تبیان، دستیار زندگی
شاید نام «اندروید» برای شما هم بیشتر یادآور یک گوشی هوشمند یا تبلت باشد. اما به نظر می‌رسد با روند موجود در آینده، شاهد ارائه انواع تجهیزات دیجیتال مبتنی بر این سیستم عامل باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 کاربرد متفاوت اندروید


شاید نام «اندروید» برای شما هم بیشتر یادآور یک گوشی هوشمند یا تبلت باشد. اما به نظر می‌رسد با روند موجود در آینده، شاهد ارائه انواع تجهیزات دیجیتال مبتنی بر این سیستم عامل باشیم.

متن باز بودن اندروید را شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل گسترش انواع برنامک‌های کاربردی طراحی شده توسط طیف گسترده‌ای از برنامه‌نویسان دانست. هر سال شاهد ارائه شمار زیادی از برنامک‌ها در حوزه‌های مختلف هستیم.

6 کاربرد متفاوت اندروید

این استقبال از برنامک‌های اندرویدی سبب شده روزبه‌روز بر شمار برنامه‌نویسان اندرویدی و در نتیجه شمار محصولات تولیدی مبتنی بر اندروید افزوده شود.

اما گسترش استفاده از اندروید فقط به برنامک‌های کاربردی مبتنی بر آن محدود نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ به ساخت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی روی آورده‌اند. اما نکته اینجاست که قرار نیست کاربردهای اندروید به این محصولات ختم شود. به نظر می‌رسد، اشتیاق برای گنجاندن اندروید در فعالیت‌های مختلف روزمره بشر در حال افزایش است و بی شک در آینده شاهد افزایش چشمگیر شمار آنها خواهیم بود. در ادامه به بررسی شش نمونه از معروف ترین کاربردهای اندروید در تجهیزات مختلف می‌پردازیم.

6 کاربرد متفاوت اندروید

تلویزیون‌های اندرویدی

شرکت Archos نخستین افزونه سخت‌افزاری مبتنی بر اندروید را برای تلویزیون طراحی و تولید کرده است. این دستگاه که Archos TV Connect نام دارد، در واقع وسیله کوچکی است که می‌توان آن را به بالای تلویزیون متصل کرد و با ارتباط بلوتوثی و بهره‌گیری از یک صفحه کلید ویژه مجهز به جوی‌استیک به آن فرمان داد. این وسیله از سوی گوگل تائید شده و می‌توان برنامک‌هایی را که قابلیت نصب روی گوشی‌های هوشمند و تبلت دارند، روی آن نصب کرد.

در واقع این وسیله به نوعی امکانات یک گوشی هوشمند را به تلویزیون شما بخشیده و برای نمونه می‌توانید بازی‌های اندرویدی مورد علاقه خود را روی صفحه بزرگ‌تر تلویزیون خانه خود نیز تجربه کنید.

6 کاربرد متفاوت اندروید

خودروهای اندرویدی

شاید دستگاه Parrot Asteroid را بتوان نخستین رایانه مبتنی بر اندروید در خودرو دانست که می‌تواند کاربردهای متعددی را برای راننده و نیز سرنشینان همراه داشته باشد.

این دستگاه که شباهت زیادی به دستگاه‌های ناوبری دیجیتال رایج دارد می‌تواند با فرمان صوتی کاربر، شماره تلفن مورد نظر وی را گرفته و همچنین انبوهی از نقشه‌ها و برنامک‌های کاربردی اندرویدی را روی آن نصب کرد. البته برای اتصال آن به اینترنت به مودم USB نسل سوم نیاز خواهیم داشت.

البته ارائه قابلیت‌های اندرویدی به خودرو به این وسیله محدود نمی‌شود. برای نمونه دستگاه اندرویدی با عنوان R-link که توسط شرکت فرانسوی رنو ساخته شده قابلیت نصب چند برنامک محدود را نیز دارد.

ساعت‌های هوشمند اندرویدی

این روزها تب فناوری‌های پوشیدنی و قابل اتصال به بدن بیش از پیش در میان طراحان فناوری‌های دیجیتال افتاده است. یکی از ایده‌هایی که غول‌های صنعت دیجیتال در پی آن هستند، به ساعت هوشمند مربوط می‌شود. ساعتی با عنوان Si14 WearIT Sports Watch با اندروید 4/1 که برای ورزشکاران طراحی شده می‌تواند میزبان برنامک‌های اندرویدی معمول گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها نیز باشد.

