تبیان، دستیار زندگی
معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد مصرف داروی کاهش وزن اکسی الیت (oxyelite) موجب بروز 50 مورد نارسایی کبد می شود و باید هرچه زودتر از سطح داروخانه ها جمع آوری شود. دکتر علی اکبر سیاری گفت: این دارو در کشور آمریکا ساخته شده و تقلبی است به طوریکه دستگاه قض
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این داروی لاغری را بخورید می میرید!


معاون بهداشت وزارت بهداشت هشدار داد مصرف داروی کاهش وزن اکسی الیت (oxyelite) موجب بروز 50 مورد نارسایی کبد می شود و باید هرچه زودتر از سطح داروخانه ها جمع آوری شود. دکتر علی اکبر سیاری گفت: این دارو در کشور آمریکا ساخته شده و تقلبی است به طوریکه دستگاه قضایی آمریکا نیز دستور جمع آوری آن را صادر کرده است.

وی افزود: مصرف این دارو موجب بروز 50 مورد نارسایی حاد کبد می شود و در داروخانه ها به صورت کپسول و پودر توزیع می شود.

اکسی الیت

معاون وزیر بهداشت از هموطنان خواست از مصرف این دارو که متأسفانه در برخی از باشگاههای بدنسازی و آرایشگاهها تجویز می شود به شدت پرهیز کنند.نارسایی کبد موجب مرگ افراد و یا از دست رفتن کبد و نیاز به پیوند می شود.سیاری تبلیغات ماهواره ای را خطر جدی در زمینه تبلیغ و افزایش مصرف چنین داروهایی دانست و از مردم خواست به این تبلیغات گوش نسپارند.رئیس سازمان غذا و دارو نیز طی بخشنامه ای به داروخانه های سراسر کشور دستور جمع آوری این دارو را ابلاغ کرده است.

مدیریت فلج عرضه و تقاضا

ایجاد و پیاده سازی سیستم رهگیری دارو به آسانی با توان داخلی ممكن است. اما چه عاملی باعث شده كه بازیگران این عرصه به وضعیت موجود قناعت كنند جای سوال دارد. از دیدگاه سیستمی می توان گفت بسیاری از مشکلات دارویی كشور ناشی از ضعف اطلاعاتی سازمان غذاودارو است، به این معنی كه این سازمان نه می داند که چقدر دارو وارد می شود و نه می داند که چقدر تولید می شود و نه می داند که کجا توزیع می شود. از سوی دیگر هر روزه شاهد ارائه اطلاعات گوناگون در مورد میزان تولید و واردات و توزیع دارو از سوی مسئولین وزارت بهداشت هستیم كه البته معمولاً با اعتماد به نفس فراوان هم اظهار می شود.

معاون وزیر بهداشت از هموطنان خواست از مصرف این دارو که متأسفانه در برخی از باشگاههای بدنسازی و آرایشگاهها تجویز می شود به شدت پرهیز کنند.نارسایی کبد موجب مرگ افراد و یا از دست رفتن کبد و نیاز به پیوند می شود.سیاری تبلیغات ماهواره ای را خطر جدی در زمینه تبلیغ و افزایش مصرف چنین داروهایی دانست و از مردم خواست به این تبلیغات گوش نسپارند.رئیس سازمان غذا و دارو نیز طی بخشنامه ای به داروخانه های سراسر کشور دستور جمع آوری این دارو را ابلاغ کرده است

گفتنی است، سامانه 1490 كه برای كمك به جمع آوری اطلاعات در این زمینه ایجاد شده به صورت خوداظهاری فعالیت می كند. همچنین سامانه کنترل اصالت (معادل شبنم در سازمان غذاودارو) نیز به صورت غیرمتمرکز عمل می كند. به این معنی كه شرکت های فروشنده برچسب، اطلاعاتی را به سازمان مادر نمی دهند و هر کدام سامانه مجزا دارند و سامانه مرکزی هنوز آغاز به كار نكرده است. این در حالی است كه سیستم رهگیری دارو تقریبا در تمام دنیا وجود دارد. نمونه ترکیه را در اینجا ببینید. این در حالی است كه ایجاد و پیاده سازی سیستم رهگیری دارو به آسانی با توان داخلی ممكن است. اما چه عاملی باعث شده كه بازیگران این عرصه به وضعیت موجود قناعت كنند و از پیاده سازی سیستم اطلاعاتی جامع خودداری می كنند جای سوال دارد.

اکسی الیت

جای تعجب فراوان دارد كه در دنیای فناوری كنونی، سازمان غذا و دارو با ارسال دوره ای نامه ها به شرکت های دارویی به آنها یادآوری می كند كه موجودی دارویی خود را به شکل پیوست در فایل اکسل تا تاریخ فلان با سی دی به اداره بهمان ارسال کنید. این جمله نیز در انتهای بسیاری از نامه هایی که ارسال می شود وجود دارد:

«با توجه به اهمیت موضوع، صحت و سقم اطلاعات مندرج به عهده آن شرکت بوده و در صورت عدم ارسال یا ارایه اطلاعات ناقص، تبعات آن متوجه آن شرکت خواهد بود. این اطلاعات مبنای پایش دارو قرار می گیرد.»

فایل اكسلی كه این اداره به شركت های دارویی ارسال می كند، حدوداً 1800 فیلد دارد. كدام شركت می تواند این اطلاعات را با دقت وارد كند؟ و به فرض اگر وارد کرد، چگونه می شود فهمید که درست وارد کرده است؟ بر فرض كه درست وارد كرد و این اطلاعات به صورت سی دی تحویل سازمان غذاودارو شد، چه كسی می تواند، صدها فایل اکسلی كه این گونه تهیه شده را تجمیع كند؟

فشارهای ناشی از بی تدبیری داخلی فشار تحریم ها را مضاعف كرده و برخی مدیران تمایل دارند تمام آن را به تحریم نسبت دهند. بخشی از این بی تدبیری مربوط به سیستم فلج اطلاعات دارویی كشور است.

فرآوری محسن جندقی

بخش اجتماعی تبیان


منبع: الف و سایت وزارت بهداشت