرگ

11-   قیف بزرگ

12-   گیره کاغذ

مراحل کار

1-  از ماژیک و خط کش استفاده کنید و چند نقطه در فاصله 6 سانتی متری از انتهای بطری علامت گذاری کنید. نقاط را به هم وصل کنید و با استفاده از چاقوی کاردستی انتهای بطری را ببرید.

2-  یک بخش 8 سانتی متری را از بخش برش داده شده بطری را اندازه بزنید. این بخش را ببرید به طوری که شما یک بخش پلاستیکی استوانه ای شکل داشته باشید.

نیروی حاصل از آب
3-  چهار تا نوار دو سانتی متری از بخش 8 سانتی متری که ایجاد کردید با قیچی ببرید. این نوارها را از وسط ببرید به طوری که 8 نوار در اندازه های 4 سانتی متر در 2 سانتی متر داشته باشید.
نیروی حاصل از آب
4-  8 خط مساوی از درازا روی چوب پنبه رسم کنید و روی هر خط شکافی با استفاده از چاقو ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که همه قطعات پلاستیکی هم جهت باشند و هر نوار در شکاف ها جای بگیرند. چرا مهم است که همه نوارها در یک جهت باشند؟؟

نیروی حاصل از آب

5-  دو گیره کاغذ را باز کنید و به صورت شکل زیر آن ها را شکل دهید. از این گیره کاغذ به عنوان محور چرخه آب استفاده خواهیم کرد.

نیروی حاصل از آب

6-  گیره ها را با استفاده از نوار چسب به دو طرف قیف بچسبانید.

7-  سیخ چوبی را از وسط نصف کنید و هر یک را از یک طرف به چوب پنبه داخل کنید. و طرف دیگر را از حلقه هایی که با استفاده از گیره کاغذ ساختید عبور دهید.

نیروی حاصل از آب

8-  نخ را مطابق شکل زیر به اطراف چوب پنبه گره بزنید و انتهای نخ را به یک وزنه یا شی کوچکی گره بزنید. چرخه آب کامل شده را زیر جریان ملایم آب در یک ظرف بزرگ قرار دهید.

نیروی حاصل از آب

9- به آرامی آب را روی چرخه بریزید به طوری که قطعات پلاستیکی روی چوب پنبه آب را دریافت کنند و انرژی مکانیکی ایجاد شود.

آب به دلیل این که بالاتر از سطح زمین است دارای انرژی پتانسیل می باشد. این انرژی پتانسیل را می توانید به انرژی مکانیکی تبدیل کنید؟ چرخه می چرخد و انرژی مکانیکی تولید می کند،که برای بالا بردن اشیاء کوچکی که به انتهای نخ متصل هستند مناسب می باشد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

حرکت براونی در آب گرم و آب سرد

چرخه سانتریفیوژ

جنبش کشمش ها