تبیان، دستیار زندگی
" عبدالحسین " ، پسر احمد در خاندانی همه  عالم  ،  فقیه ، عابد  ،  زاهد و ادیب  ، در سال 1320 ه. ق در تبریز متولد گشت و در خانه ای كه كانون ایمان ، علم ، عمل و اخلاق بود ، رشد نمود. آمو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه امینی

" عبدالحسین " ، پسر احمد در خاندانی همه  عالم  ،  فقیه ، عابد  ،  زاهد و ادیب  ، در سال 1320 ه. ق در تبریز متولد گشت و در خانه ای كه كانون ایمان ، علم ، عمل و اخلاق بود ، رشد نمود. آموزش های نخستین را نزد پدر بزگوارش مرحوم میرزا محمد كه عالم و فقیه بود آموخت. سپس در مدرسه طالبیه تبریز كه برجسته ترین كانون دانش و فرهنگ اسلامی شیعی آن روزگار بود، به تحصیل پرداخت. ادبیات، فقه و اصول فقه را نزد فقیهان و عالمان و عارفان تبریز ، چون : آیة الله سید محمد بن عبدالكریم موسوی مشهور به مولانا، آیة الله سید مرتضی بن احمد بن محمد حسینی خسرو شاهی آموخت.

وی با استعداد و نبوغ عجیبی  كه داشت مراكز علمی آذربایجان را جهت تكمیل تحصیلات كافی ندانست  و عاقبت برای ادامه ی تحصیلات عالیه ی اسلامی ، راهی نجف اشرف برجسته ترین كانون علمی شیعه امامیه آن روزگار شد  و نزد برجسته ترین مراجع و مشایخ علمی و فقهی شیعه ، به تحصیل پرداخت.

علامه امینی پس از گذراندن مرحله نخست تحصیلات ، به  زادگاهش تبریز بازگشت و به تبلیغ ،  تدریس و تألیف پرداخت. تفسیر فاتحة الكتاب ، نخستین اثرعلمی قرآنی وی ، محصول همین دوران است .

هجرت علمی دوم به نجف اشرف

علامه امینی برای كسب بیشتر دانش ، مجدداً راهی نجف اشرف شد و به تحصیل و تحقیق پرداخت و سرانجام به درجه عالی اجتهاد رسید. پس ازكسب درجه اجتهاد ، به تدریس وتألیف روی آورد تا آنجا كه دردانش اسلامی ، علامه شد و در فقه ، اصول ، حدیث ، تفسیر، كلام، تاریخ و رجال، مرجع عام و خاص گردید.

خصوصیات اخلاقی

علامه امینی روحانی كاملی بود كه نور عقل شرعی به وجه احسن  در وی  تجلی كرد . این مرد بزرگ ، از جهات عدیده مانند علو طبع ، استغنای روح ، بی اعتنایی به ریاست ، صراحت لهجه، زبان صدق گویا، قلم و بیان شیوا و رسا، چهره جذاب و سیمای دلنشین و آراستگی به صفات كریمه از قبیل توكل ، ادب ، شجاعت، ابراز شخصیت در برابر مخالف و در مقام دفاع از حقیقت و امثال اینها كم نظیر بود. وی عابد و زاهد و بس فروتن بود و پارسایانه می زیست. از مظاهر مادی دنیا به دور بود، همواره در نماز و نیایش و راز و نیاز بود و به راستی كه علی گونه می زیست. عشق و ایمان او به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، وی را بی قرار ساخته بود تا آنجا كه برای زیارت حرم امام حسین (ع) از نجف تا كربلا پیاده می رفت . هرگز از مردم و نیازمندان غافل نبود و آنچه داشت می بخشید.

سفرهای علمی علامه امینی

علامه برای خلق الغدیر یا دایرة المعارف جاودانه امامت و ولایت علوی به پژوهشی بسیار گسترده و بی مانند دست زد. آن مرحوم نخست همه كتاب های خطی و چاپی كتابخانه های عمومی و خصوصی نجف اشرف را مطالعه كرد ، از جمله همه كتاب های خطی و چاپی كتابخانه مرحوم سید محمد باقربحرالعلوم، كتابخانه مرحوم آیة الله شیخ محمد حسین كاشف الغطاء، كتابخانه شیخ فرج الله نجفی  و كتابخانه حسینیه شوشتری ها. كه برای مطالعه در این كتابخانه ی اخیر مرحوم علامه امینی سر شب وارد آن می شد و مدیر كتابخانه در ر ا به روی آن مرحوم قفل می نمود و صبح روز بعد در را می گشود.

