تبیان، دستیار زندگی
انسانی‌ که با همت غلظت‌ها و ناملایمت‌های درونی‌اش را نابود می‌سازد نور امام معصوم که همچون مرکز نور خورشید است در دل مۆمن پرتوافکنی می‌کند و جای این نکته باقی است که اگر نور حقیقت در دل مومن همچون مرکز نور خورشید است قلب امام به مراتب نورانی‌تر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمایه عظیم برای لحظه جان دادن !!


آیت‌الله جاودان با اشاره به چگونگی همت انسان‌ها برای رسیدن به درجات بالای معنوی گفت: انسانی که با همت به اخلاق نیکوی فوق انسانی دست می‌یابد سرمایه عظیم برای سختی‌های لحظه مرگ کسب کرده است.

اخلاق

انسان‌ها در درونیات خود غلظت‌ها و ناملایمت‌هایی دارند همچون که برخی افراد اگر به آنها خطاب تو شود تا آخر عمر فراموش نمی‌کنند و کینه‌ای از دیگران در دل باقی می‌گذارند. همچنین برخی به خاطر سلام‌نکردن دیگران تا سال‌ها ناراحت هستند و اینها نمونه‌هایی از غلظت‌های آدمی است و انسان باید همواره بداند که نه در جایگاه وزیر یا امیر قرار دارد بلکه کوچک بوده و این غلظت‌ها را باید از درون خود دور کند.

انسانی‌ که با همت غلظت‌ها و ناملایمت‌های درونی‌اش را نابود می‌سازد نور امام معصوم که همچون مرکز نور خورشید است در دل مۆمن پرتوافکنی می‌کند و جای این نکته باقی است که اگر نور حقیقت در دل مومن همچون مرکز نور خورشید است قلب امام به مراتب نورانی‌تر است.

اخلاق پاکیزه سرمایه بزرگی برای قیامت است

انسانی که با همت و زحمت بسیار نور حقیقت را از جانب ائمه معصومین علیهم السلام در قلب خویش جای داده به سرمایه اخلاق پاکیزه، انسانی و فوق انسانی دست می‌یابد، آن‌گاه اگر کسی با انسان دشمنی کرده باشد آدمی با او دوستی می‌کند که این رفتارها بهترین سرمایه برای لحظات مرگ است که لبه ورودی به جهان آخرت است. انسان در این مرحله با کسب نور و فیض الهی راه را بلد می‌شود و مسیر برایش روشن و گشوده می‌گردد و این نور او را در مسیری قرار می‌دهد که پایان‌اش به قیامت ختم می‌شود. آدمی در این مقام که قرار می‌گیرد هزارها در به روی او گشاده می‌شود و همه درها او را از خود می‌راند.

انسانی که به درجات بالای معنوی دست می‌یابد همه جا او را به سوی باب سلامت می‌برند، باب سلامت که به راحتی و آسودگی پیدا نمی‌شود.

مجلس امام حسین(علیه السلام) نعمت عاقبت به خیری عطا می‌کند

همه ما انسان‌ها در معرض خطر وسوسه‌های شیطانی و نفسانی هستیم و هیچ‌کس از عاقبت خود خبر ندارد و همه نیازمند مرحمت و لطف و احسان پروردگار عالم هستیم اما حضور در عزاداری امام حسین(علیه السلام) برای آدمی بسیار قیمت دارد و ثمره آن عاقبت به خیری دنیا و آخرت است.

انسانی‌ که با همت غلظت‌ها و ناملایمت‌های درونی‌اش را نابود می‌سازد نور امام معصوم که همچون مرکز نور خورشید است در دل مۆمن پرتوافکنی می‌کند و جای این نکته باقی است که اگر نور حقیقت در دل مومن همچون مرکز نور خورشید است قلب امام به مراتب نورانی‌تر است

آدمی با نور هدایت ائمه معصومین و بخصوص امام حسین (علیه السلام) راه را می‌شناسد و به سوی دار سلامت حرکت می‌کند و بهشت اخروی در همین دنیا برای انسان نقد می‌شود. انسانی که روی قلب‌اش زحمت کشیده و برای پاک‌شدن آن تلاش کرده باشد سلامتی آخرت و دنیا را برای خود به ارمغان می‌آورد.

بهترین طبیب امراض درونی آدمی

برای معالجه امراض درونی بهترین طبیب برای انسان خداوند متعال است همچون آیت‌الله حق‌شناس که در زندگی خود را رها کرده و به طور حقیقی امور کارشان را به دست طبیب حقیقی و رب‌‌العالمین سپرده بودند و انسانی که خود را برای معالجه به دست خدا می‌سپارد، درمانده نمی‌ماند.

مرحوم آیت‌الله حق‌شناس نقل می‌کردند که طی چند سال چندین بار دچار بیماری شدم و در بیمارستان‌های مختلف بستری می‌شدم که از حال خودم به خداوند شکایت کردم اما فهمیدم هر بیماری‌ای که به من داده شد به ازایش یک نعمت و ارتقای معنوی نصیب‌ام شد لذا از شکایت خود پشیمان شدم.

انسانی که به درجات معنوی عظیم دست می‌یابد روزی بر عالم سلطنت می‌کند همچون آیت‌الله حق‌شناس که در اواخر عمرشان گفتند به من منزلگاه بهشتم را در آخرت نشان دادند که به وسعت دو برابر کره زمین بود.

فراوری: محمدی             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : خبرگزاری شبستان، بیانات آیت الله جاودان در درس اخلاق

مطالب مرتبط:

یک پایان تلخ برای فیلم زندگی !

چاره جویی برای ترس از مرگ

چگونه آسان جان دهیم؟

چرا از مرگ می ترسیم؟ 

چقدر یاد مرگ هستیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.