تبیان، دستیار زندگی
این روزها با فرا رسیدن ماه محرم، حال و هوای خاصی در فضای شهرهای ما حکمفرما شده است و انگار همه آدم های شهر در حرکتی خودجوش در مسیر تداعی خاطره ای قرار گرفته اند که نماد ایثار و حق طلبی است. در این میان اما برخی از افراط و تفریط ها چندان خوشایند نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوی محرم و ردپای خاطره


این روزها با فرا رسیدن ماه محرم، حال و هوای خاصی در فضای شهرهای ما حکمفرما شده است و انگار همه آدم های شهر در حرکتی خودجوش در مسیر تداعی خاطره ای قرار گرفته اند که نماد ایثار و حق طلبی است. در این میان اما برخی از افراط و تفریط ها چندان خوشایند نیست.

حال و هوای محرم زودتر از خود محرم می آید
عزاداری محرم

بوی اسپند و آتش و نذری یکی از خاطره های ماندگاری است که همواره محرم را در خاطر ایرانی ها تداعی می کند، عطری که در روزها و شبهای محرم هوای شهرها را در خود غرق می کند و مردم را به حال و هوای معنوی فرو می برد.

عزاداری محرم

حضور دستجات در نیمه شبهای شهر، نمکی بر زخم بیماران

هر چه مراسم محرم دوست داشتنی و تاثیر گذار است اما برخی از این افراط های محرمی، باعث می شود که خاطره شبهای روشن محرم در ذهن برخی به تاری بگراید. شاید برخی از دستجاتی که در ساعات گذشته از نیمه شب راه خیابان های سطح شهر را در پیش می گیرند، هیچ گاه به این فکر نکنند که صدای بلند گوها و باندهایشان وقتی در صدای طبل و دهل می پیچد تا چه اندازه می تواند صبر و قرار بیمارانی که در بستر، روزگار می گذرانند را از میان ببرد. و در این میان چقدر بهتر است که دسته جات در ساعات پس از نیمه شب ادامه عزاداری هایشان را در داخل هیات و مساجد ادامه دهند و با حضور در معابر و خیابان ها آسایش مردم را صلب نکنند.

یکی از خصوصیاتی که در مورد مراسم عزاداری محرم بیان می شود این است که در این روزها همه مردم چه افرادی که اعتقادات مذهبی سفت و سختی دارند و چه آنهایی که شاید باورهای مذهبی شان چندان هم متعصب و تند نباشد، همه و همه در کنار هم در غم سالار شهیدان عزاداری می کنند و در مراسم امام حسین کسانی دیده می شوند که در سایر روزهای سال شاید گذرشان هم به مساجد و هیات مذهبی نیفتد

نوحه به شرط باند

سالها است که از چند روز مانده به آغاز ماه محرم، مردم سی دی های نوحه را با صدای بلند در دستگاه خودروهایشان قرار می دهند و گاه بلندی صدای این نوحه ها تا به آنجایی می رسد که آسایش سایر مردم و ساکنان خانه های اطراف را از میان می برد. شاید صدای بلند نوحه در خودروها یکی از نمادهایی باشد که جوانان برای نشان دادن ارادتشان به امام حسین و واقعه کربلا از آن بهره می گیرند اما در نهایت این رفتار تنها به بر هم خوردن آرامش مردم و اضافه شدن به آلودگی های صوتی می انجامد.

عزاداری محرم

نقاشی روی شیشه خودروها، نمادی از عاشورا

یکی دیگر از نمادهای محرم در سالهای اخیر، نقاشی کردن شیشه خودروها و گل آلود نمودن سپرهاست و مردم پیش از آغاز ماه محرم اقدام به نقاشی کردن و نوشتن اشعار و نمادهای واقعه عاشورا بر شیشه های خودروهای شخصی شان می کنند. این مسئله اما چندان از نظر پلیس های راهنمایی و رانندگی خوش نیامده است و در سالهای گذشته مسئولین پلیس نوشتن روی شیشه خودروها در ماه محرم را تخلف اعلام کردند و از جوانان خواسته تا از نصب هرگونه وسیله ، پرده، رنگ آمیزی و نوشتن روی شیشه خودروها که باعث کاهش دید راننده شود ، خودداری کنند.

