تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، سرو نقره‌ای در سومین دوره خود که در ماه جاری برگزار شد نیز با استقبال خوبی از جانب هنرمندان، اساتید و دانشجویان هنر گرافیک روبه رو شد. این مقاله به بررسی جایگاه و اهیمت این نمایشگاه خواهد پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرو نقره‌ای برای گرافیست‌ها


نمایشگاه دوسالانه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، سرو نقره‌ای در سومین دوره خود که در ماه جاری برگزار شد نیز با استقبال خوبی از جانب هنرمندان، اساتید و دانشجویان هنر گرافیک روبه رو شد. این مقاله به بررسی جایگاه و اهیمت این نمایشگاه خواهد پرداخت.

نشان سرو نقره‌ای برای گرافیست‌ها

نمایشگاه سرو نقره ای به صورت دوسالانه و در آبان ماه هر سال از سوی انجمن گرافیک ایران برگزار می شود.

امسال نیز این نمایشگاه از سوی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و با حمایت «ایکوگرادا» (انجمن بین المللی مجامع گرافیک)، آبان ماه سال جاری در خانه هنرمندان برپا شد.

اگر شما هم از دوستداران هنر گرافیک هستید و یا به این هنر اشتغال دارید می توانید منتظر فراخوان این نمایشگاه در سالهای آتی باشید . فراخوان اصولا در خرداد و تیرماه از سوی انجمن ارائه می شود.

امسال هیات انتخاب و داوران سومین نمایشگاه «سرو نقره‌ای»  عبارت بودند از:

مصطفی اسدالهی، کوروش پارسانژاد، بیژن جناب، فرشید مثقالی و مرتضی محلاتی به عنوان اعضای هیات داوران و شهرزاد اسفرجانی، بهراد جوانبخت، اسدالله چهره‌پرداز، پدرام حربی، علی خورشیدپور، مریم عنایتی و مجید کاشانی به عنوان اعضای هیات انتخاب، آثار شرکت‌کنندگان سومین نمایشگاه «سرو نقره‌ای» را قضاوت کردند.

همچنین نمایشگاه «سرو نقره‌ای» این دوره با حضور مهدی سعیدی به عنوان دبیر در هشت بخش شامل هویت بصری، نشانه و نشانه نوشته‌های بصری مستقل از هویت سازمانی، پوستر، تبلیغات تجاری، طراحی جلد، صفحه‌آرایی، بسته‌بندی و طراحی گرافیک رسانه‌های الکترونیک متحرک برپا شد.

در این مسابقه در بخش طراحی حروف فارسی نه تنها اعضای انجمن بلکه دیگر طراحان گرافیک هم که عضو انجمن نیستند، می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه «سرو نقره‌ای» ارسال کنند.

امسال فرزاد ادیبی، اونیش امین الهی، پریسا تشکری، علی رشیدی، مهدی سعیدی، کوروش قاضی مراد، مریم کهوند و ساعد مشکی اعضای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه «سرو نقره‌ای» را تشکیل می دادند.

اما چرا نمایشگاه سرو نقره ای اینقدر در سطح کشور و میان گرافیست ها مطرح است؟

در ادامه می  توانید  با عقاید برخی هنرمندان گرافیست پیرامون نمایشگاه سرو نقره ای امسال و اهمیت این نشان آشنا شوید.

بهارک حقوقی هنرمند گرافیست فرهنگسرای نیاوران که برای سومین دوره پیاپی در نمایشگاه سرو نقره ای شرکت کرده در اینباره گفت: سرو نقره ای مهمترین رویداد در عرصه گرافیک است. با توجه به این که در سال های اخیر خلاء برگزاری بینال گرافیک احساس می شود، سرو نقره ای توانسته این خلاء را تا حدودی برطرف کند.

وی افزود: در واقع سرو نقره ای برآیندی از عملکرد اعضای انجمن طراحان گرافیک در طول یک سال است. در دوره های پیش به این شکل بود که تمام اعضاء در نمایشگاه اثر داشتند اما در این دوره شیوه برگزاری نمایشگاه به سمتی رفت که آثار پس از داوری به نمایشگاه راه پیدا کنند.

به گفته حقوقی؛ در این شرایط حتی اگر آثار خود من نیز به نمایشگاه راه پیدا نمی کرد از آن استقبال می کردم و این داوری ها کمک می کنند که آثار با حساسیت بیشتری انتخاب شوند. هر چند که این داوری ها ممکن است با انتقاد گروهی از هنرمندان مواجه شود اما باید از این شیوه استقبال کرد.

وی افزود: به نظر من این دوره سرو نقره ای به خوبی برگزار شد و آثار خوبی به نمایشگاه راه یافتند. همچنین نمایشگاه چیدمان خوبی داشت.

این گرافیست درپایان سخنانش ابراز داشت: مسئولان باید ازبرگزاری چنین رویدادهای حمایت کنند تا درسال های آتی هم بتوانیم شاهد برگزاری آن باشیم و نمایشگاه درهر دوره روند رو به جلویی داشته باشد.

سرو نقره ای مهمترین رویداد در عرصه گرافیک است. با توجه به این که در سال های اخیر خلاء برگزاری بینال گرافیک احساس می شود، سرو نقره ای توانسته این خلاء را تا حدودی برطرف کند.

مجید کاشانی هم درباره سرو گفت: به نظر من نمایشگاه سرو نقره ای یک رویداد فرعی برای گرافیک است. گرافیست ها همواره به خاطر دغدغه های کاری و هنری خود آثارشان را خلق می کنند و این نمایشگاه تنها فرصتی است که آنها با نیم نگاهی به آثاری که خلق کرده اند، بهترین آثارشان را به نمایش بگذارند.

وی درباره شیوه داوری آثاری که دراین دوره به نمایشگاه سرو نقره ای راه پیدا کرده اند گفت: به نظر من داوری این آثار بسیار سلیقه ای است و اگر خود من هم خارج از گروه هیات برگزار کننده این نمایشگاه بودم، حتما نسبت به این رویداد نقدهایی داشتم و یا اگر افراد دیگری در گروه هیات داوران بودند بی شک انتخاب ها با هم فرق می کرد.

کاشانی همچنین از تاثیر دریافت سرو نقره ای درآینده کاری یک گرافیست گفت: به نظر من دریافت این جایزه درعرصه بیرونی هیچ تاثیری درفعالیت یک گرافیست نخواهد داشت و این موضوع تنها موجب شناخته شدن گرافیست ها در جمع خودشان می شود و یک گرافیست پیش از شرکت در این رویداد توانسته است، ارتباط های خودش را با سفارش دهنده ها برقرار کند.

فرشید پارسی کیا هم درباره شیوه برگزاری نمایشگاه سرو نقره ای گفت: در دوره های پیش سرو نقره ای به شیوه ای برگزار می شد که از تمام اعضای انجمن صنفی گرافیک چند اثر در نمایشگاه راه پیدا می کرد، اما دراین دوره شیوه برگزاری نمایشگاه به سمتی رفت که آثار پس از داوری به نمایشگاه راه پیدا کردند و همین موجب شد که در این دوره سطح کیفی نمایشگاه نسبت به دوره های پیش بهتر شود.

وی با انتقاد از شیوه داوری آثار برگزیده گفت: برای من جای تعجب دارد که دراین دوره چرا دربخش پوستر برگزیده اول نداشتیم؛ این در حالی بود که تعداد زیادی از پوسترهایی که به این نمایشگاه راه پیدا کرده اند، درجشنواره های خارجی جایزه گرفته بودند. مثلا در این دوره پوستری از مهدی فاتحی به نمایشگاه راه پیدا کرد که پیش از این جایزه دوم ژاپن را دریافت کرده بود و همین پوستر در روزهای اخیر نیز جایزه لهستان را دریافت کرد.

اونیش امین اللهی هم درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه سرو نقره ای گفت: سرو نقره ای مهمترین رویداد گرافیک ایران است و دراین نمایشگاه شاهد برآیندی از بهترین آثاری هستیم که در عرصه گرافیک در طول یک سال خلق می شوند.

وی با بیان این مطلب که برگزیده شدن درنمایشگاه سرو نقره ای جایزه مادی به همراه نخواهد داشت گفت: شیوه برگزاری این رویداد و همراه شدن بزرگان گرافیک ایران با این رویداد موجب شده است که گرافیستی که سرو نقره ای دریافت می کند، ارزش و اعتبار خاصی کسب کند.

این گرافیست در ادامه افزود: همه گرافیست ها در طول سال هنگام خلق اثر به نوعی به سرو نقره ای توجه دارند وبه همین خاطرسعی دارند که بهترین آثار خود را برای شرکت در این رویداد انتخاب کنند.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

هنر آنلاین

روابط عمومی انجمن صنفی طراحان گرافیک