مرحوم امینی سپس به مطالعه كتابخانه های كربلا پرداخت. و پس از آن به كتابخانه های  كاظمیه، بغداد، سامرا، حلّه و بصره پرداخت و همه كتب خطی و چاپی كتابخانه های آن اماكن را مطالعه نمود.

مرحوم علامه سپس برای مطالعه به ایران آمد و به مطالعه كتب خطی و چاپی كتابخانه های آستان قدس رضوی، مجلس شورای ملی در تهران ، مدرسه سپهسالار در تهران، ملك در تهران، كتابخانه ملی در تهران، كتابخانه آیةالله بروجردی در بروجرد و كتابخانه سردار كابلی در كرمانشاه پرداخت. مرحوم علامه در سال 1380 قمری به هند رفت و به مطالعه كتب خطی و چاپی در كتابخانه های آن دیار پرداخت. در سال 1384 قمری علامه به سوریه رفت و به مطالعه كتابخانه های دمشق و حلب پرداخت و پس از آن در سال 1387 قمری راهی تركیه شد تا به مطالعه كتاب های آن دیار بپردازد. علامه در این سیر پژوهش و مطالعه از نسخه های خطی نفیس و منحصر به فرد این كتابخانه ها نسخه برداری كرده است.

مرحوم علامه ، شرح این سفرهای علمی و فهرست كتب خطی و چاپی را كه مطالعه و نسخه برداری كرده در دو جلد بزرگ كه به صد صفحه می رسد نوشته و نام آن را ثمرات الاسفار الی الامطار نهاده است.

میراث علمی علامه امینی

تفسیر فاتحة الكتاب، " شهداء الفضیلة " ، تحقیق و تصحیح " كامل الزیارات "  ، " ادب الزائر لمن یممّ الحائر" ( آداب زیات حرم امام حسین (ع) ، " سیرتنا و سنتنا " ( پاسخ به پرسشهای یكی از علمای حلب)، " پیوست هایی در فقه بر كتاب مكاسب شیخ انصاری " ( خطی)، " پیوست هایی در اصول فقه و كتاب رسائل شیخ انصاری " ( خطی)، " المقاصد العلیه فی المطالب السنیه " ( در تحلیل و تفسیر برخی آیات قرآن . خطی) ، " ریاض الانس " ( در ادبیات، تاریخ، تفسیر، حدیث، به عربی و فارسی. خطی) ، " رجال آذربایجان " ( شرح حال 234 نفر از علما ، ادبا و شعرای آذربایجان . خطی)، " ثمرات الاسفار" ( شرح سفرهای علمی به ایران ، هند، سوریه، تركیه و ... خطی) ، " العترت الطاهره فی الكتاب العزیز" ( خطی)، " الغدیر فی الكتاب و السنة والادب " .

علامه امینی در زمانی به نگارش اثر جاودانه خویش" الغدیر" همت گمارد كه مردم را از آب به سراب هدایت می كردند و هزار گل داودی را در پای مناره ها به دار می كشیدند ، عصری كه در آن نخلها سوخته و سروها از سرما یخ زده بودند . اما علامه با قامتی بلند و استوار پا به میدان نبرد نهاد با پیراهنی از استقامت، قرآن به دست ازكوچه های تنگ و تاریك تاریخ عبور كرد و در بلندای قله جای گرفت و با كلامی آكنده از ایمان خویش ، مرزهای سرخ و خونین "غدیر" را ترسیم نمود.

وفات

سرانجام این مجاهد نستوه  و اسوه علم و ایمان و عمل و اعجوبه روزگار كه همه عمر پر بارش را در خدمت ایمانش سپری نمود و در عرصه عقیده و علم و عمل جهادی ، بی مانند كرد، در بامداد روز جمعه 28 ربیع الثانی سال 1390 قمری در حالی كه كام به تربت امام حسین (ع) تبرك نمود و زبان به نیایش های امام سجاد (ع) گشود، در تهران جان به جان آفرین سپرد و به دیدار حق شتافت. اندكی بعد پیكر مطهرش را به نجف اشرف منتقل نموده و در كتابخانه عمومی كه خود تأسیس نموده بود ،  واقع درحرم مولایش امیرالمومنین (ع) به خاك سپردند .

برگرفته از مقدمه ی رضا امینی ، فرزند مرحوم علامه امینی بر كتاب " الغدیر"

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.