تبیان، دستیار زندگی
شورای صدور پروانه نمایش به تازگی اعلام كرده است كه فیلم «پرویز» ساخته مجید برزگر استانداردهای لازم برای نمایش عمومی در سینماها را ندارد و پروانه نمایش فیلم را صادر نكرده است. اینكه شورای صدور پروانه نمایش چنین تصمیمی گرفته بسیار عجیب و غریب است. مدت‌ها قب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرویز استاندارد نیست

واكنش سینماگران به غیراستاندارد خواندن فیلم‌ها


شورای صدور پروانه نمایش به تازگی اعلام كرده است كه فیلم «پرویز» ساخته مجید برزگر استانداردهای لازم برای نمایش عمومی در سینماها را ندارد و پروانه نمایش فیلم را صادر نكرده است. اینكه شورای صدور پروانه نمایش چنین تصمیمی گرفته بسیار عجیب و غریب است. مدت‌ها قبل نیز عنوان شده بود كه یكی از فیلمنامه‌های مسعود كیمیایی استاندارد لازم را ندارد. این نوع برخورد سلیقه‌یی با فیلم‌ها، از نظر تعدادی از سینماگران بدعت خطرناكی است كه در آینده ممكن است دامن تعدادی دیگر از فیلم‌ها را بگیرد.

پرویز

درمیشیان: این یك شوخی است

رضا درمیشیان در واكنش به عدم دریافت پروانه نمایش فیلم «پرویز» به دلیل نداشتن استانداردهای سینمایی گفت: «این یك شوخی است، لطفا با من از این شوخی‌ها نكنید! فیلم پرویز بدون شك یكی از بهترین فیلم‌های جشنواره سال گذشته بود كه اجازه یكی، دو نمایش بیشتر پیدا نكرد چون ترسیدند، نكند نمایش این فیلم فرهنگ‌سازی كند و سلیقه تماشاگر را برگرداند. چرا كه در چهار سال گذشته، شبه‌مدیران سینمایی هر چه تلاش كردند سلیقه تماشاگر را عوض كنند، نشد كه نشد. آنها انصافا سنگ تمام گذاشتند به مردم بگویند فیلم خوب «بد» است و فیلم «بد» یعنی فیلم «خوب» حتی برای اثبات این تئوری‌شان می‌خواستند جای اهالی سینما را هم با یك عده دیگر عوض كنند! و آنها را به عنوان اهالی سینما جا بزنند! اما زورشان نرسید و تنها باعث ركود سینما شدند. در این شرایط حق داشتند از فیلم خوب پرویز بترسند اما اینكه الان می‌گویید فیلم پرویز پروانه نمایش نگرفته حتما یك شوخی است و بعید می‌دانم!

امیر یوسفی: نگران‌كننده است

محسن امیر یوسفی، تهیه‌كننده و كارگردان فیلم‌های آتشكار و خواب تلخ در گفت‌وگویی با انتقاد از نظر شورای صدور پروانه نمایش درباره فیلم پرویز می‌گوید: شورای پروانه نمایش گفته فیلم «پرویز» استانداردهای لازم برای اكران عمومی را ندارد و بسیار باعث تعجب است. او ادامه داد: پرویز یكی از بهترین فیلم‌های سینمای مستقل ایران در سال‌های اخیر است و علاوه بر حضور در جشنواره فجر در جشنواره‌های مختلف خارجی حضور موفقیت‌آمیزی داشته است. به گفته امیر یوسفی اینكه شورای پروانه نمایش در ابتدای شروع فعالیت خود چنین تصمیمی گرفته است باعث دلسردی همه فعالان این حوزه سینمایی است و به نظرم باید حتما در این زمینه تجدید نظر شود. او تاكید كرد: در سینمایی كه تعریف سلیقه‌یی، جناحی و گاه سیاسی درباره سینمای استاندارد وجود دارد، اینكه بگوییم فیلم پرویز از استاندارد لازم برخوردار نیست بسیار عجیب است. فیلم «پرویز» مثل بسیاری از فیلم‌های متفاوت سینمای ایران یك فیلم تجاری نیست ولی باید حق اكران و دیده شدن را داشته باشد. امیر یوسفی بحث غیراستاندارد بودن پرویز را بحث كلی و نگران‌كننده‌یی خواند وگفت: این نوع برخورد در تضاد با شعارهای دولت جدید است. به نظرم باید فكری در این باره شود و خوشبختانه هنوز فرصت وجود دارد تا دراین زمینه تجدیدنظر شود. امید دارم با درایتی كه در اعضای محترم شورای فعلی پروانه نمایش و مدیریت سینما وجود دارد این مساله حل شود.

