به علاوه هر عملی که موجب تفرقه بین مسلمانان شود، ایشان آن را منع کرده اند و حرام دانسته اند. بنابراین مومنین از کارهایی که به هر حال سودی ندارد، بلکه ضرر دارد و موجب اختلاف بین مسلمانها میشود و موجب برادرکشی بین مسلمانان میشود یا موجب وهن مذهب هست یا به نحوی توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی است انشاالله بپرهیزند که این عمل جایز نیست.
محدوده تربتی که خوردن آن به قصد شفا یافتن مستحب است، از مرقد شریف حضرت سید الشهدا (علیه السلام) چقدر است و آیا خوردن مهرهای کربلا نیز همان حکم را دارد؟
در برخی شهرها روز تاسوعا و عاشورا، مرسوم هست بانوان بجای عزاداری، هیئت های مذهبی را تماشا کنند ،و به تبع این امر،برخی جوانان با پوشش و رفتارهای نامناسب ظاهر شوند،آیا شرکت در این برنامه ها با این شکل صحیح است؟
آیا قمه زنی از مصادیق عزاداری است؟ قمه زنی به دلیل آثار و پیامدهایی منفی ای که به دنبال دارد، از مصادیق عزاداری برای امام حسین(ع) به شمار نمی رود. در این گزارش هفت دلیل بر رد موضوع قمه زنی ارائه می شود.
حکم نماز مسافر در کربلا
مسافر می تواند در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند، ولی اگر بخواهد در جایی كه اول جزء این مساجد نبوده و بعد به این مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتیاط مستحبّ آن است كه شكسته بخ
نذری دادن در ایام مذهبی، دارای کارکردها و محاسن متعددی است. اطعام نیازمندان، بالا بردن روحیه تعاون در بین مردم (در تهیه مواد لازم، طبخ، توزیع و ...)، بالا بردن انگیزه افراد ضعیف الایمان جهت شرکت در مراسم، تعظیم شعائر و ایجاد تغییر در زندگی روزمره و ... و
نماز بر عزاداری مقدم است و سعی شود هنگام نماز عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اقامه شود. (آیه الله فاضل)
عزاداری حضرت سیدالشهداء علیه السلام مقدمه برپائی نماز و سایر وظایف دینی است و قیام آن حضرت برای تحکیم قرآن و احکام شرع واقع گردید.و عزاداران بیش
سابقهٔ سوگواری و برپایی عزاداری برای حسین بن علی به اولین روزهای بعد از عاشورا، در محرم سال ۶۱ هجری می رسد.اولین مراسم سوگواری را زینب خواهر حسین در زندان برگزار کرد. همچنین دختر سه ساله ی حسین، رقیه، در زندان اغلب برای پدرش گریه می کرد تا اینکه دستور داد
لازمه برپایی مراسم پرشور و مؤثر عزاداری حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) علاوه بر اخلاص، افزایش آگاهی و دانش در این باره است. این گزارش با استناد به نظر مراجع تقلید به برخی سؤالات فقهی عزاداری پاسخ داده است.
علامه امین عاملی: «قمه زنی و اعمالی دیگر از این قبیل در مراسم عزاداری حسینی به حکم عقل و شرع حرام است و زخمی ساختن سر، که نه سود دنیوی دارد و نه اجر اخروی، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه اهل بیت را در انظار دیگران مورد تمسخر
عزاداری برای امام حسین (ع) از برترین عبادات است و انجام هر کاری که در عرف عزاداری محسوب می شود، جایز است، مگر این که واقعاً ضرر قابل ملاحظه ای داشته باشد، یا موجب وهن شیعه و مکتب اهل بیت (ع) شود و سینه زنی مصداق هیچ یک از این امور نیست. بنابراین، چنین عمل
هر چند زبان شعر، زبانی آکنده از کنایه و مجاز بوده و کنایاتی از این دست – که نشانگر نوعی تواضع و ارادت است - در بسیاری از اشعار وجود دارد و استفاده از این هنر به خودی خود اشکالی ندارد، ولی امروزه به زبان آوردن این گونه عبارات در محافل عمومی – به ویژه با ا