تبیان، دستیار زندگی
خلقت و برگزیدن اولیاء الهی، و از جمله آنان سیدالشهداء کربلا؛ امام حسین صلوات الله علیه رحمت واسعه خداوند است. یعنی واسطه فیض الهی بوسیله سفینة النجاة حضرت حسین علیه السلام صورت می گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام حسین علیه السلام رحمت واسعه خدا

کربلا

امام حسین‏ علیه السّلام و ماجراى كربلاى او دریایى است كه به اقیانوس ابدیّت پیوسته است، آن گونه كه هرگز خشكى به آن راه ندارد، باید امواج حیات، همواره از این دریا، باران‏ رحمت‏ بگیرد، و آن باران بر صفحه روح و جان انسانها ببارد، و در نتیجه مزرعه دلها با نشاط و خرّم شده و به ثمر نشینند. اگر این باران متوقّف شود مزرعه دل مى‏خشكد، و همچون بیابانى خشك، بدون هر گونه تحوّل و رشد و نشاط خواهد شد.(1)


واسطه فیض الهی

خداوندی که خالق عالم است این آفرینش را بیهوده و بی هدف خلق ننموده است. اینکه هدف خداوند از این آفرینش چه می تواند باشد؛ بهترین جواب را از خود کلام خداوند در کتابش قرآن باید جستجو کرد. قرآن چند تعبیر درباره علت خلق جهان و انسان دارد؛ در آیه ای از قرآن چنین آمده است که آفرینش بخاطر این است تا انسانها مشمول رحمت الهی شوند.(2)

از همین روست خلقت و برگزیدن اولیاء الهی، و از جمله آنان سیدالشهداء کربلا؛ امام حسین صلوات الله علیه رحمت واسعه خداوند است. یعنی واسطه فیض الهی بوسیله سفینة النجاة حضرت حسین علیه السلام صورت می گیرد.

در روایتی از امام صادق علیه السلام تصریح شده است که حسن و حسین علیهماالسلام رحمت برای امت هستند البته با توجه به صدر آیه بشرط تقوا و ایمان به رسول خدا‌‌.(3)

عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام ‏ فِی قَوْلِهِ (4) یُۆْتِكُمْ كِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ‏؟ قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ علیهماالسلام ‏.(5)

محمّد بن مروان از كلبى و او از ابو صالح نقل كرد؛ ابن عباس مفسّر قرآن در توضیح و تفسیر آیه كریمه گفت: یُۆْتِكُمْ كِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ‏. یعنى حسن و حسین علیهما السّلام را به شما عنایت كردم.(6)

بنابراین خداوند مهربان امام حسین علیه السلام را آفرید تا از طریق او رحمت بی منتهای خود را بر انسانها فرو فرستد. امام حسین علیه السلام هم در زمان حیات مبارکش مایه رحمت برای امت اسلامی بود و هم بعد از شهادتش.

کلام رسول خدا در رحمت واسعه بودن ائمه

امام باقر علیه السّلام گوید كه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم به امام على علیه السّلام فرمود: آنچه بر تو املا مى‏كنم بنویس، گفت: اى پیامبر خدا آیا مى‏ترسى فراموش كنم؟ فرمود: بر تو از فراموشى نمى‏ترسم كه از خدا خواسته‏ام تو را حفظ كرده و از نسیان نگاه دارد، ولى براى شریكانت بنویس.

حضرت اباعبدالله علیه السّلام بعد از شهادتش نیز مایه رحمت برای امت اسلام بود، زیرا حضرت با خون به ناحق ریخته خویش مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کردند و هنوز که سالیان سال از شهادت حضرت می گذرد سیل انسانهایی که در مکتب حسینی هدایت می شوند مورد رحمت و مغفرت الهی قرار می گیرند غیر قابل توصیف است

گوید: گفتم اى پیامبر خدا شریكان من چه كسانى هستند؟ فرمود: ائمّه فرزندان تو كه به واسطه آنها امّتم از باران‏ سیراب شوند و دعایشان مستجاب شود و به خاطر آنها خداوند بلا را بگرداند و رحمت‏ از آسمان فرو بارد، و با دست به امام حسن علیه السّلام اشاره فرمود و گفت: این اوّلین آنهاست سپس به امام حسین‏ علیه السّلام اشاره فرمود و گفت: ائمّه از فرزند اویند.(7)

نزول باران رحمت به دعای حضرت

سید مرتضى در كتاب عیون المعجزات از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت میكند كه فرمود: اهل كوفه بحضور حضرت امیر علیه السّلام آمدند و از نیامدن باران به آن‏ بزرگوار شكایت كردند و گفتند: از خدا براى ما باران بخواه! حضرت امیر علیه السّلام به امام حسین علیه السّلام فرمود: برخیز از خدا براى ایشان باران بخواه! امام حسین علیه السّلام برخاست و پس از اینكه حمد و ثناى خداى را بجاى آورد و درود بر پیغمبر خدا فرستاد این دعا را خواند:

اللهم معطى الخیرات، و منزل البركات، ارسل السماء علینا مدرارا، و اسقنا غیثا مغزارا، واسعا، غدقا، مجللا، سحا، سفوحا، فجاجا، تنفس به الضعف من عبادك، و تحیى به المیت من بلادك، آمین رب العالمین!

هنوز آن حضرت از دعا فراغت حاصل نكرده بود كه فورا باران‏ رحمت‏ حضرت پروردگار فرو ریخت و اعرابى از نواحى كوفه آمد و گفت: نهرها و جویبارها را دیدم كه از آب موج میزدند!(8)

خلقت و برگزیدن اولیاء الهی، و از جمله آنان سیدالشهداء کربلا؛ امام حسین صلوات الله علیه رحمت واسعه خداوند است. یعنی واسطه فیض الهی بوسیله سفینة النجاة حضرت حسین علیه السلام صورت می گیرد

دعای امام بر نزول رحمت خاص الهی بر یاران شهید

وقتی خبر شهادت قیس بن مسهر صیداوی را به حضرت دادند؛ ایشان بسیار متأثر گشته و «در حالى كه اشك از دیدگانش سرازیر شده بود این آیه را قرائت نمود: «من المۆمنین رجال صدقوا ما عهدوا الله علیه فمنهم من‏ قضى نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلًا.» «از میان مۆمنین مردانى هستند كه بر سر پیمانى كه با خدا بسته‏اند راست و درست رفتار كرده‏اند و برخى از آنان كسانى هستند كه به عهد خویش وفا كرده [به شهادت رسیده است‏] و برخى دیگر كسانى هستند كه در انتظار [شهادت نشسته‏] اند و هیچ تغییرى در عهد خویش نداده‏اند.» خداوندا! براى ما و آنها بهشت را كرامت فرما، و ما و آنان را در جایگاه رحمت‏ و پاداش ذخیره‏شده مرغوب خویش جمع بفرما!»(9)

حضرت اباعبدالله علیه السّلام بعد از شهادتش نیز مایه رحمت برای امت اسلام بود، زیرا حضرت با خون به ناحق ریخته خویش مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کردند و هنوز که سالیان سال از شهادت حضرت می گذرد سیل انسانهایی که در مکتب حسینی هدایت می شوند مورد رحمت و مغفرت الهی قرار می گیرند غیر قابل توصیف است. در زیارت اربعین آمده است: و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیرة الضلالة.(10)

پی نوشت:

1)  ابن طاووس، على بن موسى - محمدى اشتهاردى، محمد، غم نامه كربلا / ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، 1جلد، نشر مطهر - تهران، چاپ: اول، 1377ش، ص 11.

2) إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُم‏. (هود : 119)

3) یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُۆْتِكُمْ كِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِه‏.

4) حدید/28.

5) قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، 2جلد، دار الكتاب - قم، چاپ: سوم، 1404ق. ج‏2 ؛ ص352.

6) حسكانی، عبید الله بن عبد الله - روحانى، احمد، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل - ترجمه روحانى، 1جلد، دار الهدى - قم، چاپ: اول، 1380 ش، ص 282.

7) ابن بابویه، محمد بن على - پهلوان، منصور، كمال الدین / ترجمه پهلوان، 2جلد، دار الحدیث - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1380 ش. ج‏1 ؛ ص392.

8) مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى - نجفى، محمد جواد، زندگانى حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام (ترجمه جلد 44 بحار الأنوار)، 1جلد، اسلامیه - تهران، چاپ: دوم، 1362 ش، ص 196-167.

9) ابو مخنف كوفى، لوط بن یحیى - سلیمانى، جواد، نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا / ترجمه وقعة الطفّ، 1جلد، مۆسسه آموزشى پژوهشى امام خمینى - قم، چاپ: دوم، 1380 ش، ص 111-112.

10) مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی (ره)

سید روح الله علوی              

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


مطالب مرتبط:

خیمه هلال ماه محرّم و حضرت مسلم علیه السلام   

خیمه ورود کاروان حسینی به کربلا

خیمه حضرت رقیه علیهاالسلام

خیمه حُرّ و طفلان حضرت زینب علیهاالسلام

خیمه حضرت عبدالله‌بن‌الحسن علیه‌السلام 

خیمه حضرت قاسم‌بن‌الحسن علیه‌السلام   

خیمه حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام

خیمه حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام

خیمه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام

خیمه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.