تبیان، دستیار زندگی
پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در حال حاضر با چهار دانشكده و یك مركز تحقیقات بین المللی به شرح ذیل، با 15 گروه آموزشی و 5 گروه پژوهشی، بزرگترین و جامع ترین مجموعه آموزش عالی در كشاورزی و منابع طبیعی در كشور می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، قسمت ١

مکانی برای بازدید از تحقیقات کشاورزی و دامپروری

پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، قسمت ١

اولین مدرسه كشاورزی در ایران در سال 1279 خورشیدی به نام مدرسه فلاحت مظفری، در قریه چهاردانگه تهران تاسیس شد. این مدرسه پس از 6 سال به محل دانشسرای عالی منتقل گردید و باغ نگارستان برای انجام عملیات كشاورزی آن در نظر گرفته شد. مدرسه فلاحت مظفری در سال 1285 تعطیل گردید و مجددا" در سال 1296 تحت عنوان دبستان برزگران زیر نظر وزارت فوائد عامه، در اراضی كاخ سلیمانیه كرج (محل فعلی پردیس كشاورزی و منابع طبیعی) آغاز به كار كرد.

این دبستان در سال 1301 به محل ژاندارمری در خیابان مولوی تهران منتقل و پس از مدت كوتاهی تعطیل گردید. در همین سال، مجددا" این مجموعه با عنوان مدرسه فلاحت آغاز به كار كرد و در سال 1302 به مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی كه به گروههای آموزشی ماشینهای كشاورزی، دامپزشكی، نوغان و چایكاری تقسیم می شد، تغییر نام داد. در سال 1313 دانشكده دامپزشكی به این مدرسه ملحق شد و این دو تحت عنوان بنگاههای علمی فلاحتی كرج به فعالیت خود ادامه دادند. مجموعه فوق در سال 1319 به دانشكده كشاورزی تبدیل شد و در سال 1328 از وزارت كشاورزی منتزع وبه عنوان یكی از دانشكده های دانشگاه تهران، به این دانشگاه پیوست. در سال 1345 دانشكده جنگلداری در جوار دانشكده كشاورزی تاسیس شد و از سال 1351 به دانشكده منابع طبیعی تغییر نام داد.

در سال 1354، مرکز تحقیقات بین المللی همزیستی با کویر با ساختاری متشکل از 11 بخش پژوهشی در رشته های علوم انسانی و طبیعی در واحد مرکزی و چندین ایستگاه پژوهشی در رشته های پیرامون کویر و بیابان تأسیس گردید. در سال 1384 دانشكده های كشاورزی و منابع طبیعی و مرکز تحقیقات بین المللی همزیستی با کویر در چارچوب ساختار جدید دانشگاه تهران، پردیس كشاورزی و منابع طبیعی را به وجود آوردند. این پردیس در حال حاضر با چهار دانشكده و یك مركز تحقیقات بین المللی به شرح ذیل، با 15 گروه آموزشی و 5 گروه پژوهشی، بزرگترین و جامع ترین مجموعه آموزش عالی در كشاورزی و منابع طبیعی در كشور می باشد.

پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، قسمت ١

  • دانشكده اقتصاد و توسعه كشاورزی با 3 گروه آموزشی.
  • دانشكده علوم و مهندسی كشاورزی با 4 گروه آموزشی.
  • دانشكده منابع طبیعی با 4 گروه آموزشی.
  • دانشكده مهندسی و فناوری كشاورزی با 4 گروه آموزشی.
  • مركز تحقیقات بین المللی بیابان با 1 گروه آموزشی و 4 گروه پژوهشی.
  • گروه مستقل بیوتكنولوژی كشاورزی.

پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران  دارای 20 مركز، موسسه و ایستگاه تحقیقاتی است که دانش آموزان می توانند از بسیاری از آن ها بازدید کنند. یکی از آن ها موزه جانور شناسی با قدمت بیش از 70 سال است. این موزه برای دانش آموزان تمام مقاطع تحصیلی مناسب است.

در قسمت بعدی به معرفی مراکز دیگر این پردیس خواهیم پرداخت.

برای هماهنگی بازدید با آقای مهندس یوسف ساسانی سرپرست روابط عمومی با شماره تلفن: 32224022-26-98+ و فکس: 32224023-26-98+ تماس بگیرید.

پست الکترونیکی: public@can.ut.ac.ir

پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، قسمت ١

آدرس: پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران - كرج - ایران - صندوق پستی: 4111

آدرس سایت :

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: زهرا انصاری

تنظیم: نسرین صادقی