تبیان، دستیار زندگی
علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: کپسول اکسی‌الیت که ساخت آمریکاست و برای کاهش وزن و انرژی‌زایی کاربرد دارد، به نارسایی حاد کبد منجر می‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار درباره کپسول اکسی الیت


معاون بهداشتی وزیر بهداشت از خطرناک بودن پودر و کپسول «اکسی الیت» خبر داد و از مردم خواست از خرید و مصرف آن خودداری کنند. کپسول اکسی‌الیت که ساخت آمریکاست و برای کاهش وزن و انرژی‌زایی کاربرد دارد، به نارسایی حاد کبد منجر می‌شود.


کپسول اکسی الیت

دکتر علی اکبر سیاری در جمع خبرنگاران از مرگ آور بودن دارویی که در برنامه های شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود خبر داد و گفت:

کپسول و پودری به نام اکسی الیت در آمریکا ساخته شده که برای کاهش وزن استفاده می شود. همچنین عنوان می شود که این کپسول و پودر انرژی زا است، اما تحقیقات و مطالعات نشان داده که این کپسول باعث 50 مورد نارسایی حاد کبد در دنیا شده است و استفاده از این دارو در آمریکا ممنوع شده است.

وی افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی فروش و مصرف این دارو را ممنوع اعلام کرده و سازمان غذا و داروی ایران نیز از داروخانه ها خواسته است که «اکسی الیت» را جمع آوری و از فروش آن خودداری کند.

هر چند دستور جمع آوری این دارو صادر شده، اما باید به مردم اطلاع رسانی شود تا برای کاهش وزن و انرژی زایی از این دارو استفاده نکنند، چرا که باعث نارسایی کبدی می شود.

متأسفانه تعداد زیادی از جوان ها که دنبال زیبایی، بهبود وضعیت جسمانی و نشاط زندگی هستند، بدون آگاهی از عوارض این دارو از این کپسول و پودر استفاده می کنند و خطر بزرگی سلامت جوان ها را تهدید می کند

نارسایی کبد که در پی مصرف این دارو گزارش شده است یا منجر به مرگ می شود، یا بیمار را به پیوند کبد که جراحی پرهزینه ای است، نیازمند می کند.

سیاری تصریح کرد: متأسفانه در ایران مثلثی تشکیل شده از ماهواره، باشگاه های بدنسازی و آرایشگاه های زنانه که آموزش های نادرست را ارائه می دهند.

دکتر علی اکبر سیاری از فروش مواد و داروهایی با محتویات آمفوتامینی، شیشه و مواد جدید صنعتی در برخی آرایشگاه ها و سالن های بدن سازی خبر داد و گفت: این داروها و مواد به عنوان لاغر کننده، زیبایی اندام و انرژی زایی به جوانان معرفی و در برنامه شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود.

کپسول اکسی الیت

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: وقتی یک خانم برای انجام کارهای زیبایی به آرایشگاه مراجعه می کند، آرایشگر برای کاهش وزن این دارو را تجویز می کند یا اگر افراد به باشگاه های بدنسازی مراجعه می کنند تا عضلات قوی تری داشته باشند، کپسول و پودر این دارو را با دز 10 برابر توصیه می کنند که خطر مصرف این دارو حتی بیشتر از دیابت است.

وی گفت: ثابت شده است ترکیبات آمفوتامینی که ماده خطرناک شیشه نیز از جمله آنهاست، در کوتاه مدت موجب نشاط، کاهش وزن و ایجاد انرژی می شود، اما در مدتی بعد می تواند به نارسایی کبد، نارسایی کلیه، بی نظمی ضربان قلب و مرگ ناگهانی مصرف کننده منجر شود.

سیاری ادامه داد: متأسفانه تعداد زیادی از جوان ها که دنبال زیبایی، بهبود وضعیت جسمانی و نشاط زندگی هستند، بدون آگاهی از عوارض این دارو از این کپسول و پودر استفاده می کنند و خطر بزرگی سلامت جوان ها را تهدید می کند.

گه گاه خبرهایی از مرگ ناگهانی برخی جوانان می شنویم. بسیاری از این مرگ ها ناشی از اختلال ناگهانی ضربان قلب و فشار خون است که در مصرف کنندگان این مواد به وجود می آید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

فارس

واحد مرکزی خبر

مطالب مرتبط:

دارو های تقلبی روی امواج ماهواره

داروهایی که به جای شفا، بلا می‌آورند!

داروهای لاغری غیر مجاز

هشدار به چاق ها درباره قرص و کپسول افکتور (Effector)

آدامس ‌های مُخدر در مدارس

ریزش مو و تبلیغات ماهواره‌ای دروغین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.