تبیان، دستیار زندگی
باید پرورش ماهی را به روش درست انجام داد و حیوانات را با خوراک مناسب تغذیه نمود. حیوانات همان چیزی می‌شوند که می‌خورند و ما هم همان چیزی می‌شویم که می‌خوریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مصرف تیلاپیلا به سلامت قلب کمک می‌کند؟


باید پرورش ماهی را به روش درست انجام داد و حیوانات را با خوراک مناسب تغذیه نمود. حیوانات همان چیزی می‌شوند که می‌خورند و ما هم همان چیزی می‌شویم که می‌خوریم.

تیلاپیلا

مطالعات نشان داده است که این ماهی پرورشی میزان بالایی اسید چرب امگا 6 دارد.

ماهی پرورشی پرطرفدار به نام تیلاپیلا یا تیلاپیا(Tilapia)، ممکن است به علت سطح پایین اسید چرب امگا 3 و میزان بالای اسید چرب امگا6 به قلب شما آسیب بزند. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که این ترکیب به ویژه برای بیمارانی که مشکلات قلبی، آرتروز، آسم و دیگر بیماری‌های مربوط به التهاب بیش از حد دارند، مضر است.

اگر شما جزء جمعیت آسیب‌پذیری چون بیماران قلبی هستید، لازم است که در مورد آنچه می‌خورید بسیار دقیق باشید. منظور از آنچه می‌خورید، شامل همه چیز است. ولی وقتی نوبت به ماهی می‌رسد، مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای قلب خود انجام دهید، این است که نوع مناسب ماهی را مصرف کنید و یا از روغن ماهی رژیمی استفاده نمایید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند شما با خوردن نوع نامناسب ماهی به خود آسیب می‌زنید و تیلاپیلا نیز در گروه ماهی‌های نامناسب قرار دارد.

البته  ممکن است این برای همه مشکل‌ساز نباشد. یعنی خوردن تیلاپیلا بیش از خوردن همبرگر برای افراد عادی مشکل ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی انجمن رژیم درمانی آمریکا در مورد توزیع‌کنندگان گفت: این صنعت باید راه‌های پرورش ماهی را اصلاح نماید. ایده کلی پرورش ماهی خوب است، ولی در این صنعت برای تغذیه ماهی از غذاهای ارزان استفاده می‌شود تا قیمت ماهی پایین نگه داشته شود و این مسئله تأثیر بدی روی کیفیت تغذیه‌ای ماهی می‌گذارد.

محققان  مصرف دو وعده ماهی در هفته را توصیه می‌کنند که بهتر است از ماهی‌های چرب از قبیل سالمون استفاده شود. اولین دلیل آن افزایش اسیدهای چرب امگا 3 است.

ماهی پرورشی پرطرفدار به نام تیلاپیلا یا تیلاپیا(Tilapia)، ممکن است به علت سطح پایین اسید چرب امگا 3 و میزان بالای اسید چرب امگا6 به قلب شما آسیب بزند

اما هیچ کس به تأثیرات تغذیه‌ای ماهی پرورشی که به طور انفجاری افزایش می‌یابد توجهی نکرده است  (ماهی‌های پرورشی 2/9 درصد افزایش سالانه دارند اما ماهی‌های دریایی 4/1 درصد در سال افزایش می‌یابند.) به ویژه تیلاپیلای ارزان‌قیمت از نظر محبوبیت، رشد روزافزون دارد.

در این مطالعه از کروماتوگرافی گازی برای تجزیه و تحلیل اسیدهای چرب 30 نوع ماهی پرورشی و دریایی پر مصرف استفاده شد. قزل آلای پرورشی و سالمون دریای آتلانتیک میزان مناسبی از اسید چرب امگا3 در مقابل اسید چرب امگا6 داشت. در مقابل تیلاپیلای پرورشی نسبت ناسالمی از این اسیدهای چرب داشت.

محققان مصرف ماهی دریایی را توصیه می‌کنند. سالمون وحشی و حتی کنسرو سالمون وحشی، میزان بالایی امگا3 دارد و منبع عالی پروتئین است.

بهتر است بر ماهی‌های سرد آبی از قبیل سالمون، قزل‌آلای رنگین‌کمانی، ساردین، تون و ماهی کولی که همگی اسیدهای چرب سالم دارند تاکید شود.

باید پرورش ماهی را به روش درست انجام داد و حیوانات را با خوراک مناسب تغذیه نمود. حیوانات همان چیزی می‌شوند که می‌خورند و ما هم همان چیزی می‌شویم که می‌خوریم. زنجیره غذایی تقریباً پایدار است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای تغذیه - ناهید سلیمانی زیر نظر دکتر احمدرضا درستی

مطالب مرتبط:

ماهی بخورید دو سال بیشتر عمر کنید

ماهی منجمد بهتر است یا ماهی تازه؟

توصیه‌ هایی برای خرید ماهی شب عید

چرا ماهی، کدام ماهی، چقدر ماهی!؟

ماهی گران، مغذی تر است؟

نکاتـی پیرامــون جیـوه در ماهی

اگر ماهی نمی‌ خورید لااقل گردو بخورید

ماهی نخوردن، ممنوع!

چه ماهی هایی جیوه دارند؟

انواع ماهی های خوراکی ما

چرا ماهی ؟

خواص ماهی و امگا 3 موجود در آن

فرق ماهی تازه با ماهی مانده و فاسد

چرا باید ماهی بخوریم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.