تبیان، دستیار زندگی
نوجوانی اسمش روش هست همیشه میگن نوجوانی دوره ی مهمیه چون تقریبا شخصیت آدم ها تو این دوره شکل میگره که ممکنه اصلا هیچ شباهتی هم به دوره ی قبلش نداشته باشه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی دوستانه با مجریان فرش سپید

"قسمت دوم"


نوجوانی اسمش روش هست همیشه میگن نوجوانی دوره ی مهمیه چون تقریبا شخصیت آدم ها تو این دوره شکل میگیره که ممکنه اصلا هیچ شباهتی هم به دوره ی قبلش نداشته باشه

مجریان فرش سپید

تبیان: بیشتر کدام گروه از نوجوانان مخاطب برنامه ی فرش سپید هستند؟

کیوان: اگر دوره نوجوانی رو فاصله زمانی بین 13 تا 18 سال درنظر بگیریم یکی تازه تو دوره ی راهنمایی و یکی دیگه دوره دبیرستان و داره خودش رو برای کنکور آماده می کنه. ما تو جذب مخاطب موفق بودیم شاید چون من و اشکان دوره نوجوانی رو رد کردیم گاهی اوقات هم حرف هایی رو می زنیم که ممکنه حرف نوجوان ها نباشه، البته به نظر خودم این درست نیست و اشکال داره شاید بینده ای خارج از سن نوجوانی هم برنامه رو ببینه ولی برنامه ای که برای نوجوان تولید میشه باید حرفش برای نوجوان باشه. تو برنامه ی ما من و اشکان این دوره رو گذروندیم و فاطیما هم هنوز تو دوره ی نوجوانی و در آستانه ی جوانی است. فکر میکنم این ترکیب از لحاظ سنی به جذب مخاطب کمک می کنه.

فاطیما: من فکر می کنم نوجوان هایی که دیگه دارن دوره ی نوجوانی رو تموم می کنند کلا خیلی رابطه ی خوبی با تلویزیون و برنامه ی نوجوان ندارند. حالا چه برنامه ی ما و چه هر برنامه ی دیگری که برای نوجوان باشه. بیشتر مخاطبش همون نوجوان های 13 تا 15، 16 سال هستند. دامنه ی سنی مخاطب برنامه ی ما زیاده.

اشکان:الان کار برای مخاطب خیلی سخت شده چه برسه به کار نوجوان. فرم برنامه های ما با گذشت زمان باید بررسی و نو بشه و اگر این اتفاق نیفته یا کم کم فراموش میشه یا اینکه مخاطب خودش رو از دست میده. تو هر برنامه ای صداقت خیلی مهمه این که مخاطب احساس نکنه ما داریم بهش آموزش می دیم.

تبیان: با این جمله که نوجوانی، سرآغاز بزرگسالی است چه قدر موافقید؟

اشکان: بله، درسته. نوجوانی اسمش روش هست همیشه میگن نوجوانی دوره ی مهمیه چون تقریبا شخصیت آدم ها تو این دوره شکل میگره که ممکنه اصلا هیچ شباهتی هم به دوره ی قبلش نداشته باشه من خودم اینطوری بودم تو دوره ی نوجوانی فکر خاصی داشتم که اصلا به گذشته ام مربوط نمیشد و خیلی ها هم اینطوری میشن.

تبیان: از چه نظر؟

ممکنه کسی خیلی درسخون باشه ولی دوره ی نوجوانی دیگه اینطوری نباشه یا بالعکس.

تبیان: تفاوتش برای شما چی بوده؟

من تو دوره ی راهنمایی خیلی کم درس میخوندم، ورزش می کردم  و بعد وارد آموزشگاه هفت هنر شدم ، کتاب می خوندم. اصلا برام مهم نبود که دیپلم داشته باشم یه چیزهای دیگه ای برام مهم بود. اما کم کم تغییر کردم و فکر کردن به آینده برام مهم شد. البته این به شرایطی هم که توش بزرگ میشی بستگی داره.  بخاطر همین نوجوانی شرایط ویژه ای است که خیلی تأثیرگذاره.

کیوان: یکی از سختی هاش هم اینه که چطور با خانواده، دوستان، اطرافیانت در ارتباط باشی. معمولا مشکلی که همه ی نوجوان ها دارن این جمله ی کلیشه ای که ما رو درک نمی کنن و این شاید بخاطر همین تغییرات باشه . یعنی تو نه بزرگی نه کوچک.

فاطیما: خودت فکر می کنی که دیگه خیلی بزرگی، یعنی بزرگ تر از این هم می تونم بشم؟ من الان دیگه همه چیز رو می فهمم و این هم اشتباهه.

تبیان: ولی این رو بعدا متوجه میشه.

فاطیما: بله، دقیقا و این اشتباه است.

اشکان: بخاطر همین تو این دوران نباید نصیحت کرد. حتی لباس هم که میخوای بخری نمیدونی بچه گانه باید بخری یا بزرگسال...

تبیان: دوره ی نوجوانی شما چطور بوده؟

کیوان: من بی خیال بودم همش درگیر این بودم که همه ی خوشی ها رو داشته باشم. من هفت هنر می رفتم، فوتبال هم بازی می کردم و کلا بی خیال بودم. این تغییری که اشکان گفت من نداشتم  که از یه جایی به بعد به آینده فکر کنم که حالا برای آینده ام چیکار کنم که خوب باشه ولی من متأسفانه اینطوری نبودم.

فاطیما: من کلا هیچ موقع از زمان های زندگیم با هم فرق نداشته.

تبیان: شاید چون زود وارد فضای کار شدی.

بله، من کوچک بودم همه می گفتن این بزرگ تر از سن خودش رفتار می کنه ولی واقعا دست خودم نبود من نمیخواستم ادای بزرگ ترها رو دربیارم. من تو خانواده ای بزرگ شدم که به جز من هیچ بچه ای نبود و کوچکترین همبازی من 20 سال با من اختلاف سنی داشت. تو شش سالگی هم که وارد تلویزین شدم و دیگه اصلا نمیتونی کودک بمونی، بهونه بیاری و باید صبرکنی.

من هیچ وقت کودکی نکردم و یادم نمیاد که لذت های دوره ی کودکی رو داشته باشم. ولی نوجوانی خوبی داشتم که داره تموم میشه چون سه سال کار نکردم . ولی الان دیگه کار بخشی از زندگیم شده که ترجیح میدم باشه.

اشکان: نوجوان ها تو این دوره باید سعی کنند تو هیچ چارچوبی نگنجند از همین الان باید به این فکر کنند که تو هرشرایطی که هستند ویژه باشند، تو هر کاری بهترین باشند چون چیزی در تو هست که در بقیه نیست.

ممنون از وقتی که گذاشتید، موفق باشید.

مصاحبه: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

پهلوان پنبه، ممنون و سلطان در کتابخانه ی عموپورنگ

محمود شهریاری در کنار عموهای فیتیله‌ای

با علی فروتن، عموی فیتیله‌ای مهربان در تبیان (مصاحبه‌ی اختصاصی)

حمید گلی عموی مهربان فیتیله‌ای

گفت و گو باعلی خاکبازان،کارشناس ادبیات کودک و نوجوان

عمو پورنگ و هفت‌سین دوست‌داشتنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.