تبیان، دستیار زندگی
همایش جنبش ضد تحریم در اتاق بازرگانی تهران با امضای بیانیه جنبش مدنی ضد تحریم با هشدار به آثار مخرب تحریم‌های تجاری و مالی علیه مردم ایران به کار خود پایان داد. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به ابتکار کمیسیون تشکل‌ها و امور اجتماعی، اقدام به برپایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحریم کنندگان انصاف دارند؟


همایش جنبش ضد تحریم در اتاق بازرگانی تهران با امضای بیانیه جنبش مدنی ضد تحریم با هشدار به آثار مخرب تحریم‌های تجاری و مالی علیه مردم ایران به کار خود پایان داد. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به ابتکار کمیسیون تشکل‌ها و امور اجتماعی، اقدام به برپایی همایشی با عنوان جنبش ضد تحریم کرد.
تحریم ایران

این گردهمایی صبح امروز در محل اتاق تهران برگزار شد و علاوه بر هیات رئیسه اتاق تهران، نمایندگان تشکل های صنعتی و اقتصادی و جمعی از فعالان بخش خصوصی، تعدادی از سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌های کشورهای خارجی نیز پا به این نشست گذاشتند. در این نشست جمعی از تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی، اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران و کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها با ابراز حمایت از جنبش مدنی ضد تحریم در حضور تنی چند از سفرای خارجی بیانیه این جنبش را امضا کردند.

همچنین در این همایش اعلام شد که 5 برنده جایزه نوبل اقتصاد از جنبش ضد تحریم که در ایران شکل گرفته است، حمایت کرده و تحریم‌های صورت گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده اند.

توماس شلینگ برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2005، الوین راث برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2012، گری‌بکر برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1992، رابرت لوکاس برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1995 و کنث ارو برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1972 پنج اقتصاددانی هستند که تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران را محکوم کرده‌اند.

تحریم‌ها به اهداف خود نرسیده‌اند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران در ابتدای این نشست با تقدیر از کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها به خاطر برگزاری این همایش و تشکر از روزنامه‌نگاران، اقتصاددانان، حقوقدانان و روشنفکران به دلیل پیگیری و تدوین بیانیه جنبش مدنی ضد تحریم به سابقه تاریخی تحریم‌ها در دنیا از سال 1950 اشاره کرد و گفت: «تاکنون بیش از 120 کشور در دنیا به بهانه‌های مختلف هدف تحریم قرار گرفته‌اند. اما اگر بخواهید ببینید تحریم‌ها تا چه اندازه در رسیدن به اهداف تعیین‌شده خود موفق بوده، این نرخ کمتر از 30 درصد است.»

یحیی آل‌اسحاق جنگ امروز را جنگ اقتصادی و تحریم را اصلی‌ترین ابزار این جنگ خواند و افزود: «کشور ما از همان ابتدای انقلاب تحت تحریم بوده و این تحریم‌ها در سال‌های اخیر به بهانه برنامه هسته‌ای ما افزایش یافت. این تحریم‌ها هر روز توسعه پیدا کرد چرا که تحریم‌کنندگان به بی‌اثر بودن این تحریم‌ها پی برده بودند. اما آیا مساله هسته‌ای ما همان‌گونه است که تحریم‌گذاران ادعا می‌کنند؟»

موضوع جنبش ضد تحریم مورد توجه جدی فعالان بخش خصوصی قرار گرفت و کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها در جلسات خود به طور ویژه به این مسئله پرداخت و در نهایت بیش از 40 تشکل صنعتی و اقتصادی ایران از این حرکت مدنی اعلام حمایت کردند.تشکل‌های حامی جنبش مدنی ضد تحریم، هزاران فعال اقتصادی را در خود جای داده‌اند و این، قدرت حمایتی صورت گرفته از حرکت مدنی که روزنامه‌نگاران، اقتصاددانان، دانشگاهیان، هنرمندان و سایر بخش‌های مردمی آغاز کرده‌اند، را نشان می‌دهد

رئیس اتاق تهران بر صلح‌آمیز بودن برنامه ایران تاکید و بیان کرد که در این میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یاور و کمک‌کننده و حتی مشوق ایران و دیگر کشورها برای استفاده صلح‌آمیز از این انرژی باشد. آل‌اسحاق گفت: "تحریم کاملا مخالف و مغایر آن چیزی است که تحریم‌کنندگان بیان می‌کنند. آنها خود مبلغ تجارت آزاد و دموکراسی و حقوق بشر هستند اما تحریم کاملا در مغایرت با این شعارهاست. نتیجه این تحریم‌ها تغییر کردن اقتصاد ما از یک حالت رسمی و شفاف به حالت غیررسمی و زیرزمینی بوده است. تجارت آزاد محدود شده، دارایی‌های یک ملت بلوکه شده و غیرقابل استفاده مانده و خرید دارو و غذا نیز امکان‌پذیر نیست. اما آیا این فشارها باعث شده تحریم‌ها به نتیجه برسد؟"

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ادعای غرب مبنی بر این که می‌گویند هدف تحریم‌ها دولت است و آنها با ملت ایران کاری ندارند تاکید کرد که برخلاف این مدعا فشار تحریم کاملا بر روی ملت است و این مردم هستند که برای تأمین زندگی، رفاه و دارو و درمان خود دچار مشکل شده‌اند. یحیی آل‌اسحاق با اشاره به این که فطرت ایرانی و اسلامی مردم را همیشه در برابر دشمن خارجی متحد نگاه داشته و می‌دارد گفت: "ما قبول داریم که تحریم‌ها باعث فشار به مردم و افزایش هزینه‌های ما شده است اما در مقابل باعث برخی خوداتکایی‌ها و پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلفی از فناوری شده است."

هدف جنبش ضد تحریم دفاع از حقوق مردم است
آل اسحاق

آل‌اسحاق هدف از برگزاری همایش و دفاع تشکل‌های اقتصادی از جنبش مدنی ضد تحریم را دفاع از حقوق مردم دانست و گفت: «درست است که ما می‌گوییم فشار را تحمل می‌کنیم و حرف زور را نمی‌پذیریم و تسلیم نمی‌شود اما با تمام توان و تلاشی که داریم از حقوق مشخص و طبیعی مردم خودمان دفاع می‌کنیم. باید نهادهای بین‌المللی به این مساله برسند که آنچه تحریم‌کنندگان ادعا می‌کنند با آنچه انجام می‌دهند کاملا مغایر و مخالف است."

وی با اعلام حمایت کامل اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی از دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، بیان کرد: که ایران هرآنچه را که لازم بوده با ادبیات عقلانی و منطقی پیش برده، پای میز مذاکره نشسته، برنامه‌هایش تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی بوده و اکنون هم با تدبیر و اعتدال وارد مذاکرات شده است. او افزود: «در این شرایط اگر توافقی حاصل نشود مسئولیت آن بر گدن تحریم‌کنندگان است.»

رئیس اتاق تهران در پایان سخنان خود تاکید کرد: که ایران همیشه کشوری سازنده در معادلات بین‌المللی بوده و هیچ‌گاه دولت تهاجم و تعارض نبوده چون اعتدال در ذات همه ایرانیان است.بنابراین وی نسبت به امضای تفاهم‌نامه بین تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی برای امضای بیانیه جنبش مدنی ضد تحریم ابراز امیدواری کرد.

حمایت هزاران فعال اقتصادی از جنبش مدنی ضد تحریم

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل ها اتاق تهران نیز در این گرهمایی با بیان اینکه بیش از چند ماه از حرکت مدنی ضد تحریم در ایران می گذرد، گفت: روند تحریم ها نشان داده است که کشورهای تحریم‌کننده صرفا به دنبال تحت فشار گذاشتن دولت نیستند که اگر این‌گونه بود تحریم باید فقط در حوزه مسائل نظامی محدود می‌شد.

به گفته محمدمهدی راسخ، رویه تحریم‌ها به گونه‌ای است که از سوی تحریم کنندگان، عملا مردم ایران مورد هدف قرار گرفته‌اند و مشکلات پیش آمده در نقل و انتقالات مالی، حمل‌و‌نقل بین‌المللی کالا و دارو و محصولات پزشکی، این موضوع را تایید می‌کند.

تحریم کاملا مخالف و مغایر آن چیزی است که تحریم‌کنندگان بیان می‌کنند. آنها خود مبلغ تجارت آزاد و دموکراسی و حقوق بشر هستند اما تحریم کاملا در مغایرت با این شعارهاست. نتیجه این تحریم‌ها تغییر کردن اقتصاد ما از یک حالت رسمی و شفاف به حالت غیررسمی و زیرزمینی بوده است. تجارت آزاد محدود شده، دارایی‌های یک ملت بلوکه شده و غیرقابل استفاده مانده و خرید دارو و غذا نیز امکان‌پذیر نیست. اما آیا این فشارها باعث شده تحریم‌ها به نتیجه برسد؟

وی در ادامه یادآور شد که در اتاق تهران، موضوع جنبش ضد تحریم مورد توجه جدی فعالان بخش خصوصی قرار گرفت و کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها در جلسات خود به طور ویژه به این مسئله پرداخت و در نهایت بیش از 40 تشکل صنعتی و اقتصادی ایران از این حرکت مدنی اعلام حمایت کردند.تشکل‌های حامی جنبش مدنی ضد تحریم، هزاران فعال اقتصادی را در خود جای داده‌اند و این، قدرت حمایتی صورت گرفته از حرکت مدنی که روزنامه‌نگاران، اقتصاددانان، دانشگاهیان، هنرمندان و سایر بخش‌های مردمی آغاز کرده‌اند، را نشان می‌دهد.

دوستی به جای تفرقه

"محسن خلیلی عراقی" نیز در سخنانی که حاوی پیام او به تحریم‌کنندگان بود، گفت: «با عشق و دوستی می‌توان جهان را ساخت اما با دشمنی، تفرقه حاکم می‌شود.» او افزود: «رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند که ایران قصد استفاده سوء از دستاوردهای هسته‌ای خود را ندارد. اما مشخص نیست که چرا دولت‌های غربی نسبت به ایران کم لطف هستند.»

خلیلی در ادامه گفت: «ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 دشمنی ندارد و برای آنان احترام قائل است. ما خواهان این هستیم که با این کشورها در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روابط حسنه برقرار کنیم.» او ادامه داد: "هم‌چنین ما خواهان این هستیم که این کشورها در مذاکرات ، انصاف را رعایت کنند."

بخش اقتصاد تبیان

منبع : روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران