تبیان، دستیار زندگی
مراقب خورد و خوراکتان هستید اما باز هم لاغر نمی‌شوید؟ خودتان را سرزنش نکنید. باید به دنبال دلایل پنهانی باشید که اجازه نمی‌دهند لاغر شوید. در این مقاله می‌گوییم که چه عوامل ناپیدایی تمام تلاش‌های شما را بی‌نتیجه می‌گذارند و اجازه نمی‌دهند که شما لاغر شوید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 علت پنهان چاقی


مراقب خورد و خوراکتان هستید اما باز هم لاغر نمی‌شوید؟ خودتان را سرزنش نکنید. باید به دنبال دلایل پنهانی باشید که اجازه نمی‌دهند لاغر شوید. در این مقاله می‌گوییم که چه عوامل ناپیدایی تمام تلاش‌های شما را بی‌نتیجه می‌گذارند و اجازه نمی‌دهند که شما لاغر شوید.

سالاد

بیش از اندازه سالادخور شده‌اید

اصلاً دچار تناقض نشوید. ما همیشه می‌گوییم که برای لاغری و خوش‌اندامی سالادخور شوید اما باید بدانید که مصرف بیش از اندازه‌ی سالاد نیز می‌تواند یکی از عواملی باشد که نمی‌گذارد لاغر شوید. می‌پرسید چگونه؟ بدون شک خوردن مثلاً سالاد کاهو بدون سس و چاشنی سخت است. اگر سالادخور هستید و سالادتان را هم با سس یا روغن زیتون و روغن کلزا می‌خورید باید کمی مراقب باشید. تکلیف سس که مشخص است. یک چاشنی سرشار از چربی که به تناسب اندام رحم نمی‌کند. روغن زیتون و روغن کلزا با وجود مفید بودن اگر به میزان زیاد مصرف شود باعث چاقی خواهند شد. اگر برای لاغر شدن به سالادخوری روی آورده‌اید و می‌بینید به هدفتان نمی‌رسید شاید دلیلش این باشد که حواستان به چاشنی‌های آن نیست و در مصرف آن‌ها هم زیاده‌روی می‌کنید.

دلیل دوم نبود پروتئین‌ها (موجود در تخم‌مرغ، ماهی یا گوشت) است که برای تناسب اندام خوب نیست. در واقع عدم مصرف پروتئین باعث خستگی و از بین رفتن عضلات می‌شود. برای همین بهتر است به سالادهای سبزیجاتتان، پروتئین نیز اضافه کرده و در مصرف چاشنی‌ها زیاده‌روی نکنید.

مشکل تیروئیدی دارید

اگر تیروئیدتان کم کار باشد بدنتان کالری کمی می‌سوزاند. برای همین هم چاق تر می‌شوید یا اینکه اگر قصد لاغری داشته باشید به هدفتان نمی‌رسید. اگر دچار مشکلاتی از قبیل یبوست، حساسیت زیاد به سرما، فراموشی، مشکلات تمرکزی هستید بهتر است تیروئیدتان را بررسی کنید. به پزشک مراجعه کنید تا با یک آزمایش ساده مشخص شود تیروئیدتان کم کار شده است یا خیر.

توجه داشته باشید که کالری موجود در آب میوه‌ها همانند همه‌ی نوشیدنی‌های

دیگر احساس سیری ایجاد نمی‌کنند و برای همین هم جلوی پرخوری و اشتها

را نمی‌گیرند. توصیه می‌کنیم به جای آب میوه از خود میوه‌ها استفاده کنید

کم غذا می‌خورید

زمانی که به اندازه‌ی کافی غذا نخورید و گرسنه از سر سفره بلند شوید احتمال اینکه در طول روز ریزه‌خواری کنید بیشتر می‌شود. یادتان باشد که کلید لاغری در گرسنگی کشیدن نیست. معمولاً افرادی هم که عادت به ریزه‌خواری دارند به سراغ سوسیس، کالباس، پنیر، بیسکویت‌های شور یا شیرین، هله‌هوله‌ها و غیره می‌روند. بالاخره باید به نحوی صدای شکمشان را بخوابانند. و این می‌شود که همیشه شکایت می‌کنند ما پرخوری هم نمی‌کنیم اما لاغر هم نمی‌شویم. چاره‌ی کارتان این است که به اندازه‌ای که سیر می‌شوید غذا بخورید. زمانی هم که ته دلتان ضعف می‌رود میوه میل کنید نه هر چیزی که دم دستتان می‌آید.

برخی از داروها نمی‌گذارند لاغر شوید

افرادی که از افسردگی یا اضطراب یا بیماری‌های روحی روانی جدی رنج می برند و دارو می‌خورند معمولاً گرسنگی بیشتری احساس می‌کنند و برای همین هم لاغری‌شان سخت است. داروهایی که برای فشارخون بالا و برخی از مشکلات قلبی تجویز می‌شود نیز باعث کاهش کالری سوزی شده و روند لاغری را کند می‌کنند. اگر از این داروها مصرف می‌کنید و قصد لاغر شدن هم دارید بهتر است با پزشکتان مشورت کرده و داروهایتان را تغییر دهید. توجه داشته باشید که سرخود و بدون نظر پزشک هیچ‌کدام از داروهایتان را قطع یا عوض نکنید.

