تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه قصد داریم با عسل، این شهد شیرین، پر انرژی و شفا بخش، انواع عسل و نحوه تولید آن آشنا شویم و همچنین مختصری در مورد سایر فرآوردا های کندو تحقیق و بررسی کنیم. همراه با مباحث مطرح شده، با خواص و فواید عسل برای انسان نیز آشنا خواهیم شد. همچنین شما.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عسل و خواص آن، جلسه اول

اهداف:

• آشنایی با زنبور عسل

• آشنایی با تاریخچه زنبور عسل

وسائل مورد نیاز: کامپیوتر مجهز به اینترنت

(67) وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتاً وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ (68) ثُمَّ كُلِی مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِی سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلاً یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِكَ لآیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ

(67) و پروردگار تو به زنبور عسل وحی کرد که در کوه ها و درختان و بناهای رفیع منزل گیرید! (68) سپس از میوه های شیرین و حلاوت گل های خوش بو تغذیه کنید و راه پروردگارتان را به اطاعت بپوئید، آنگاه از درون شکم آنها شیرینی به رنگ های مختلف بیرون آید که در آن شفاء مردمان است. و این برای متفکران آیاتی از قدرت خداست.

سوره نحل

مقدمه

در این پروژه قصد داریم با عسل، این شهد شیرین، پر انرژی و شفا بخش، انواع عسل و نحوه تولید آن آشنا شویم و همچنین مختصری در مورد سایر فرآورده های کندو تحقیق و بررسی کنیم. همراه با مباحث مطرح شده، با خواص و فواید عسل برای انسان نیز آشنا خواهیم شد. همچنین شما می توانید در پایان این پروژه انواع عسل را شناخته و عسل مرغوب را از عسل تقلبی تشخیص دهید. در ابتدا قصد داریم شما را با اهمیت وجود زنبور عسل این موجود کوچک پر فایده آشنا کنیم و تاریخچه زندگی آن را بیان کنیم.

عسل و خواص آن، جلسه اول
عسل مرغوب

1-1درباره زنبور عسل

تاکنون ثابت شده است که زنبور عسل این حشره کوچک منشاء خدمات و اثرات مثبت فراوانی برای انسان می باشد. اهمیت زنبور عسل در زندگی انسان، نه تنها به دلیل تولید عسل و سایر فراورده های کندو مانند گرده، موم، بره موم، شاه انگبین است بلکه وظیفه ی گرده افشانی بیش از 80 درصد گیاهان گلداری را که توسط حشرات بارور می شوند را بر عهده دارد.

در حقیقت ارزش و اهمیت اصلی زنبور عسل در زندگی انسان و طبیعت جاندار، نقش این حشره خارق العاده در گرده افشانی بیشتر درختان میوه، سبزی ها، صیفی جات و شمار کثیری از گیاهان زراعی، مرتعی و جنگلی است. این عمل طبیعی زنبور عسل چنان اهمیتی دارد که بدون در نظر گرفتن آن، به شدت از میزان تولید محصولات کشاورزی و باغی کاسته می شود و به مراتع و جنگل ها آسیب جدی وارد خواهد شد.

عسل و خواص آن، جلسه اول

گرده افشانی زنبور عسل

ارزش و اهمیت زنبور عسل تا حدی است که خداوند در قرآن در سوره نحل به زنبور عسل (گرده افشانی)، تولیدات آن مانند عسل و خواص آن برای انسان، اشاره نموده است. متن آیه به همراه ترجمه آن در ابتدای این درس آمده است.

1-2 تاریخچه وجود زنبور عسل

تاکنون مطالعات تخصصی زیادی در مورد زنبور عسل صورت گرفته است که نشان دهنده این است که زنبور عسل خیلی پیش از انسان بر روی کره زمین می زیسته است. اولین اثر بدست آمده از زنبور عسل مربوط به فسیلی می شود که از میان صمغ ناحیه بالتیک به دست آمده است و حدود 40 میلیون سال قدمت دارد. در حال حاضر، در موزه تاریخ طبیعی نیویورک، از یک فسیل زنبور عسل نگهداری می شود که قدمت آن 20 میلیون سال تخمین زده شده است. این اسناد نشان می دهد که قدمت زنبور عسل بر روی کره زمین نه تنها بیشتر از انسان بلکه بیشتر از قدمت بسیاری از گیاهان و جانوران موجود یا منقرض شده است.

عسل و خواص آن، جلسه اول

فسیل زنبور عسل مربوط به 14 میلیون سال قبل

بی شک قدمت کم نظیر طول عمر گونه زنبور عسل روی کره زمین، یکی از اسرار خلقت است که تا قرون اخیر بشر از آن بی اطلاع بود. راز بزرگ طبیعت که باعث شده است زنبور عسل از لحاظ ارزش و اهمیت در صدر تمامی حیوانات و گیاهان قرار گیرد، قابلیت بسیار بالا و منحصر به فرد آن در گرده افشانی بسیاری از گونه های مهم گیاهی است.

زنبور عسل از قسمت گرمسیری و نیمه گرمسیری آفریقا منشاء گرفته و سپس به اروپا و شرق آسیا گسترش یافته است. از قرن ها پیش زنبور عسل در شکاف کوه ها و تنه خالی درختان لانه می کرده و بشر از بدو پیدایش برای دست یابی به عسل، با روش های ابتدایی زنبور را از لانه ها بیرون رانده،‌ عسل و موم را مورد استفاده قرار می داده است.

عسل و خواص آن، جلسه اول

كندوی ساخته شده بر روی درخت

به تدریج انسان دریافت که می تواند با جمع آوری آشیانه های طبیعی زنبوران عسل، تعدادی از آنها را در مجاورت محل زندگی خود نگهداری و از آنها بهره برداری کند. بنابراین بومیان نواحی جنگلی، آشیانه هایی از تنه درخت ساختند و به صورت افقی یا عمودی در محلی مستقر کردند،‌ به این ترتیب پرورش زنبور عسل توسط انسان آغاز شد.

در نقاط غیر جنگلی نیز مردم با ساختن آشیانه های گِلی، سفالی و سبدی و جای دادن زنبوران عسل در آنها به پرورش زنبور عسل روی آوردند. کم کم با افزایش علم انسان در مورد جمعیت زنبور عسل، ملکه، زنبوران نر و کارگر همچنین روش های صحیح برداشت عسل از کندو ها، وارد مرحله جدیدی از زنبورداری شد.

عسل و خواص آن، جلسه اول

انواع کندوهای ابتدایی

تکلیف: برای این جلسه با جستجوی كلمات كلیدی مانند تاریخچه زنبور عسل، انواع كندو، تاریخچه زنبور داری و ... در اینترنت، اطلاعات مفیدی جمع آوری نمایید تا در ادامه پژوهش به شما كمك نماید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ------------------

منابع مطالعه: علاوه بر جستجوی مباحث یاد شده این درس در اینترنت، می توانید برای جمع آوری اطلاعات مفید به كتاب راهنمای پرورش زنبور عسل فصل اول و دوم- مۆلف: دكتر مسعود هاشمی مراجعه نمایید.

عسل و خواص آن، جلسه اول

مطالب مرتبط:

عسل و خواص آن، جلسه اول

عسل و خواص آن، جلسه دوم

عسل و خواص آن، جلسه سوم

عسل و خواص آن، جلسه چهارم

عسل و خواص آن، جلسه پنجم

عسل و خواص آن، جلسه ششم

عسل و خواص آن، جلسه هفتم

عسل و خواص آن، جلسه هشتم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی