تبیان، دستیار زندگی
پیشگیری از مسمومیت غذایی در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. اگر مسمومیت غذایی در اوایل حاملگی که شخص دچار حالت‌های تهوع...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسمومیت غذایی در بارداری


پیشگیری از مسمومیت غذایی در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. اگر مسمومیت غذایی در اوایل حاملگی که شخص دچار حالت‌های تهوع و یا استفراغ است رخ دهد، ممکن است علایم گمراه‌کننده‌ای داشته باشد و در بعضی شرایط تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی خانم باردار را تشدید کند.


مسمومیت غذایی و بارداری

احتمال اینکه زنان باردار با خوردن مواد غذایی دچار مسمومیت شوند، بسیار بیشتر از سایر افراد است؛ بنابراین بسیار مهم است که در تهیه و آماده کردن مواد غذایی دقت بیشتری کنند.

زنان باردار باید در مصرف تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی، میگو، شیر و محصولات لبنی بیشتر دقت کنند.

اگر مسمومیت غذایی در اوایل حاملگی که خود شخص دچار حالت‌های تهوع و یا استفراغ است رخ دهد، ممکن است علایم گمراه‌کننده‌ای داشته باشد و در بعضی شرایط تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی خانم باردار را تشدید کند.

البته این علایم به اینکه مسمومیت غذایی با چه نوع میکروبی ایجاد شده است، بستگی دارد.

گاهی مسمومیت با ویروس، باکتری یا باکتری‌های بی‌هوازی ایجاد می‌شود که همه اینها عوارض بسیار بدی را برای خانم باردار در پی دارند.

ممکن است خانم باردار در اثر تهوع و استفراغ ناشی از مسمومیت، اختلالات آب و الکترولیت پیدا ‌کند و یا به دلیل مسمومیت، سیستم ایمنی بدنش ضعیف شود و باکتری‌ها بتوانند عفونت جدی و سیستمیک ایجاد کنند. این عفونت‌ها می‌توانند هم برای خود او و هم برای جنین خطرناک باشند.

اگر مسمومیت غذایی در اواخر بارداری ایجاد شود، عوارض خیلی شدیدتر خواهد بود و حتی ممکن است به یک زایمان زودرس هم منجر شود.

مسمومیت غذایی ممکن است علایمی مانند سرگیجه، دل درد، تب، دل‌پیچه و اسهال ایجاد کند که با مشاهده آنها باید فورا به پزشک مراجعه کرد

به طور کلی اختلالات آب و الکترولیت یا ایجاد عفونت سیستمیک در بدن که در اثر مسمومیت غذایی ایجاد می‌شود، می‌تواند برای خانم باردار در مقایسه با یک فرد عادی شدیدتر باشد، بنابراین خیلی مهم است که در مصرف موادغذایی دقت و موادغذایی سالم انتخاب کند.

بهتر است خانم‌ها در دوران بارداری غذاهای کنسروی نخورند یا کنسرو را حتما پیش از مصرف بجوشانند. مخصوصا کنسرو تن ماهی خیلی می‌تواند خطرناک باشد.

اگر بیرون از خانه غذا نخورند هم مطمئن‌تر خواهد بود، چون در غذاهایی مانند ساندویچ یا فست‌‌فودها ممکن است از سس‌های چرب و سس مایونز استفاده شده باشد که احتمال مسمومیت را افزایش می‌دهد.

اگر در دوران بارداری مسمومیت غذایی اتفاق بیفتد، باید درمان به سرعت آغاز شود.

مسمومیت غذایی ممکن است علایمی مانند سرگیجه، دل درد، تب، دل‌پیچه و اسهال ایجاد کند که با مشاهده آنها باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

پیشگیری از مسمومیت غذایی در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا برای پیشگیری از مسمومیت غذایی به زنان باردار توصیه می کند:

- از ایمنی و سلامت مکانی که از آن خرید می کنید، مطمئن شوید. گوشت خام، مرغ و ماهی را جدا از سایر مواد غذایی نگهداری کنید. پس از خرید کردن بلافاصله این مواد را به خانه برده و در یخچال و یا فریز قرار دهید.

- مواد غذایی را به طور صحیح آماده کنید. قبل و بعد از حمل مواد غذایی، دست های خود را خوب بشویید.

- تخته گوشت، همچنین چاقو و سینک ظرفشویی را در پایان کار به خوبی بشویید.

- در ذخیره کردن مواد غذایی، دقت کنید. در پختن و فریزکردن گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی و همچنین در مصرف غذاهای آماده دقت کنید.

- در پخت غذاها دقت کنید. هیچ گاه گوشت نپخته را نخورید. از خوردن گوشت هایی که کمتر از اندازه هم پخته شده اند، مانند کالباس و همبرگر اجتناب کنید.

- برچسب روی مواد غذایی را به دقت بخوانید؛ زیرا اطلاعاتی درباره زمان استفاده و شیوه ذخیره آنها به شما می دهد.

برای کمک به تشخیص سریع نوع مسمومیت فهرستی از مواد غذایی را که اخیرا مصرف کرده‌اید تهیه کنید و به پزشک‌تان تحویل دهید

در صورت بروز مسمومیت غذایی مراجعه سریع به پزشک به خصوص برای زنان باردار ضروری است.

کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید دارند که در صورت مسمومیت غذایی توجه به نکات زیر ضروری است:

- مسمومیت ناشی از مصرف مواد خوراکی آلوده ممکن است با علائم شبه آنفلوآنزا همچون حالت تهوع، اسهال و استفراغ و تب بروز کند. بنابراین توصیه می‌شود که در صورت مشاهده این علائم هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

- ماده خوراکی مشکوک به آلودگی را پس از بسته‌بندی کردن،‌ فریز کنید و همراه خود به درمانگاه ببرید تا برای تشخیص نوع مسمومیت توسط پزشک آزمایش شود.

- برای کمک به تشخیص سریع نوع مسمومیت فهرستی از مواد غذایی را که اخیرا مصرف کرده‌اید تهیه کنید و به پزشک‌تان تحویل دهید.

همچنین کارشناسان تاکید دارند که اگر معتقد هستید به دلیل خوردن غذایی آلوده در یک رستوران دچار مسمومیت شده‌اید، حتما موضوع را هرچه سریع‌تر به مقامات بهداشتی نزدیک محل زندگی خود اطلاع دهید.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

هفته نامه سلامت - دکتر اعظم السادات موسوی ، متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

ایسنا

راسخون

مطالب مرتبط:

علائم مسمومیت غذایی را می شناسید؟

اثرات مادام‌العمر مسمومیت‌های غذایی

بچه‌های معصوم و غذاهای مسموم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.