تبیان، دستیار زندگی
نخستین چاپ های گرافیکی بر تمایل به کارهای دستی، در سال های اولیه تاسیس مدرسه تاثیر گذاشتند و دستاورد آن گزیده ای آثار هنرمندان بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باهاوس و هنر گرافیک


نخستین چاپ های گرافیکی بر تمایل به کارهای دستی، در سال های اولیه تاسیس مدرسه تاثیر گذاشتند و دستاورد آن گزیده ای آثار هنرمندان بود.

باهاوس و هنر گرافیک

بسیاری از چاپ ها توسط معلمان و بیشتر به سبک اکسپرسیونیسم انجام شد. زمانی که اولین نمایشگاه بزرگ از آثار باهاوس در سال 1923م. در وایمار تشکیل شد، مجموعه کارها، تاثیر جنبش "دِ استیل هلندی و "کنسترکتیویسم" روسیه را به خوبی نشان می داد.

جلد کاتالوگ این نمایشگاه به دست "هبرت بایر" طراحی شده بود و صفحه آرایی داخلی را "موهولی ناگی" انجام داده بود که از حروف "ونوس گروتسک" ، "سن سریف" با رنگهای مشکی و قرمز ، در بلوک های نامتقارن استفاده کرده بود.

این رویکرد مدرن نشان دهنده آغاز ارتباطی پایدار میان "تایپوگرافی نوین" (نیوتایپوگرافی) و باهاوس بود. مدرسه در شناساندن خود بسیار موفق بود، چاپ مجله ای در زمینه فعالیت های مختلفی که در آن صورت می گرفت و مهمتر از آن ، سری چندجلدی "باهاوس بوشِر" (کتاب باهاوس) که از سال 1925م. به چاپ می رسید ، زمینه ساز این موفقیت بودند. در این نشریات ، مقاله هایی از کادر آموزشی باهاوس و دیگر طراحان نوگرای بین المللی و معماران منتشر می شد.

باهاوس و هنر گرافیک

در این زمان ، سبک های مدرن تایپوگرافی ارتباط عمیقی با مدرسه پیدا کرده بودند. در میان استادان طراحی گرافیک ، "موهولی ناگی" ، "بایر " و "یوست اشمیت" با حرکت" رشنلایزیشن" (گویاسازی) که در آن زمان در محفل مدرنیست ها رایج بود، موافق بودند، بدین ترتیب تمام طراحی های گرافیک همانند طراحی های صنعتی تفسیر می شدند و هماهنگ با شعار مدرسه که کاربردگرایی را پیشنهاد می کرد، خواسته می شد که از حروف "سن سریف " استفاده شود، در حالی که عدم تقارن و رنگهای اصلی نیز مورد توجه بودند.

عکاسی و فتومونتاژ ابزارهایی بود که برای تصویرسازی ترجیح داده می شد. کاغذهای مورد استفاده نیز بیشتر در قطع استاندارد صنعتی آلمان بودند.

در اواخر 1920م. ایده های برقراری ارتباط بصری تغییر پیدا کردند، بویژه در ایالات متحده که سخنرانی هایی درباره علم اقتصاد، روان شناسی بازاریابی و علم تبلیغات ، انگیزه هایی برای تشویق دانش آموزان به تفکر در زمینه جنبه های غیر بصری طراحی ایجاد نمود .

نگرش نوین به طراحی گرافیک، منجر به ایجاد نمایشگاه طراحی در جهت گسترش طبیعی شیوه های جدید شد. "بایر" در این زمینه بسیار موفق بود. وی با استفاده بی سابقه از عکاسی و تایپوگرافی، شیوه ای نوین برای به نمایش گذاشتن اسباب خانه و دیگر کالاهای صنعتی ابداع کرد.

در میان استادان طراحی گرافیک ، "موهولی ناگی" ، "بایر " و "یوست اشمیت" با حرکت" رشنلایزیشن" (گویاسازی) که در آن زمان در محفل مدرنیست ها رایج بود، موافق بودند، بدین ترتیب تمام طراحی های گرافیک همانند طراحی های صنعتی تفسیر می شدند و هماهنگ با شعار مدرسه که کاربردگرایی را پیشنهاد می کرد، خواسته می شد که از حروف "سن سریف " استفاده شود، در حالی که عدم تقارن و رنگهای اصلی نیز مورد توجه بودند

باهاوس و هنر گرافیک

اصل "پیروی فرم از کارکرد" نیز برای نشان دادن آن که مدرسه نباید بی چون و چرا به سبکی ویژه پایبند بماند، از سوی "گرپیوس" ترویج داده شد. با این تفاصیل می توان به نگرش و سبک کلی مدرسه پی برد. البته شاید گسترش این سبک ها، به دلیل برنامه آموزشی مشترک  و تبادل نظر میان استادان و دانش آموزان بود.

البته مفهوم کامل فلسفه باهاوس به جهت موفقیت سیاسی آلمان نتوانست محقق شود. در آن زمان بسیاری از استادان از آلمان مهاجرت کردند و بیشتر آنها به ایالات متحده رفتند.

از میان آنان "موهولی ناگی" سرپرست باهاوس جدید شد که موفقیتی نیز به دنبال نداشت.

این مدرسه جدید، مدرسه ای آمریکایی در شیکاگو بود که در سال های 1937-8م. فعالیت می کرد. در سال های بعد ، بایر، گریپوس جوزف آلبرز و مارسل بورئر اصول طراحی مدرنیسم را به معلمان طراحی امریکا شناساندند.

باهاوس و هنر گرافیک

باهاوس و هنر گرافیک

شرح تصویر:

1- طرح روی جلد برای مجله "اتوپیا" اثر مارگیت تری، 1921م.

2- روی جلد مجله "افست" شماره 7، اثر یوست اشمیت، 1926م.

3- طرح روی جلد "زیبایی باهاوس" اثر هربرت بایر، 1923

4- استفاده هربرت بایر از فتومونتاژ در تولید مفاهیم جدید

5- اعلان طراحی شده به دست لازلو موهولی ناگی برای باهاوس نوین، مدرسه امریکایی طراحی، 1937م.

سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

یک قرن طراحی گرافیک/ رمی آینسلی

تاریخ طراحی گرافیک/ بی .مگز

سی قرن طراحی گرافیک/ جیمز کرایگ

مطالب مرتبط:

باهاوس و حروفنگاری جدید

مدرسه باهاوس، مرکز طراحی نوین