تبیان، دستیار زندگی
تذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتاب های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُـنگهای هنری و قطعه‌های زیبای خط به کار می‌برند. طبق اعلام فرهنگستان هنر کارگاه آموزشی هنر تذهیب در مرکز ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارگاه آموزشی هنر تذهیب


تذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش های بدیع و زیبا دانست که نقاشان و مذهبان برای هرچه زیباتر کردن کتاب های مذهبی، علمی، فرهنگی، تاریخی، دیوان اشعار، جُـنگهای هنری و قطعه‌های زیبای خط به کار می‌برند. طبق اعلام فرهنگستان هنر کارگاه آموزشی هنر تذهیب در مرکز هنرپژوهی نقش جهان برپا شده است که علاقمندان می توانند با مراجعه به این مرکز این هنر اصیل و زیبا را بیاموزند.

برگزاری کارگاه آموزشی هنر تذهیب

استادان تذهیب این مجموعه‌های زیبا را در جای جای کتاب ها به کار می‌گیرند تا صفحات زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبایی دیداری ببخشند.

به این ترتیب است که کناره‌ها و اطراف صفحه‌ها، با طرح هایی از شاخه‌ها و بندهای اسلیمی، ساقه، گلها و برگهای ختایی، شاخه‌های اسلیمی و گلهای ختایی و یا بندهای اسلیمی و ختایی و... مزین می‌شوند.

تذهیب، همچون نقاشی دارای مکتب ها و دوره‌های خاصی است ؛ چنانکه می‌توان از مکاتب سلجوقی، بخارا، تیموری، صفوی و قاجار و شعب مختلف هر مکتب سخن گفت. برای مثال، در مکتب تیموری، شعبه‌های شیراز، تبریز، خراسان و... را می‌توان تمیز داد و در واقع، تفاوت در رنگ‌ها، روش قرار گرفتن نقش‌ها در یک صفحه تذهیب و تنظیم نقش‌ها در مکتب‌های مختلف، عامل این تفاوت است.

برای نمونه، تذهیب در مکتب بخارا به آسانی از تذهیب در دیگر مکتب‌ها بازشناخته می‌شود. چون در مکتب بخارا از رنگ‌های زنگار، شنگرف، سورنج و سیاه استفاده می‌شده ‌است، در صورتی که در مکتب های دیگر، رنگها به این ترتیب کاربرد نداشته ‌است.

شاید بتوان تاریخ آرایش و تذهیب قرآن را هم‌زمان با نوشتن آن دانست به این معنی که نخست به منظور تعیین سر سوره‌ها، آیه‌ها، جزوه‌ها و سجده‌ها آن را به نوعی تزئین می‌کردند.

رفته رفته علاقه مفرط مسلمانان به قرآن و همچنین عشق به تجمل، هنرمندان را بر آن داشت تا در تذهیب آن دقت بیشتری به کار برند و در نتیجه این آثار از سادگی بیرون آمد و جنبه تزئینی به خود گرفت به خصوص قرآن‌هایی که در برای امرا و بزرگان نوشته می‌شد.

این امر خود یکی از علل توجه هنرمندان به تزیین بیشتر و موجب تکامل فن تذهیب شد.

شاید بتوان تاریخ آرایش و تذهیب قرآن را هم‌زمان با نوشتن آن دانست به این معنی که نخست به منظور تعیین سر سوره‌ها، آیه‌ها، جزوه‌ها و سجده‌ها آن را به نوعی تزئین می‌کردند.

کارگاه آموزشی تذهیب

کارگاه آموزشی هنر تذهیب با حضور استاد فریدون جوقان نیمه دوم پاییز امسال در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

مرکز هنرپژوهی نقش جهان، پاییز امسال برای برگزاری کارگاه آموزشی هنر تذهیب با حضور استاد فریدون جوقان، هنرجو می‌پذیرد.

فریدون فخری جوقان متولد سال 1345 است. وی رشته نگارگری را در هنرستان هنرهای تجسمی فرا گرفت و پس از آن به دانشگاه هنر رفت و در سال 1372 در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد.

جوقان از سال 1365 با استادان خوشنویسی همکاری کرد و از سال 1382 در رشته صنایع دستی در دانشگاه هنر و دانشگاه علمی - کاربردی به تدریس مشغول شد.

برگزاری کارگاه آموزشی هنر تذهیب

وی در جشنواره‌ها و دوسالانه‌های مختلف شرکت و عناوین مختلفی را احراز کرد که مقام اول در رشته تذهیب، اولین دوره مسابقات آثار هنری دانشجویان سراسر کشور سال 1372، مقام اول در بخش گرایش‌های نوین (تذهیب) دومین دوسالانه تذهیب های قرآنی آستان قدس رضوی، مقام اول بخش اساتید دانشگاهی (دانشگاه هنر)، مقام اول در رشته تذهیب در سیزدهمین و شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سال1387 و ... از آن جمله‌اند.

همچنین طراحی و اجرای شمسه، سر لوح و کتیبه شاهنامه فردوسی، فرهنگستان هنر 1388 - 1386 و طراحی و تذهیب قرآن کریم، مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران 1384 از جمله فعالیت‌های هنری وی محسوب می‌شود.

علاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 88553912 تماس بگیرند و یا به نشانی naqsh.honar.ac.ir مراجعه کنند.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

فرهنگستان هنر

سایت هنرسرای طلایه