تبیان، دستیار زندگی
ز تولد ژان ژاك روسو . زندگی نامه . لیست آثار . گالری تصاویر « ژان ژاك روسو» فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی در 28 ژوئن 1712 در شهر «ژنو» سویس متولد شد و در شب دوم ژوئیه 1787 در قصر «آرمی نوویل» در حوالی پاریس در گذشت. روسو علاق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 تیرماه ،28 ژوئن، سالروز تولد ژان ژاك روسو

. زندگی نامه

. لیست آثار

. گالری تصاویر

« ژان ژاك روسو» فیلسوف و نویسنده بزرگ فرانسوی در 28 ژوئن 1712 در شهر «ژنو» سویس متولد شد و در شب دوم ژوئیه 1787 در قصر «آرمی نوویل» در حوالی پاریس در گذشت.

روسو علاقه زیادی به كتاب «زندگی مردان بزرگ» اثر «پلوتارك» داشت. پس از تحصیلات ابتدایی و بازگشت به ژنو، شاگرد یك عریضه نویس دادگستری شد. در آوریل 1725 پس از چند هفته منشی گری شاگرد یك گراورساز شد و سه سال نزد او كار كرد اما چون استادش او راكتك می زد، در 14 مارس 1728 از ژنو فرار كرد.

روسو برحسب اتفاق به موضوع مسابقه ی آكادمی «دیژون» برخورد و با ولع و اشتیاق غیر قابل وصفی به تشریح و تجزیه ی آن پرداخت كه «آیا بسط، توسعه و استقرار علوم و هنر موجب اصلاح اخلاق مردم است یا خیر .» این مسابقه در سال 1750  بود؛ روسو در آن شركت كرد و جایزه را  برد  و ناگهان در بین عام و خاص مشهور شد و ضمناً با انتشار «رهبر قریه» و جواب مسابقه ثانوی در باب «علل عدم تساوی در بین آحاد بشر» با اینكه جایزه را نبرد ولی هر روز بر شهرت و اعتبارش افزوده می شد.

در 13 ژانویه 1766 به لندن وارد شد و در «ووتون» در قصر یكی از دوستان «هیوم» مستقر گردید، و در همین قصر كتاب معروفش «اعترافات»(1) شروع كرد.

از دیگر آثار وی می توان امیل(2) و قرارداد اجتماعی(3) را نام برد.

1)Confessions

2)Emile

3)The Social Contract