تبیان، دستیار زندگی
یکی از علمای بزرگ و برجسته دنیای اسلام، علامه محمد حسین طباطبایی است، او که با نگارش تفسیر المیزان، جامع‌ترین و مفصل‌ترین کتاب تفسیر قرآن، نام خود را در تاریخ اسلام، ماندگار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادی از نگارنده تفسیر المیزان


یکی از علمای بزرگ و برجسته دنیای اسلام، علامه محمد حسین طباطبایی است، او که با نگارش تفسیر المیزان، جامع‌ترین و مفصل‌ترین کتاب تفسیر قرآن، نام خود را در تاریخ اسلام، ماندگار کرد.


علامه طباطبایی

محمد حسین طباطبایی در 26 اسفند 1282 هجری خورشیدی، در شادآباد تبریز متولد شد؛ او در کودکی، پدر و مادر خود را از دست داد. سید محمد حسین، مدت شش سال به یادگیری قرآن و آثاری چون گلستان و بوستان همت گماشت؛ سپس به مدرسه طالبیه تبریز برای فراگیری ادبیات عرب، علوم نقلی، فقه، اصول و دانش‌های مختلف اسلامی رفت.

وی با اتمام تحصیلاتش، به منظور تکمیل دانش خود، به همراه برادرش به نجف اشرف رفت و از محضر استادان بزرگی چون آیات عظام سید ابوالقاسم خوانساری، نائینی، اصفهانی، سید حسین بادکوبه‌ای، سید علی آقا قاضی طباطبایی، از علوم دینی و کمالات اخلاقی و معنوی بهره جست.

محمد حسین پس از سال‌ها اندوختن علم و دانش به علت تنگی معیشت مجبور شد تا به ایران بازگردد و در زادگاهش در کنار زراعت و کشاورزی، به تدریس و تألیف نیز پرداخت.

علامه طباطبایی پس از مدتی اقامت در تبریز به قم رفت و در آنجا به تدریس و تفسیر همت گماشت و با پایه‌ریزی شیوه نوینی از تفسیر و اشاعه تفکر فلسفی، به اندیشه دینی حیاتی تازه بخشید، با این اقدام، ابعاد علمی و چهره عرفانی علامه، بیش از پیش نمایان شد و اندیشمندان بسیاری برای تحصیل نزد او آمدند.

علامه طباطبایی، تنها به درس عمومی فلسفه اکتفا نکرد و با تشکیل جلسات خصوصی با شاگردان برجسته خود، مانند شهید مطهری، به بررسی فلسفه‌های غربی، مخصوصاً ماتریالیسم پرداخت، این جلسات به تألیف کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم انجامید.

علامه در علوم عقلی و نقلی، مجتهد؛ و در ادبیات، ادیبی زبردست و شاعری توانا بود. او شاگردان بسیاری از جمله، سید محمد حسینی بهشتی، امام موسی صدر، ناصر مکارم شیرازی، شهید محمد مفتح، شیخ عباس ایزدی و حسن حسن‌زاده آملی را تربیت کرد.

آثار و تألیفات علامه طباطبایی

از وی، آثار گران‌قدری به یادگار مانده است که می‌توان از تفسیر المیزان در 20 مجلد، اصول فلسفه و روش رئالیسم، حاشیه بر اسفار صدرالدین شیرازی، مصاحبات با استاد کربن، رساله در حکومت اسلامی، حاشیه کفایه، رساله در قوه و فعل، رساله در اثبات ذات، رساله در صفات، رساله در افعال، رساله در وسائط، الانسان قبل الدین، الانسان فی الدین، الانسان بعد الدین و رساله در نبوت نام برد.

رساله در ولایت، رساله در مشتقات، رساله در برهان، رساله در مغالطه، رساله در تحلیل، رساله در ترکیب، رساله در اعتبارات، رساله در نبوت و مقامات، منظومه در رسم خط نستعلیق، علی والفلسفة الالهیه، قرآن در اسلام و شیعه در اسلام از دیگر تألیفات این عالم برجسته است.

علامه محمد حسین طباطبایی، حکیم عارف و مفسر وارسته، در 24 آبان 1360 هجری خورشیدی، برابر با 8 محرم‌الحرام 1402 هجری قمری، در 81 سالگی به دیدار حق شتافت و در جوار حرم حضرت معصومه (ع) آرام گرفت.

ایرنا


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ahmadchalepey

برگرفته از گروه: تاریخ