این نوع برخورد در تضاد با شعارهای دولت جدید است. به نظرم باید فكری در این باره شود و خوشبختانه هنوز فرصت وجود دارد تا دراین زمینه تجدیدنظر شود. امید دارم با درایتی كه در اعضای محترم شورای فعلی پروانه نمایش و مدیریت سینما وجود دارد این مساله حل شود.

مجید برزگر: بدعت خطرناكی است

مجید برزگر، كارگردان فیلم پرویز نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید: واقعیت این است كه در یك سال گذشته تلاش كردیم پروانه نمایش بگیریم ولی موفق نشدیم. او ادامه می‌دهد: به دلیل تغییر شرایط و با توجه به آمدن دولت جدید این انتظار وجود داشت كه نگاه‌های جامع‌تر و پدرانه‌تر به همه نوع فیلم‌ها و سلیقه فیلم‌ها امكان نمایش داشته باشد و به شكل قیم مآبانه‌یی با فیلم‌ها برخورد نشود. اینكه گروهی به جای همه تصمیم بگیرند اصلادرست نیست. برزگر افزود: وقتی تهیه‌كننده فیلم برای پیگیری پروانه نمایش فیلم مراجعه كرده به او گفته‌اند كه پرویز استانداردهای لازم را برای اكران عمومی ندارد. به نظرم این نوع برخورد بدعت خطرناك و جدیدی است. كارگردان فیلم پرویز افزود: طبیعی است كه هر فیلمی برای گروه و سلیقه خاصی اكران می‌شود ولی اینكه شورای صدور پروانه نمایش وارد مباحث كیفی شود بدعت غلطی است. برزگر با بیان كردن این مطلب كه فرض كنیم فیلم پرویز فیلم خوبی نباشد، گفت: حتی اگر فیلم پرویز فیلم خوبی نباشد این ربطی به شورای صدور پروانه نمایش ندارد و باید بگذاریم مردم و منتقدان درباره فیلم تصمیم بگیرند اینكه گروهی به جای مردم تصمیم بگیرند، درست نیست. اگر شورای صدور پروانه نمایش به هر دلیل دیگری به فیلم مجوز نمی‌داد، قابل فهم بود ولی اینكه تصمیم بگیرند كه یك فیلمی استاندارد هست یا نیست من به‌شدت به این موضوع معترضم به نظرم سازمان سینمایی باید واكنش مناسبی با این برخوردهای سلیقه‌یی داشته باشد.

پرویز

او تاكید كرد: این بدعت خطرناك ممكن است دامن هر فیلم دیگری راهم بگیرد. پرویز چون با سلیقه آقایان همخوانی نداشته، چنین برخوردی با فیلم كرده‌اند. از سویی دیگر فیلم پرویز فیلمی است كه كاملا در بخش خصوصی تولید شده و بدون هیچ كمك دولتی ساخته شده است.

به گفته مجید برزگر: فیلم پرویز فیلم خاصی است كه ما انتظار داریم در سطح محدود و در سینماهای محدود اكران شود و اصلا انتظار اكران گسترده این فیلم را نداریم.

او ادامه داد: پرویز با اینكه اصلا در جشنواره دیده نشد در نظرسنجی منتقدان در مجله فیلم رتبه بالایی را گرفت و در نمایش‌هایی كه داشت نیز مردم از آن استقبال كردند. پرویز تاكنون در بیش از سی جشنواره حضور داشته كه نشان می‌دهد هم مردم و هم منتقدان و هم جشنواره‌ها از فیلم استقبال كرده‌اند.

او تاكید كرد: گروهی از علاقه‌مندان جدی سینما دوست دارند كه این فیلم را ببینند. به‌نظرم اكران نكردن پرویز ظلم بزرگی در حق این تماشاگران است. این حق آنهاست كه در میان انبوه فیلم‌های فاخر و ملودرام وكمدی علاقه داشته باشند به تماشای فیلم پرویز بروند.

علیرضا داوودنژاد: اتفاقی غیرمنتظره

علیرضا داوودنژاد، كارگردان پیشكسوت سینمای ایران نیز در گفت‌وگویی كوتاه می‌گوید: اظهارنظر شورای پروانه نمایش درباره فیلم پرویز برای من خیلی غیر منتظره بود. با توجه به اینكه فیلم پرویز فیلمی است كه طرفداران زیادی دارد و علاقه‌مندان سینما از آن خوش‌شان آمده؛ توقیف این فیلم غیر منتظره بود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه اعتماد / محمد تاجیك