عینک هوشمند طراحی شده توسط گوگل که Explorer Edition نام دارد با استفاده از ارتباط بلوتوثی می‌تواند به دستگاه‌های مبتنی بر اندروید یا iOS متصل شود. این عینک که صفحه شفافی دارد می‌تواند با ایجاد واقعیت افزوده، اطلاعاتی را در مورد موقعیت یا اشیایی که در برابرش قرار دارد، به کاربر نشان دهد

این ساعت می‌تواند علاوه بر اعلام به روزرسانی‌ها در فیسبوک، فایل‌های صوتی و تصویری را نیز نشان دهد. همچنین نقشه براساس موقعیت فرد و با استفاده از جی.پی.اس نیز از دیگر قابلیت‌های این ساعت است. این ساعت دارای قابلیت از طریق +ANT است و به این ترتیب می‌تواند به صورت بی‌سیم به دستگاه سنجش قندخون و نیز پایشگر ضربان قلب نیز متصل شود. البته این تنها ساعت هوشمند اندرویدی نیست؛ ساعت دیگری با نام

I’m Watch که توسط پژوهشگران ایتالیایی ساخته شده، دارای نسخه ویژه‌ای از اندروید با نام i’m Droid2 است و برنامک‌های ویژه خود را داشته و برای دریافت آنها نیز باید به سایت فروشگاهی ویژه آن مراجعه کرد.

کنسول‌های بازی مبتنی بر اندروید

مدتی است کنسول بازی با نام Ouya که اندرویدی است، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. این کنسول علاوه بر بازی، دارای چند برنامک برای نمایش فایل‌های چند رسانه‌ای است و می‌تواند فایل‌های ویدئویی را از سایت‌هایی نظیر یوتیوب دریافت و به نمایش درآورد.

کنسول دیگری به نام GameStick که اندازه کوچکی دارد نیز مبتنی بر اندروید بوده و امکان پخش فایل‌های صوتی و تصویری را دارد.

6 کاربرد متفاوت اندروید

هوشمندسازی خانه‌ها با اندروید

شرکت گوگل دارای بخش خاصی به نام اندروید در خانه (Android@home) است که وظیفه مطالعه و طراحی ابزارهایی برای هوشمندسازی خانه را به عهده دارد. البته هنوز خبری از نتایج کار این بخش به بیرون درز نکرده است.

البته پیش از این خبرهایی در مورد ساخت ابزارهایی مبتنی بر iOS و اندروید منشتر شده است. برای نمونه، دسته‌ای از برنامه‌های هوشمند اندرویدی ساخته شده که می‌تواند با استفاده از میزان نور محیط بیرون از خانه، نور درون خانه را تنظیم کند. با این حال به نظر می‌رسد بزودی خبرهایی از گوگل در مورد فناوری‌های جدید برای هوشمندسازی خانه بشنویم.

عینک‌های هوشمند اندرویدی

تلاش گوگل برای ساخت عینک هوشمند شاید به این معنا باشد که سال‌های آینده دیگر نیازی به گوشی‌های هوشمند نخواهد بود و این عینک‌ها قادراست توانایی‌های این تلفن‌ها را همراه انبوهی دیگر از قابلیت‌ها داشته باشد.

عینک هوشمند طراحی شده توسط گوگل که Explorer Edition نام دارد با استفاده از ارتباط بلوتوثی می‌تواند به دستگاه‌های مبتنی بر اندروید یا iOS متصل شود. این عینک که صفحه شفافی دارد می‌تواند با ایجاد واقعیت افزوده، اطلاعاتی را در مورد موقعیت یا اشیایی که در برابرش قرار دارد، به کاربر نشان دهد. البته تلاش برای ساخت عینک هوشمند به گوگل محدود نشده است. شرکت Vuzix عینک هوشمندی به نام M100 ساخته که اندرویدی است.

این عینک مجهز به دوربین HD، شتاب سنج و جی.پی.اس بوده و می‌تواند تصاویر و اطلاعاتی را روی صفحه نمایش کوچک خود که در بالای چشم چپ کاربر قرار می‌گیرد درج کند. البته این عینک برخلاف محصول گوگل، صفحه نمایش شفاف ندارد. عینک M100  می‌تواند به اینترنت متصل شده و انواع برنامک‌های اندرویدی را پذیرا باشد. همچنین براحتی می‌توان ارتباطی بین این عینک و تلفن هوشمند برقرار کرد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک