تبیان، دستیار زندگی
زدن به سر و صورت و كارهایی كه به طور معمول شخص عزادار انجام می دهد مادام كه ضرر معتدّ به (قابل توجه) نداشته باشد اشكال ندارد و جوانان عزیز ضمن شركت در مجالس عزاداری سیدالشهداء ـ علیه السّلام ـ باید سعی كنند اولاً قصد قربت خود را حفظ و با یادگیری تاریخ عاش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم علم کشی در عزاداری

علم

شركت در مجالس عاشورا نباید موجب كمرنگ شدن واجبات از جمله نماز خصوصاً در اول وقت گردد و نیز صدای بلندگوی مجالس نباید موجب مزاحمت برای همسایگان گردد.


سوال: آیا عَلَم کشی(پرچم های آهنین سنگین وزنی که مجسمه‌های شیر و... دارد) در عزاداری ماه محرم صحیح است؟

به یقین در گذشته و در زمان امام حسین (علیه السلام) عَلَم و پرچم به این شکل و شمایل نبوده و هیچ دلیل شرعی و عقلی بر علم کشی به این شیوه وجود ندارد و این تنها عرفی است که قرن‌ها بعد از عاشورا به وجود آمده است.

گفتنی است که این نوع کارها معمولاً از سوی عده‌ای از مردم به صورت خودجوش و بدون مشورت با اندیشمندان دینی صورت می‌گیرد و اگر کسی این چنین کارهایی را به شارع مقدس نسبت دهد بدعت و حرام است، امّا اگر این مراسم تنها در حد نمادین بوده و ادعای انتساب به پرچم‌داران لشگر اسلام نشود، حرمت آن مشخص نیست، ولی با این وجود، بهتر است از کارهایی که نه تنها توجیه شرعی و تاریخی برای آن وجود ندارد، بلکه شاید موجبات وهن شیعه را فراهم سازد، خودداری شود.

سۆال: آیا شارع مقدس اجازه داده در عزای اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به صورت زد و خدشه به آن وارد كرد؟ و اگر چنانچه مطلبی در ادامه راه این جوانان مفید می دانید بفرمایید؟

جواب: زدن به سر و صورت و كارهایی كه به طور معمول شخص عزادار انجام می دهد مادام كه ضرر معتدّ به (قابل توجه) نداشته باشد اشكال ندارد و جوانان عزیز ضمن شركت در مجالس عزاداری سیدالشهداء ـ علیه السّلام ـ باید سعی كنند اولاً قصد قربت خود را حفظ و با یادگیری تاریخ عاشورا و تحلیل صحیح نهضت كربلا درس فداكاری, آزادگی و مردانگی شجاعت و غیرت دینی را بیاموزند و امر به معروف و نهی از منكر را به عنوان یكی از درس های قیام كربلا سرلوحه عمل خود قرار دهند و با شناسایی جوانان متدین و مذهبی كه در این مراسم شركت می كنند صفوف خود را فشرده تر سازند و نسبت به افرادی كه كمتر در مجالس مذهبی شركت می كنند و به بركت قیام كربلا موفق به شركت در مجالس امام حسین ـ علیه السّلام ـ می شوند كمال احترام را قائل شوند و با اخلاق پسندیده و برخورد گرم و متین توطئه دشمنان را در جدایی ملت از مراسم مذهبی نقش بر آب سازند.

نكته مهمی كه در خاتمه باید مورد توجه قرار گیرد آن است كه شركت در مجالس عاشورا نباید موجب كمرنگ شدن واجبات از جمله نماز خصوصاً در اول وقت گردد و نیز صدای بلندگوی مجالس نباید موجب مزاحمت برای همسایگان گردد. (استفتائات امام (ره), ج3, س33, ص580)

سۆال: آیا سینه زدن با بدن عریان جایز است؟

جواب: اگر در معرض دید نامحرم باشد و یا خوف مفسده وجود داشته باشد در این صورت نباید با بدن برهنه سینه بزنند. (كتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع تقلید, ج4, ص203)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

احکام اسلامی تبیان   


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت اندیشه قم

استفتائات امام (ره), ج3

مسائل جدید از دیدگاه مراجع تقلید, ج4

مطالب مرتبط:

احکام عزاداری امام حسین علیه السلام

10 سوال درباره احکام عزاداری

از احکام عزاداری چه میدانید؟

آیا نحوه سینه‌زنی جنوبی حرام است؟

پوشیدن لباس مشکی برای امام حسین علیه السلام مکروه است؟

آیا پول دادن به مداحانی که با مدرک صحیح نقل مطلب نمی کنند جایز است؟

بهترین شیوه عزاداری سالار شهیدان(علیه السلام)

عزاداری امام حسین(علیه السلام) واجب است؟

تظاهر به عزاداری امام‌حسین(علیه السلام) مستحب است!!

عزاداری، در مسجد یا حسینیه؟

روزه روز عاشورا حرام است؟!

اگر قمه زدن موجب مرگ شود!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.