تبیان، دستیار زندگی
محققان ناسا این روزها به طور جدی بر روی ربات فضانورد خود کار می کنند. این ربات انسان نما قرار است اوایل سال 2014 صاحب یک جفت پا بشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از پاهای غول آسای روبونات


محققان ناسا این روزها به طور جدی بر روی ربات فضانورد خود کار می کنند. این ربات انسان نما قرار است اوایل سال 2014 صاحب یک جفت پا بشود. حال که هنوز اندکی به موعد مقرر باقی مانده، ناسا مختصاتی از آخرین پیشرفت های مرتبط با این ربات غول آسا را در اختیار عموم قرار داده است.

رونمایی از پاهای غول آسای روبونات

روبونات (Robonaut) تا پیش از این فقط از نیم تنه بالایی یک ربات انسان نما برخوردار بود، چندی پیش اعلام شده بود که ناسا در نظر دارد با همکاری متخصصان جنرال موتورز این ربات انسان نما را تکمیل کند. ظاهراً حاصل این تلاش ها به ثمر نشسته و این ربات قرار است به زودی با قدی نزدیک به دو متر و نیم در ایستگاه فضایی بین المللی پرسه بزند و به وظایف خود مشغول شود.

اضافه شدن پا به روبونات به این معنا است که از این به بعد این ربات قادر خواهد بود به تنهایی و بدون کمک سایر فضانوردان در ایستگاه فضایی حرکت کرده و راه خود را پیدا کند. به گفته یکی از فضانوردان، این ربات به زودی می تواند خودش را به آسانی از دریچه های ایستگاه فضایی عبور داده و از بخشی به بخش دیگر برود. او تاکید می کند که این ربات قرار است بسیار چالاک باشد، به همین دلیل راه رفتنش بیش از هر چیز شبیه غزال خواهد بود.

در حال حاضر 4 عدد از این ربات ها وجود دارند که یکی از آن ها از سال 2011 در ایستگاه فضایی بین المللی به سر می برد. اضافه شدن یک جفت پای قدرتمند، به زودی به این ربات ها امکان می دهد که در خطرناک ترین و پر چالش ترین شرایط به کمک فضانوردان بشتابند.

رونمایی از پاهای غول آسای روبونات

سازمان ناسا انجام کارهای تحقیقاتی بر روی پروژه روبونات را از سال 1996 آغاز کرده بود؛ اما اولین نمونه از این روبات را در سال 2000 ارائه کرده است. از همان زمان نیز به بهبود شرایط کیفی این روبات پرداخته‌اند. جدیدترین مدل این روبات، روبونات 2 نام دارد، که آن را به اختصار R2 می‌نامند.

سازمان ناسا و کارخانه ماشین سازی جنرال موتور، به صورت مشترک بر روی خط تولید R2 فعالیت می‌کنند. روبونات دارای یک سر، یک نیم‌تنه،2 بازو و 2 دست شبیه به انسان است. دوربین نصب شده بر روی سر این روبات، به او این امکان را می‌دهد تا محیط اطراف خود را مشاهده کند.

ناسا تنها سازمانی نیست که از روبونات استفاده خواهد کرد، شرکت خودرو سازی جنرال موتور نیز به نوبه خود از این روبات بهره خواهد برد. این شرکت می‌خواهد با استفاده از تجربیات و نکات به دست آمده از این پروژه و تکنولوژی به کار برده شده در روبونات، در ایمن‌تر ساختنِ محیط کار خود از آن استفاده کند

روبونات یک روبات ماهر و چالاک است؛ چرا که دست‌ها و انگشتان آن همانند دست‌ها و انگشتان یک انسان حرکت می‌کنند؛ بنابراین می‌تواند وظایف و کارهایی را که یک انسان قادر به انجام است، انجام دهد. به عنوان مثال: روبونات می‌تواند وسایلی را که یک فضانورد در انجام فعالیت‌هایش از آن‌ها استفاده می‌کند، به کار گیرد.

این روبات به دو روش کار می‌کند. نرم افزار نصب شده بر روی کامپیوتر این روبات، به او قدرت فکر کردن داده است. یک فرد می‌تواند یک مأموریت ساده را به این روبات محوّل کند و این روبات با استفاده از این نرم افزار می‌تواند تشخیص دهد که این مأموریت را چگونه انجام دهد. این نرم افزار قابلیت به روز رسانی نیز دارد. می‌توان R2 را با دستگاه کنترل از راه دور نیز کنترل کرد. کاربر می‌تواند با استفاده از یک HEAD SET آنچه را که دوربین روبونات می‌بیند، مشاهده کند. در ضمن اپراتورها می‌توانند از این واحدهای کنترلی، برای ایجاد حرکت در این روبات استفاده کنند.

رونمایی از پاهای غول آسای روبونات

این روبات با استفاده از شاتل فضاییِ دیسکاوری و در مأموریت STS-133 به ایستگاه فضایی خواهد رفت و در مرحله اول در آزمایشگاه دستینگ قرار خواهد گرفت. ناسا به همراه این روبات تجهیزاتی را به فضا ارسال خواهد کرد، تا فعالیت‌های این روبات را مشاهده کند. اولین مرحله از آزمایشات، این اطمینان را خواهد داد که R2 در فضا نیز به خوبی زمین کار خواهد کرد.

ناسا تنها سازمانی نیست که از روبونات استفاده خواهد کرد، شرکت خودرو سازی جنرال موتور نیز به نوبه خود از این روبات بهره خواهد برد. این شرکت می‌خواهد با استفاده از تجربیات و نکات به دست آمده از این پروژه و تکنولوژی به کار برده شده در روبونات، در ایمن‌تر ساختنِ محیط کار خود از آن استفاده کند.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: نارنجی، مۆسسه مطالعات آمریکا