تبیان، دستیار زندگی
اخیرا مجموعه جدیدی از آگهی ‌های تبلیغاتی با استفاده از اظهارات باراک اوباما برای ایجاد شک در وعده‌ های متعدد وی برای متوقف کردن آنچه تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌‌ ای خوانده می شود، از رسانه های معروف آمریکایی پخش شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبلیغات اینبار علیه اوباما


اخیرا مجموعه جدیدی از آگهی ‌های تبلیغاتی با استفاده از اظهارات باراک اوباما برای ایجاد شک در وعده‌ های متعدد وی برای متوقف کردن آنچه تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌‌ ای خوانده می شود، از رسانه های معروف آمریکایی پخش شده است.

سریال‌ ضد اسلامی مورد علاقه اوباما

تبلیغات از جمله واژگانی است که برداشت‌ های متفاوت و گاه متعارض و متضاد از آن می‌شود. در یک سوی آن می ‌توان اطلاع ‌رسانی و آگاهی ‌بخشی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مشاهده کرد که بر صفحه جراید، مطبوعات، صفحات وب یا تصاویر تلویزیونی یا بر روی امواج رادیویی نقش می ‌بندد و در سوی دیگر بزرگ ‌نمایی یا کوچک ‌انگاری و فریب و دگرگون ‌سازی حقیقت و ارائه چهره وارونه از واقعیت را به نظاره نشست.

در این راستا اخیرا مجموعه جدیدی از آگهی ‌های تبلیغاتی با استفاده از اظهارات باراک اوباما برای ایجاد شک در وعده‌ های متعدد وی برای متوقف کردن آنچه تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌‌ ای خوانده می شود، از رسانه های معروف آمریکایی پخش شده است. این آگهی تبلیغاتی که توسط کمیته اضطراری اسرائیل تهیه شده است، چندین بار وعده ‌های اوباما برای جلوگیری از تلاش ایران برای تولید سلاح هسته ‌ای را نمایش می ‌دهد. این کمیته معتقد است که چون وعده ‌های اوباما در مورد بهداشت، سوریه، و اسرائیل محقق نشده است پس باید در مورد وعده‌ های او در مورد ایران هم شک کرد. این آگهی تبلیغاتی در این هفته و هفته آینده چندین بار از شبکه‌ های خبری(1980) CNN، MSNBC ، و فاکس نیوز، پخش خواهد شد.

در این راستا اخیرا مجموعه جدیدی از آگهی ‌های تبلیغاتی با استفاده از اظهارات باراک اوباما برای ایجاد شک در وعده‌ های متعدد وی برای متوقف کردن آنچه تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌‌ ای خوانده می شود، از رسانه های معروف آمریکایی پخش شده است

در این میان باید توجه داشت که نقش تبلیغات از تبلیغ در تاثیرگذاری بیشتر است؛ چراكه در تبلیغ، تنها رساندن پیام به دیگران هدف است؛ در حالی كه در تبلیغات رساندن موثر پیام موردنظر می ‌باشد تا مخاطب پیام متاثر از پیام نگرش ‌ها و رفتارها و بینش‌ های خود را شكل دهد. از این رو در تبلیغات از همه علوم و دانش ‌ها و ابزارها برای تاثیرگذاری بر مخاطب بهره گرفته می ‌شود تا مخاطب پیام چنان شود كه پیام رسان از طریق تبلیغات اراده كرده است.

به هر حال این آگهی با وعده اوباما برای بیمه بهداشت و بضاعت کافی وی برای انجام اقدامات مراقبتی شروع می‌ شود. و بعد اوباما به خاطر این وعده ‌اش عذرخواهی می‌کند و آن را اشتباه می‌خواند. سپس وی قول می‌دهد تا رئیس جمهور سوریه بشار اسد را به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی از قدرت برکنار کند. کمیته اضطراری اسرائیل در این آگهی تبلیغاتی اثرات پشت کردن اوباما به اسرائیل را یادآور می ‌شود.

تبلیغات اینبار علیه اوباما

اوباما بعد از مدتی که قول کمک به اسرائیل را می‌دهد در جلسه ‌ای در کاخ سفید، پاسخ می‌ دهد که سخنان من دکترین نظامی نبود که به آن عمل کنم. وی همچنین در این جلسه می‌ گوید: تا جایی که من رئیس جمهور ایالات متحده باشم ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.

از آنچه بیان شد به آسانی می ‌توان نقش تبلیغات را در حوزه افكار سازی و جنگ نرم به دست آورد؛ چراكه در جنگ نرم، هدف، حذف فیزیكی دیگری نیست، بلكه تاثیرگذاری در وی است به گونه‌ای كه نه تنها همدلی او را برانگیزد، بلكه او را با هدف خود همراه سازد. بنابراین در جنگ نرم، سلطه بر اندیشه‌ ها و دل‌ ها هدف كارگزاران و رزم آوران چنین جنگی است تا افزون بر همدلی، همراهی ایشان را با خود به دست آورد. این گونه است كه رسانه در عصر كنونی به عنوان بهترین، كامل‌ترین، ساده ‌ترین، تاثیرگذارترین و كم هزینه ‌ترین، ابزار در جنگ نرم به شمار می ‌آید كه بر محور عنصر تبلیغات درعرصه دیپلماسی عمومی فعالیت می‌ كند.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / پژوهشکده باقرالعلوم (ع) / گرداب

مطالب مرتبط:

بمباران ایران در یک بازی ویدیویی