رژیم‌ های سخت

ترس از سرخوردگی

اگر چه رژیم‌های سخت در ابتدای کار موثر و کارآمد هستند اما تمام محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که این رژیم‌ها اعمال می‌کنند فرد را به ترس از شکست می‌کشانند. میل شدید به مصرف مواد غذایی ممنوعه خیلی زیاد می‌شود و برای همین هم فرد را متزلزل می‌کند. برای همین هر چه رژیم سخت تر باشد میل شدید به مصرف مواد غذایی ممنوعه بیشتر شده و لاغری هم کمتر حاصل می‌شود. راه حل مناسب این است که رژیم‌های ساده و متعادل تری انتخاب کنید که با توانایی‌ها و سبک زندگی‌تان تناسب بیشتری داشته باشد. درست است که این روش‌ها خیلی زود به نتیجه نمی‌رسند اما در طولانی مدت نتایج پایدارتر و بهتری دارند.

آب میوه‌ی زیادی مصرف می‌کنید

درست است که آب میوه‌ها سرشار از ویتامین هستند اما این نوشیدنی‌ها چندان رفیق تناسب اندام شما نخواهند بود. به خاطر اینکه این آب میوه‌ها به اندازه‌ی نوشابه‌ها کالری دارند حتی اگر ادعا شود بدون قند افزوده‌اند. توجه داشته باشید که کالری موجود در آب میوه‌ها همانند همه‌ی نوشیدنی‌های دیگر احساس سیری ایجاد نمی‌کنند و برای همین هم جلوی پرخوری و اشتها را نمی‌گیرند. توصیه می‌کنیم به جای آب میوه از خود میوه‌ها استفاده کنید چون احساس سیری طولانی تری ایجاد می‌کنند.

اهداف افراطی دارید

اگر اضافه‌وزن ندارید و یا اینکه سالهاست وزنتان ثابت بوده است احتمالاً بدنتان همین وزن فعلی‌تان را بیشتر تأیید می‌کند و نمی‌خواهد شما لاغرتر باشید. اگر بدنتان موافق کاهش چند کیلو نباشد لاغری هم حاصل نمی‌شود. در این صورت بهتر است کمی منطقی باشید و اهداف افراطی لاغری‌تان را کنار بگذارید. ببینید واقعاً کاهش چند کیلو شما را خوشحال تر از این که هستید می کند؟ بهتر نیست وزن فعلی‌تان را بپذیرید؟ توصیه می‌کنیم وزن ایده آل خود را محاسبه کنید و اگر واقعاً نیازی به کاهش وزن ندارید خودتان را برای لاغرتر بودن عذاب ندهید.

نوشیدنی رژیمی

طرفدار نوشیدنی‌های رژیمی هستید

دوستی را می‌شناسم که در رستوران انواع غذاهای پرکالری را سفارش می‌دهد به نوشیدنی که می‌رسد دنبال انواع رژیمی آن است! باور بفرمایید این نوشیدنی‌های رژیمی رفیق تناسب اندام شما نیستند. توجه داشته باشید مصرف بیش از دو لیوان نوشیدنی لایت یا همان رژیمی در طول روز باعث می‌شود که پانکراس انسولین بیشتری تولید کند. این هورمون هم باعث ذخیره چربی‌ها شده و سرعت سوخت و ساز آن‌ها را کند می‌کند. همه‌ی این نوشیدنی‌ها را کنار بگذارید و به جایش آب را دریابید.

خانه‌نشین یا پشت‌میزنشین شده‌اید

وزن ما از تعادل بین غذاهایی که می‌خوریم و تحرک بدنی‌مان حاصل می‌شود. اگر این تعادل به هم بخورد وزن نیز تناسب خود را از دست می‌دهد. اگر عادت دارید مدام بخورید و انرژی دریافت کنید اما در عوض بدنتان فرصتی برای سوزاندن این انرژی نداشته باشد چاق می‌شوید. توصیه می‌کنیم هر هفته دو تا سه مرتبه ورزش کنید. اگر باشگاه نمی‌روید روزانه حداقل یک ساعت پیاده‌روی کنید. بدون ورزش کردن به نتیجه‌ی دلخواهتان نخواهید رسید.

زمانی که به اندازه‌ی کافی غذا نخورید و گرسنه از سر سفره بلند شوید احتمال

اینکه در طول روز ریزه‌خواری کنید بیشتر می‌شود

یائسه شده‌اید

متأسفانه این یک واقعیت است که یائسگی اغلب باعث چاقی شده و کاهش وزن را با مشکل روبه رو می‌کند. خانم‌ها دو سال قبل و دو سال بعد از یائسگی بی‌نظمی‌های هورمونی زیادی تجربه می‌کنند. همین مسئله هم باعث افزایش اشتها یا احتباس آب در بافت‌های بدن می‌شود و تناسب اندام را مختل می‌کند. توصیه می‌کنیم صبور باشید. تلاش کنید وزنتان را ثابت نگه داشته و بیش از این چاق نشوید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

دام‌های آخر هفته‌ در برابر خوش‌اندامی

شما هم استعداد چاقی دارید؟

کشف حقایقی عجیب درباره چاقی

5 دشمن وزن ایده‌آل را بشناسید

6 علت اضافه وزن در مردان

4 عامل باورنکردنی که چاق‌تان می‌کند

7 دلیل اصلی که مانع از لاغری شما می‌شود

5 عامل باورنکردنی که چاق‌تان می‌کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.