تبیان، دستیار زندگی
بالاخره اجازه دهید که درباره‏ى ضرورتى فکر کنیم که موجب تازه بودن‏همه‏ى ایده‏هاى مهم مى‏شود. یک ایده‏ى مهم مانند نان داراى عمر محدودى‏است. و شما به عنوان نویسنده باید مطمئن شوید که ایده‏ى فراهم شده هنوزتازه است. بهترین ایده اگر کهنه شود، روى ناشر و خوانندگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 کلید برای سوژه یابی


اجازه دهید که درباره‏ى ضرورتى فکر کنیم که موجب تازه بودن‏همه‏ى ایده‏هاى مهم مى‏شود. یک ایده‏ى مهم مانند نان داراى عمر محدودى‏است. و شما به عنوان نویسنده باید مطمئن شوید که ایده‏ى فراهم شده هنوزتازه است. بهترین ایده اگر کهنه شود، روى ناشر و خوانندگان تأثیر منفى‏خواهد گذاشت

نوشتن

رسانه‏ها منبع لایزال دیگرى براى سوژه‏یابى هستند؛ رادیو، تلویزیون،مطبوعات و اینترنت، اخبار، اطلاعات، مقالات، ستون آگهى‏ها، ستون نامه‏هاو تلفن‏هاى مردم و… به ما کمک مى‏کنند تا سوژه‏هایى در خورِ نوشتن پیداکنیم. سخنرانى‏ها، اطلاعیه‏ها، رویدادها و حوادث را بخوانید. از خودتان‏سوال کنید چه نکته جالب توجهى را مى‏توان برجسته کرد؟ کدام رویدادارزش پرداختن دارد؟ آیا این اطلاعیه مبناى قانونى دارد؟

همچنین لازم است که ویژگى‏هاى اصلى یک مطلب مهم (ایده) را بدانید.آنها چه ویژگى‏هایى هستند. به عقیده کلى اسکونفلد clay schoenfeld  و کارین دیگ مولر karen Diegmueller بطورمرسوم مطالب مهم و خوب داراى هشت عنصر اصلى هستند:

1, گیرایى در نظر مردم – داستان باید نیاز خواننده را برطرف کند.

2, واقعیت‏ها – یک مطلب مهم که موثر است، حاوى اطلاعات یاواقعیت‏هاى خاصى درباره موضوع است، که به نحوى براى خوانندگان‏منفعت دارد.

3, شخصیت‏ها – واقعیت‏ها با شخصیت تقویت مى‏شوند، یک داستان که‏بتواند یک فرد یا شخصیت را با واقعیت‏ها و گیرایى عرضه کند، قویتر خواهدبود.

4, دیدگاه – نگرش درست باعث مى‏شود که ارتباط موضوع بهتر برقرارشود.

5, زنده بودن – آیا مى‏توانید داستانرا طورى خلق کنید که زنده باشد؟ این‏کار نسبتاً ساده است به شرطى که مردم در داستان شما کارى انجام دهند.

6, منحصر به فردى و همگانى بودن – موضوع باید متفاوت و در عین حال‏گیرایى عمومى داشته باشد.

7, چشمگیر بودن – موقع سنجى، توجه به علاقه مخاطب، و ارتباط خلاقانه‏چشمگیر در داستان.

8, انرژى زایى – موضوع باید خوانندگان را برانگیزد. همان‏طور که ایده شمارا برانگیخت که آن را بنویسد. شما باید خلوص نیت و اشتیاق خود را نشان‏دهید.

یک ایده یک نوع میوه نیست که بیرون بروید و آن رابدست آورید. در واقع تکنیک پیدا کردن یک ایده‏ى قابل استفاده بیشتر از آن‏که شبیه تعقیب پروانه‏ها باشد، شبیه تماشاى پرنده است

بالاخره اجازه دهید که درباره‏ى ضرورتى فکر کنیم که موجب تازه بودن‏همه‏ى ایده‏هاى مهم مى‏شود. یک ایده‏ى مهم مانند نان داراى عمر محدودى‏است. و شما به عنوان نویسنده باید مطمئن شوید که ایده‏ى فراهم شده هنوزتازه است. بهترین ایده اگر کهنه شود، روى ناشر و خوانندگان تأثیر منفى‏خواهد گذاشت.

در همین رابطه الیزابت پترس (Elizabeth Peters 2991) مى‏گوید »ایده با یک جمله منفرد(یک خطى)یا یک تجسم دیدارى که ویژگى آن وضوح و ناپایدارى است آغازمى‏شود. به علت این که یک ایده یک نوع میوه نیست که بیرون بروید و آن رابدست آورید. در واقع تکنیک پیدا کردن یک ایده‏ى قابل استفاده بیشتر از آن‏که شبیه تعقیب پروانه‏ها باشد، شبیه تماشاى پرنده است. در همه جا ایده‏هایى‏وجود دارند. ترفند شناسایى یکى از آن مخلوقات گریز پا هنگامى است که باپرواز عبور مى‏کنند. من دمدمى نیستم. مطمئناً جست و جوى فعالانه براى‏یافتن یک ایده امکان‏پذیر است. اما هنگامى که شما آن را مى‏بینید هیچ علامتى‏روى آن نیست،مگر آن که آن را بشناسید.

لورن هنلى داکویین lorene Hanley Duquin نویسنده آزاد (1987) داراى یک طرح چهار مرحله‏اى‏است. که قبل از آنکه نویسنده کار نوشتن را آغاز کند باید به آن توجه کند:

1, ایده را بدام اندازید.

2, ایده را توسعه دهید.

3, ایده را سازگار کنید.

4, ایده را آزمایش کنید.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: رودرو- سایت دکتر احمد توکلی

مطالب مرتبط:

با ایده هامان برای نوشتن چه کنیم؟

رسانه ای شدن هر موضوع به هر قیمتی؟