عزاداری محرم

استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع نذری، ممنوع

یکی از رسوم ماه محرم، نذری هایی است که در غالب چای و شیر و شله زرد و آش و سایر غذاها در ظروف یک بار مصرف در اختیار مردم قرار می گیرد. به رغم اینکه در سالهای گذشته خبرهای بسیاری در خصوص سرطانزابودن غذاهای داغی که در ظروف یک بار مصرف سرو می شوند، منتشر شد اما ما باز هم شاهد استفده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف در توزیع نذری های داغ مانند چای و شیر و شله زرد هستیم. به گفته پزشکان وقتی که غذاها به صورت داغ در ظروف یک بار مصرف سرو می شوند، مواد تشکیل دهنده ی ظرف های دچار تغییرات شیمیایی می شوند و خاصیت سرطان زایی به خود می گیرند.

سالها است که از چند روز مانده به آغاز ماه محرم، مردم سی دی های نوحه را با صدای بلند در دستگاه خودروهایشان قرار می دهند و گاه بلندی صدای این نوحه ها تا به آنجایی می رسد که آسایش سایر مردم و ساکنان خانه های اطراف را از میان می برد. شاید صدای بلند نوحه در خودروها یکی از نمادهایی باشد که جوانان برای نشان دادن ارادتشان به امام حسین و واقعه کربلا از آن بهره می گیرند

در حالی که مردم می توانند نذری هایی خود را در ظروف یک بار مصرف گیاهی که تنها کمی از نمونه های پلاستیکی خود گران تر هستند سرو کنند و در مقابل  خود و سایر مردم را از خطراتی که ظروف یک بار مصرف پلاستیکی برای سلامتی در پی دارد، در امان نگه دارند.

عزاداری محرم

علامتی که مسئله ساز شده

ماجرای علامت کشی که مخالفان بسیاری هم در سالهای اخیر داشته ، یکی از پایه های ثابت عزاداری محرم است. در سالهای  اخیر بسیاری از افراد علامت کشی را یکی از بدعت های محرمی تلقی کردند که عده ای برای عرض اندام و نشان دادن تواناییهای بدنی در شبهای محرم برگزار می کنند. با اینکه علامت کشی در برخی از سالها از سوی نیروی انتظامی ممنوع اعلام شد در نهایت اما علامت همواره در کنار هیئت های و مساجد حضور دارد چه پیشاپیش دسته جات کشیده شود و چه به عنوان نماد تنها مقابل در هیئت باقی بماند.

امام حسینی که محبوب همگان است

یکی از خصوصیاتی که در مورد مراسم عزاداری محرم بیان می شود این است که در این روزها همه مردم چه افرادی که اعتقادات مذهبی سفت و سختی دارند و چه آنهایی که شاید باورهای مذهبی شان چندان هم متعصب و تند نباشد، همه و همه در کنار هم در غم سالار شهیدان عزاداری می کنند و در مراسم امام حسین کسانی دیده می شوند که در سایر روزهای سال شاید گذرشان هم به مساجد و هیات مذهبی نیفتد اما جذبه امام حسین در میان مردم ما به اندازه ای است که در مراسم عزاداری او همه افراد بدون توجه به سبک باورهای و شدت و حدت شان در کنار یاد شهدای آن حادثه بزرگ را گرامی می دارند و چقدر زیبات تر است که در میان ردپای بدعت های نامتناجس از پیکره مراسم عزاداری سالار شهیدان پاک شود و راه برای ابراز خالص اعتقادات گشوده تر شود.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان