تبیان، دستیار زندگی
برنامه ریزی تسهیلات (Facility planning) که از مباحث مهم و کلیدی در رشته مهندسی صنایع است شامل دو بخش عمده مکان یابی تسهیلات (Facility location) و طراحی تسهیلات (Facility design) می باشد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوره مجازی آمادگی کنکور دکتری مهندسی صنایع

مهندسی صنایع

معرفی درس  طراحی سیستم‌های صنعتی (Facility Location & Layout)

برنامه‌ریزی تسهیلات (Facility planning) که از مباحث مهم و کلیدی در رشته مهندسی صنایع است شامل دو بخش عمده مکان‌یابی تسهیلات (Facility location) و طراحی تسهیلات (Facility design) می‌باشد که مهمترین بخش طراحی نیز چیدمان تسهیلات (Facility layout) و بخش های دیگر آن، حمل و نقل (Transportation) و طراحی ساختمان و تاسیسات (Structural design) است. از آنجا که تاثیر مکان‌یابی تسهیلات بر جریان مواد (Material handling) کاملاً چشم‌گیر است، تصمیم‌گیری در مورد مکان‌یابی تسهیلات در هر دو حوزه صنعتی و خدماتی جزء تصمیمات استراتژیک محسوب گشته و آشنایی دانشجویان (تحصیلات تکمیلی) و مدیران ارشد سازمان‌ها با این مباحث یک ضرورت انکار ناپذیر است.

در این درس، بیشتر به بررسی مسائل مختلف مکان‌یابی تسهیلات (Facility location)، مدل‌سازی ریاضی آنها و الگوریتم‌های حل اینگونه مسائل با تاکید بر ابزار برنامه‌ریزی ریاضی پرداخته خواهد شد. برای یک سازمان یا حتی یک کشور بسیار مهم است که بداند منابع و تسهیلات خود را در کجا مستقر کند و نحوه‌ی سرویس‌دهی این منابع به چه صورت باشد تا بهترین کارایی عاید دولت و مردم شود. جواب دادن به این سۆال می تواند در راستای رسیدن به اهدافی چون منافع اقتصادی، کیفیت سرویس دهی، امنیت، حفظ محیط زیست، دسترسی یا عملکرد مطلوب باشد.

لذا تصمیمات مربوط به مکان‌یابی و استقرار، نه تنها در بخش‌های صنعتی نظیر تعیین مکان احداث کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، استقرار تجهیزات و دپارتمان‌ها در یک واحد صنعتی، استقرار دفاتر در سطح شهر و مراکز توزیع محصولات و ... کاربرد دارد، بلکه در بخشهای دولتی و خدماتی نظیر مکان‌یابی ایستگاه‌های پلیس، اورژانس، رستوران، اتوبوس، بخش سلامت و درمان و ... نیز ظاهر شده است. موفقیت یا شکست مراکز تسهیلاتی در هر کدام از بخش‌های صنعتی و خدماتی بستگی کامل به مکان‌های انتخابی برای آن‌ها و استراتژی پوشش دارد.

محتوای مطالب دوره

1) تدریس تمام مباحث درسی مطابق سیلابس تعریف شده با روش‌های بسیار ساده و قابل فهم

2) ارائه مثال‌های کاربردی، حل مثال‌های عددی و سوالات تستی متعدد برای مباحث هر فصل

3) بودجه‌بندی مباحث، ارائه روش‌های ابتکاری و خلاصه‌سازی نکات مهم هر فصل

4) بررسی و تعیین تست‌های محتمل هر فصل برای آزمون‌های کنکور آتی

5) تحلیل، بررسی و حل سوالات کنکور سنوات گذشته با پاسخ کاملاً تشریحی

مدرس دوره: مهندس طاهر احمدی

دارای مدرک کارشناسی ارشد صنایع- صنایع از دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) تهران

  • سابقه 10 ترم تدریس درس طراحی سیستمهای صنعتی در آموزشگاه‌های آموزش عالی تهران
  • مدرس آموزش از راه دور (E-learning) درس طراحی سیستم‌های صنعتی در دانشگاه تهران
  • مۆلف اولین جزوه کنکوری درس طراحی سیستمهای صنعتی در کشور در سال 1390

روند اجرای دوره:

دوره با ارسال پیامی به صندوق پستی فراگیران آغاز می شود. فراگیران می توانند با نام کاربری و رمز عبور خود در سایت تبیان، وارد سامانه مدیریت آموزش تبیان (lms.tebyan.net) شده و وارد دوره شوند.

در طول برگزاری دوره تکالیفی برای فراگیران تعریف شده و همچنین کلاس های آنلاین با حضور مربی درس روزهای زوج ساعت 19 تا 21:30 برگزار می شود.

جهت ثبت نام اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده دورهای صنایع به صفحه دوره های آموزش الکترونیکی صنایع  مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش سوالات متداول مراجعه فرمایید.

سوالات خود را در قسمت مشاوره دوره های مجازی مطرح نمایید. برای دسترسی به این قسمت به صفحه مشاوره رفته و قسمت "درخواست مشاوره جدید" را کلیک نمایید. سپس گزینه "مشکلات ما و شما" و بعد "دوره های مجازی" را انتخاب نمایید.