4 کلید برای سوژه یابی
اجازه دهید که دربارهى ضرورتى فکر کنیم که موجب تازه بودنهمهى ایدههاى مهم مىشود. یک ایدهى مهم مانند نان داراى عمر محدودىاست. و شما به عنوان نویسنده باید مطمئن شوید که ایدهى فراهم شده هنوزتازه است. بهترین ایده اگر کهنه شود، روى ناشر و خوانندگان تأثیر منفىخواهد گذاشت
رسانهها منبع لایزال دیگرى براى سوژهیابى هستند؛ رادیو، تلویزیون،مطبوعات و اینترنت، اخبار، اطلاعات، مقالات، ستون آگهىها، ستون نامههاو تلفنهاى مردم و… به ما کمک مىکنند تا سوژههایى در خورِ نوشتن پیداکنیم. سخنرانىها، اطلاعیهها، رویدادها و حوادث را بخوانید. از خودتانسوال کنید چه نکته جالب توجهى را مىتوان برجسته کرد؟ کدام رویدادارزش پرداختن دارد؟ آیا این اطلاعیه مبناى قانونى دارد؟
همچنین لازم است که ویژگىهاى اصلى یک مطلب مهم (ایده) را بدانید.آنها چه ویژگىهایى هستند. به عقیده کلى اسکونفلد clay schoenfeld و کارین دیگ مولر karen Diegmueller بطورمرسوم مطالب مهم و خوب داراى هشت عنصر اصلى هستند:
1, گیرایى در نظر مردم – داستان باید نیاز خواننده را برطرف کند.
2, واقعیتها – یک مطلب مهم که موثر است، حاوى اطلاعات یاواقعیتهاى خاصى درباره موضوع است، که به نحوى براى خوانندگانمنفعت دارد.
3, شخصیتها – واقعیتها با شخصیت تقویت مىشوند، یک داستان کهبتواند یک فرد یا شخصیت را با واقعیتها و گیرایى عرضه کند، قویتر خواهدبود.
4, دیدگاه – نگرش درست باعث مىشود که ارتباط موضوع بهتر برقرارشود.
5, زنده بودن – آیا مىتوانید داستانرا طورى خلق کنید که زنده باشد؟ اینکار نسبتاً ساده است به شرطى که مردم در داستان شما کارى انجام دهند.
6, منحصر به فردى و همگانى بودن – موضوع باید متفاوت و در عین حالگیرایى عمومى داشته باشد.
7, چشمگیر بودن – موقع سنجى، توجه به علاقه مخاطب، و ارتباط خلاقانهچشمگیر در داستان.
8, انرژى زایى – موضوع باید خوانندگان را برانگیزد. همانطور که ایده شمارا برانگیخت که آن را بنویسد. شما باید خلوص نیت و اشتیاق خود را نشاندهید.
یک ایده یک نوع میوه نیست که بیرون بروید و آن رابدست آورید. در واقع تکنیک پیدا کردن یک ایدهى قابل استفاده بیشتر از آنکه شبیه تعقیب پروانهها باشد، شبیه تماشاى پرنده است
بالاخره اجازه دهید که دربارهى ضرورتى فکر کنیم که موجب تازه بودنهمهى ایدههاى مهم مىشود. یک ایدهى مهم مانند نان داراى عمر محدودىاست. و شما به عنوان نویسنده باید مطمئن شوید که ایدهى فراهم شده هنوزتازه است. بهترین ایده اگر کهنه شود، روى ناشر و خوانندگان تأثیر منفىخواهد گذاشت.
در همین رابطه الیزابت پترس (Elizabeth Peters 2991) مىگوید »ایده با یک جمله منفرد(یک خطى)یا یک تجسم دیدارى که ویژگى آن وضوح و ناپایدارى است آغازمىشود. به علت این که یک ایده یک نوع میوه نیست که بیرون بروید و آن رابدست آورید. در واقع تکنیک پیدا کردن یک ایدهى قابل استفاده بیشتر از آنکه شبیه تعقیب پروانهها باشد، شبیه تماشاى پرنده است. در همه جا ایدههایىوجود دارند. ترفند شناسایى یکى از آن مخلوقات گریز پا هنگامى است که باپرواز عبور مىکنند. من دمدمى نیستم. مطمئناً جست و جوى فعالانه براىیافتن یک ایده امکانپذیر است. اما هنگامى که شما آن را مىبینید هیچ علامتىروى آن نیست،مگر آن که آن را بشناسید.
لورن هنلى داکویین lorene Hanley Duquin نویسنده آزاد (1987) داراى یک طرح چهار مرحلهاىاست. که قبل از آنکه نویسنده کار نوشتن را آغاز کند باید به آن توجه کند:
1, ایده را بدام اندازید.
2, ایده را توسعه دهید.
3, ایده را سازگار کنید.
4, ایده را آزمایش کنید.
بخش ارتباطات تبیان
منبع: رودرو- سایت دکتر احمد توکلی
مطالب مرتبط: