تبیان، دستیار زندگی
خال‌های گوشتی زائده‌های کوچک و اغلب به رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشند که در نواحی مختلف پوست ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولا بی ضررند، اما به ندرت...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل ایجاد خال گوشتی چیست؟


خال‌های گوشتی زائده‌های کوچک و اغلب به رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشند که در نواحی مختلف پوست ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولا بی ضررند، اما به ندرت می‌ توانند سرطانی شوند و مشکلاتی را ایجاد کنند.

خال گوشتی پوست

علل شایع خال‌های گوشتی عبارتند از:

1- علل ژنتیکی: زمینه ژنتیکی یکی از مهم‌ترین عواملی است که در رشد خال ‌های گوشتی روی پوست نقش دارد. اکثر افراد بدون داشتن هیچ گونه خال‌ گوشتی به دنیا می‌آیند، اما در طول زندگی خود به این دسته از خال‌ها مبتلا می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که اگر پدر یا مادر شما دارای خال‌های گوشتی بزرگ در سطح پوست خود باشند، شما نیز بسیار مستعد ابتلا به این خال‌ها در طول زندگی خود هستید.

2- اشعه ماورای بنفش یا UV: اشعه ماورای بنفش نور خورشید از جمله قوی‌ ترین اشعه‌های موثر نور خورشید روی زندگی بشر می ‌باشد. در طول فصل تابستان، اشعه ماورای بنفش خورشید بیشتر به سطح بدن می‌ رسد و این خال‌ها پر رنگ‌ تر می‌شوند . حتی ممکن است اشعه خورشید سبب و علت رشد این دسته از خال‌ها در سطح پوست افراد شود.

اما دیده شده که در فصول سرد سال، به علت کاهش تابش نور خورشید این خال کم‌ رنگ شده و کاهش پیدا می‌ کند. نظریه‌ای وجود دارد که بیان کننده این مطلب است که افزایش رسیدن اشعه ماورای بنفش خورشید به سطح زمین سبب ایجاد جهش‌ های قابل توجهی در سلول‌های پوست افراد می‌شود که این جهش‌ها خود سبب به وجود آمدن خال‌های گوشتی می‌شود. هم چنین این جهش‌ها سبب به وجود آمدن سرطان‌های پوستی می‌ شود.

3- افزایش سن: با افزایش سن، سلول‌های بدن رشد کندتری پیدا می‌ کنند و در نهایت رشد آن‌ها متوقف می شود، مواد شیمیایی بدن تغییر می‌ کند و موها در سنین کهن سالی از دست می‌روند، با افزایش وزن روبرو می‌ شویم و پوست بدن چین و چروک پیدا می‌ کند. افراد مسن اغلب با خال‌ های گوشتی و افزایش تعداد و حجم آن‌ها روبرو هستند. هنوز هم ارتباط بین خال‌ های گوشتی و سال‌خوردگی پیدا نشده است.

خال‌های گوشتی مادرزادی که بیشتر به رنگ قهوه‌ای و یا مشکی دیده می‌شوند و در بدو تولد و یا مدت کمی پس از تولد بر روی پوست افراد ایجاد می شوند

اما آن چه مشخص است این است که خال‌های گوشتی معمولا خطرناک نیستند، اما توصیه می شود که در صورت مشاهده این خال ها حتما به متخصص پوست مراجعه شود تا بررسی های لازم بر روی آن انجام شود.

4- بیماری: اگرچه بیماری‌های اندکی شناخته شده ‌اند که عوارض آن‌ها ایجاد خال‌های گوشتی باشد، اما بیماری ژنتیکی خاصی در این خصوص وجود دارد. بیماری دیسپلاستیک نوی (Dysplastic nevi) که به نوعی خال‌های گوشتی است که افراد مبتلا با آن دنیا می‌آیند و رشد می ‌کنند.

خال‌های گوشتی حاصله از این بیماری بزرگ‌ تر و تیره رنگ ‌تر می‌باشند. متاسفانه افراد مبتلا به این بیماری، حدود 100 خال گوشتی در سراسر بدن خود دارند. این افراد باید بسیار مراقب باشند تا به سرطان پوست (ملانوما) مبتلا نشوند.

5- بارداری: طی بارداری مشکلاتی از قبیل استفراغ و کاهش سیستم ایمنی بدن برای مادر ایجاد می‌شود. هم چنین به علت تغییرات شیمیایی و هورمونی و بیولوژیکی، زنان باردار بسیار در معرض ابتلا به خال‌های گوشتی می ‌باشند. این خال‌های گوشتی تیره می ‌باشند و در نواحی مانند گردن بیشتر ایجاد می‌ شوند.

خال پوستی

انواع خال‌های گوشتی

1- خال‌های گوشتی مادرزادی که بیشتر به رنگ قهوه‌ای و یا مشکی دیده می‌شوند و در بدو تولد و یا مدت کمی پس از تولد بر روی پوست افراد ایجاد می شوند. شکل این دسته از خال‌های گوشتی گرد یا بیضی شکل می‌باشد، اما اندازه آن‌ها متغیر می‌باشد.

خال‌های گوشتی مادرزادی کوچک کمتر از 1.5 سانتی متر می‌باشند، اندازه متوسط آن‌ها حدود 10 سانتی متر می‌باشد. معمولا این دسته از خال‌های گوشتی بر روی نواحی پایین بدن ظاهر می‌شوند.

اگر این دسته از خال‌های گوشتی بر روی گردن، سر و ستون فقرات ظاهر شوند، نگران کننده می‌باشند.

2- خال‌های گوشتی اکتسابی که معمولا افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند. رنگ آن‌ها متنوع است و شامل رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای و صورتی کم رنگ می‌باشد. هرچه رنگ پوست فرد تیره تر باشد، رنگ خال‌های گوشتی نیز تیره تر می‌باشد. این خال‌های گوشتی می‌توانند صاف، گرد، سفت و یا سخت باشند. خال‌های گوشتی باید مورد بررسی قرار بگیرند، به خصوص اگر بلافاصله پس از بلوغ ایجاد شوند که ممکن است نشانه‌ای از سرطان پوست تلقی شود.

3- خال‌های دیسپلاستیک نوعی از خال‌های اکتسابی هستند که تا بعد از دوران بلوغ، اثری از خود نشان نمی‌دهند. این خال‌ها غیر شایع هستند، زیرا شکل آن‌ها گرد نیست، شکل آن‌ها مواج و معمولا مسطح می‌باشد. اندازه آن‌ها کوچک می‌باشد و معمولا قهوه‌ای رنگ است.

احتمال سرطانی شدن خال‌ها در این حالت نیز وجود دارد که برای اطمینان بیشتر باید به متخصص پوست مراجعه شود.

4- کک و مک: نوع دیگری از خال‌های اکتسابی است. لکه‌های ایجاد شده روی پوست را کک و مک می‌گویند. این کک و مک ها در فصل زمستان محو می‌شوند، زیرا ملانین در طول زمستان تولید نمی‌شود. اشعه‌های خورشید نیز می‌توانند در ایجاد لکه‌های پوستی و کک و مک مۆثر باشند.

5- خال‌های هاله‌ای نوع دیگری از خال‌های اکتسابی هستند. مانند حلقه سفید رنگ که در دوران کودکی و اوایل بلوغ ایجاد می‌شود. خیلی خطرناک نیستند، با این حال بسیار مستعد ابتلا به آفتاب سوختگی می‌باشند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

این خال‌ها را بردارید

خال هرچه بزرگ‌تر، خطرناک‌تر

خال‌ها را برداریم یا نه؟

همه خال‌ها خطرناک نیستند

خال‌های بزرگ را جدی بگیرید

10 درمان خانگی خال پوستی

آیا خال ها خطرناك هستند؟

آیا خال ها را باید برداشت؟

خال‌های خطرناک و بی‌خطر

خالی که برمی‌ داریم دوباره در می ‌آید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.