تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه شما یک زنجیره و هرم غذایی خواهید ساخت. شما ممکن است واپزههای زنجیره غذایی و هرم غذایی را شنیده باشید، اما آن ها چه هستند و چه تفاوتی با هم دارند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقیانوس ها

دانش پژوهان گرامی برای انجام این پروژه چیزهایی که نیاز دارید به شرح زیر می باشند:

1-  قطعه مربعی شکل (مقوا)

2-  مدادهای رنگی

3-  قلم، خط کش

4-  قیچی

5-  کتاب در رابطه با گیاهان و حیوانات اقیانوس ها

6-  ریسمان

7-  نوار چسب شفاف

8-  پین های فشاری

اقیانوس ها بسیار بزرگ هستند و تقریبا 4/3 کره زمین را تشکیل می دهند. در واقع ما بسیار کم در رابطه با زندگی گیاهان و حیواناتی که در اقیانوس ها زندگی می کنند، می دانیم. نهنگ ها یکی از بزرگ ترین پستانداران در اقیانوس ها هستند. یکی از مشهورترین نهنگ ها در شمال غربی اقیانوس آرام، نهنگ قاتل نامیده می شود. برخی از این نهنگ های سیاه و سفید ماهی می خورند. اما برخی دیگر که به عنوان نهنگ قاتل شناخته شده اند، پستانداران دریایی دیگر را می خورند.

خوک های آبی در شمال غربی اقیانوس آرام رایج هستند و زمانی که شما را در قایقی در آن ناحیه ببینند قطعا به سمت شما پرش خواهند کرد.
این پستانداران دریایی معمولا ماهی ها را به خوبی می جوند، از جمله ماهی قزل آلا یا شاه ماهی.
اقیانوس هااقیانوس ها

شاه ماهی های کوچک چه چیزی را می خورند؟ آن ها از پلانکتون های کوچک تغذیه می کنند. دو نوع پلانکتون وجود دارد: فیتوپلانکتون ها که نوعی گیاه هستند و زئوپلانکتون ها که نوعی حیوان هستند.

شاه ماهی ها هم چنین ترجیح می دهند موجودات کوچک دیگری را با نام copepods را نیز بخورند.

مراحل کار
در این پروژه شما یک زنجیره و هرم غذایی خواهید ساخت. شما ممکن است واژه های زنجیره غذایی و هرم غذایی را شنیده باشید، اما آن ها چه هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟ زنجیره غذایی، ترتیب و تسلسلی است که نشان می دهد چگونه یک موجود زنده، غذای جاندار دیگر می شود. در زنجیره غذایی شما کار خود را با یک گیاه آغاز خواهید کرد. در اقیانوس این گیاه ممکن است یکی از فیتوپلانکتون ها باشند. یک copepod ممکن است از فیتوپلانکتون تغذیه کند و یک شاه ماهی از copepod تغذیه نماید. به همین ترتیب خوک های آبی از شاه ماهی ها و نهنگ ها از خوک های آبی تغذیه می کنند.

ساختن یک زنجیره غذایی

1-  برای ساختن یک زنجیره غذایی یک تکه مقوا سفید رنگ را با پین به دیوار بچسبانید.

2-  برچسب هایی از چیزهایی مانند نهنگ ها، خوک های آبی، شاه ماهی ها، copepods و فیتوپلانک ها تهیه کنید و آن ها را روی مقوا بچسبانید.

3-  گیاهان را در یک طرف بچسبانید و به دنبال آن copepods و شاه ماهی ها و خوک های آبی را بچسبانید.

4-  شما یک زنجیره غذایی ساخته اید که نشان می دهد یک copepod می تواند از گیاه و یک شاه ماهی از copepod و یک خوک آبی از شاه ماهی و یک نهنگ از خوک آبی تغذیه کند.

ساختن هرم غذایی

هرم غذایی با زنجیره غذایی تفاوت دارد. هر سطح تغذیه ای موقعیت یک ارگانیسم اشغال شده در زنجیره غذایی را نشان می دهد. یک خوک آبی (مصرف کننده نهایی) به تنهایی می توتند تعدادی شاه ماهی (مصرف کننده ثانویه) را بخورد و یک شاه ماهی به تنهایی می تواند تعداد زیادی copepod (مصرف کننده اولیه)را بخورد.

هر copepod، صدها فیتوپلانکتون را می خورند و این گیاهان انرژی زیادی را از خورشید دریافت می کنند. این بدان معنا است که هزاران و هزاران پلانکتون به طور غیرمستقیم مورد تغذیه خوک آبی که در بالای زنجیره غذایی است، قرار می گیرد. یک هرم غذایی، گروه های غذایی و موادی كه در هر گروه جای می گیرند را معرفی می نماید. در انتهای زنجیره غذایی شما ممکن است تعداد زیادی فیتوپلانکتون رسم کرده باشید ، اما در مثلثی که تهیه می کنید فقط یک خوک آبی در بالای آن وجود دارد.

1-  این الگو هرم را روی کاغذ مقوایی چاپ کنید.

2-  ابتدا، تصاویری را که چاپ کردید، ببرید.

3-  طرح ها را در امتداد خطوط مورب تا کنید .(برای انجام مراحل ١ تا ٣ بهتر است به لینکی که در مرحله ١ داده شده است مراجعه کنید.)

4-  از پایین به بالا چهار بخش را در مثلث اول به ترتیب زیر بچسبانید: تولیدکنندگان اولیه، مصرف کنندگان اولیه، مصرف کنندگان ثانویه، مصرف کنندگان نهایی.

5-  از پایین به بالا چهار بخش مثلث دوم را با نام حیوانات و گیاهان، در زنجیره غذایی بچسبانید.شما با گیاهان در پایین و در انتها با نام درنده ها در بالا کار خود را ادامه دهید.

یادآوری: فیتوپلانکتون ها تولیدکننده، copepods مصرف کنندگان اولیه، شاه ماهی ها مصرف کننده ثانویه و خوک آبی هامصرف کننده نهایی هستند.

6-  در مثلث سوم تصویر هر گیاه یا حیوان را رسم کنید.

7-  برای کامل شدن هرم غذایی اقیانوس خود، لبه های هر سه مثلث را به هم بچسبانید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

سیارات مارگارین

الاستیسیته چیست؟

ساخت پیرکس نامرئی