تبیان، دستیار زندگی
یكی از كاربرد های پیام كوتاه كه به تازگی در صدا و سیما در حال شكوفایی است، ابراز ارادت بوسیله پیام كوتاه به ائمه اطهار و مخصوصا سید الشهداء علیه السلام است، چنانچه در روز عاشورا از شبكه های مختلف شاهد اجرای این برنامه بودیم و از مردم خواسته شده بود ك
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابراز ارادت به سیدالشهداء با پیام کوتاه!!


آنچه این روزها از صدا و سیما با آن مواجه هستیم ، نشان دادن ارادت و محبت و عشق مردم بوسیله پیام كوتاه به اباعبدالله الحسین است، اما سوالی كه در این جا مطرح می شود این است كه به راستی ما چه نیازی به نشان دادن احساسات مردم بوسیله پیام كوتاه داریم؟


امام حسین

پیشرفت تكنولوژی علاوه بر فوائد فراوانی كه برای انسان به وجود می آورد به نوبه خود می تواند زندگی انسان ها را با خطرات متعددی مواجه كند، خطراتی كه بعضا جبران آنها كمی مشكل خواهد بود و نمی توان به راحتی از پس آنها بر آمد .

در این میان گسترش سیستم های ارتباطی میان افراد سبب شده است كه ارتباطات به راحتی  و با هزینه ای اندك بین هزاران نفر برقرار شود و افراد بتوانند از اوضاع و احوال یكدیگر با خبر شوند .

سیستم ارتباطی پیامكی از جمله سیستم های ارتباطی در دسترس و ارزان و سریع  است كه با نوشتن چند كلمه كوتاه این ارتباط برقرار می شود، اما این نوع از تكنولوژی علی رغم فوائد بسیاری كه به آن اشاره شد امروزه كاربردهای فراوان دیگری نیز پیدا كرده است، كاربردهایی كه بعضا سبب مزاحمت بسیاری از افراد می شود و شبانه روز تلفن همراه ما را با واكنش وادار می كند. پیامك های تبلیغاتی از این دسته از پیامك ها هستند كه گاهی آنقدر تعداد آنها بالا می رود كه از داشتن گوشی همراه منصرف می شویم .

از جمله كاربردهای دیگر پیام های كوتاه در جامعه توسل افراد مختلف به این پیامک ها برای گرفتن حاجت های آنهاست، پیام هایی كه این پیغام را به ما منتقل می كنند كه با ارسال آنها به ده نفر بعد از ساعتی به حاجت های خویش می رسید و دعای شما مستجاب می شود و از شما می خواهند كه قطع كننده زنجیره این پیام نباشید و آنها را به افراد مختلف برسانید.

یكی دیگر از كاربردهای پیام كوتاه كه به تازگی در صدا و سیما در حال شكوفایی است، ابراز ارادت بوسیله پیام كوتاه به ائمه اطهار و مخصوصا سیدالشهداء علیه السلام است، چنانچه بارها شاهد اجرای این برنامه بودیم و از مردم خواسته می شود كه ارادت و محبت خود را به اباعبدالله با فرستادن پیامكی حاوی لبیک یا حسین به یک شماره خاص نشان دهید.

اما اشكالات فراوانی بر ترویج این كاربردها در فضای رسانه ای ما وارد است كه به بررسی برخی از آنها می پردازیم: 

نكته اول: منافع اقتصادی

این پیام ها می تواند از دیدگاه اقتصادی منافع بسیار زیادی برای شركت های مختلف از جمله صدا و سیما و شركت های مخابراتی داشته باشد و اینكه ما از اعتقاد اصیل مردم برای رسیدن به برخی منافع استفاده كنیم قطعا كار درستی نخواهد بود .

امام باقر علیه السلام به جابر جعفی می فرماید: ای جابر! سلام مرا به شیعیانم برسان و به آنها بگو که میان ما و خدای عز و جل هیچ خویشاوندی نیست و کسی مقرب خدا نشود جز با فرمانبرداری از او. ای جابر! هر کس خدا را فرمان برد و ما را دوست بدارد همو دوست ماست و هر کس خدا را نافرمانی کند محبت ما سودش نرساند

نكته دوم: استجابت دعا با ارسال پیام كوتاه

با نگاهی گذرا به روایات اسلامی كه پیرامون مسأله دعا بیان شده اند ،به هیچ روایتی مبنی بر دخیل بودن انتقال یک موضوع به دیگران در استجابت دعا بر نمی خوریم، بلكه آنچه بیش از پیش در استجابت دعا اهمیت دارد ،مسئله شناخت است ،اینكه بدانیم دعا چیست و باید چگونه آن را از خداوند درخواست كنیم و خداوند را نیز كه اجابت كننده درخواست های ماست را به خوبی بشناسیم و از بكار بردن ابزارهای مختلف و جعلی برای رسیدن به خواسته های خود دوری كنیم .

چنانچه گروهی محضر امام صادق علیه السلام رسیدند و از حضرت سوال كردند كه چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود اما در پاسخ فرمودند: چون كسی را میخوانید كه نمیشناسیدش.(اعلام الدین:ص269)

همچنین شناخت كامل آداب دعا كردن و موانع اجابت دعا از جمله عواملی است كه می توان ما را در رسیدن به حوائج كمك كند.

امام حسین

نكته سوم: ابراز ارادت به سیدالشهداء با پیامک

آنچه این روزها از صدا و سیما با آن مواجه هستیم، نشان دادن ارادت و محبت و عشق مردم بوسیله پیام كوتاه به اباعبدالله الحسین است، اما سۆالی كه در این جا مطرح می شود این است كه به راستی ما چه نیازی به نشان دادن احساسات مردم بوسیله پیام كوتاه داریم؟

آیا همین كه سراسر ایران اسلامی غرق در عزای سیدالشهداء است و بسیاری از مردم در كوی و برزن به اقامه عزا می پردازند برای نشان دادن عشق و علاقه مردم كفایت نمی كند؟

آیا لبیک گفتن به امام حسین علیه السلام با فرستادن یك متن كوتاه حاوی لبیک یا حسین انجام می شود؟

در جواب همه این سوالات لازم است به شیوه های برقراری ارتباط با ائمه اطهار اشاره كوتاه كنیم تا مسئله بیش از بیش روشن شود و آن اینكه برای برقراری ارتباط با ائمه اطهار سه راه در پیش داریم:

1)ارتباط علمی: اینكه پیرامون زندگی معصومین مطالعه كنیم و از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی آگاه شویم و زمان ولادت و شهادت و همچنین بسیار از مسائل را در مورد امامان معصوم بدانیم. چنانچه امام باقر علیه السلام در مورد این نوع از ارتباط می فرماید:

این ارتباط كه در كشور ما به اوج خود رسیده است، یعنی ارتباط با این حضرات بوسیله توسل به آنها برای رسیدن به حوائج و همچنین برگزاری مراسم مذهبی و نذر و نیاز و مواردی از این قبیل كه افراد برای برقراری ارتباط با معصومین به كار می گیرند

(تنها کسی خدای عز و جل را می شناسد و می پرستد که خدا را و امام خود از ما اهل بیت را بشناسد.(میزان الحکمة ج 1ص 219)

2)ارتباط تبركی: این ارتباط كه در كشور ما به اوج خود رسیده است، یعنی ارتباط با این حضرات بوسیله توسل به آنها برای رسیدن به حوائج و همچنین برگزاری مراسم مذهبی و نذر و نیاز و مواردی از این قبیل كه افراد برای برقراری ارتباط با معصومین به كار می گیرند .

3)ارتباط عملی: این نوع ارتباط كه بهترین نوع ارتباط با امامان معصوم است به این معناست كه ما سعی كنیم اعمال و رفتار خود را به آنها بیشتر نزدیك كنیم و به عبارتی دیگر سبك زندگی خود را با سبك زندگی ائمه اطهار مطابقت بدهیم و سعی كنیم هر چه بیشتر از این نظر به آنها نزدیك شویم. این نوع از ارتباط  است كه می تواند یكی از رموز موفقیت و اعتلای جامعه اسلامی شود و ما را هرچه بیشتر در رسیدن به اهداف خود كمك كند.

پیرامون همین نوع از ارتباط امام باقر علیه السلام به جابر جعفی می فرماید: «ای جابر! سلام مرا به شیعیانم برسان و به آنها بگو که میان ما و خدای عز و جل هیچ خویشاوندی نیست و کسی مقرب خدا نشود جز با فرمانبرداری از او. ای جابر! هر کس خدا را فرمان برد و ما را دوست بدارد همو دوست ماست و هر کس خدا را نافرمانی کند محبت ما سودش نرساند.»( میزان الحکمة ج 1 ص 219»

در آخر به این نكته اشاره می كنم و آن اینكه اگر صدا و سیما دغدغه یك كار فرهنگی و اثر گذار را دارد بهتر است به جای پرداختن به این مسائل كه ظاهرا هیچ منفعتی برای اعتلای فرهنگ جامعه و معرفی ائمه اطهار علیهم السلام در جامعه ندارد، روی مسئله ارتباط عملی با معصومین سرمایه گذاری كند و سعی شود كه مردم هرچه بیشتر از این نوع ارتباط بهره بگیرند.

امین ادریسی                  

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

آثار و برکات دوستی با اهل بیت(علیهم السلام)

مهم‌ترین اثر محبت به حضرت زهرا(سلام الله علیها)

هر چه بخواهی از خدا بر در اولیا طلب !!

چرا تأثیر توسل کم شده است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.