تبیان، دستیار زندگی
کلاً میوه‌های پاییزی و زمستانی سرشار از ویتامین C هستند و مرکبات در صدر لیست این میوه‌ها قرار دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عطر پرتقال، بوی نارنگی: خداحافظ بیماری

مرکبات برای مقابله با بیماری‌های مزمن


کلاً میوه‌های پاییزی و زمستانی سرشار از ویتامین C هستند و مرکبات در صدر لیست این میوه‌ها قرار دارند.

مرکبات

بوی نارنگی، عطر پرتقال، شیرینی لیموشیرین و غیره. کیست که از خوردن یک پرتقال آبدار شیرین لذت نبرد؟ اصلاً سوپ بدون چکاندن لیموترش چه صفایی دارد؟ میانه‌تان با گریپ‌فروت چطور است؟ زنگ تفریح‌ها و یواشکی نارنگی خوردن‌های مدرسه یادتان هست؟ یادتان هست چه بویی می‌پیچید وسط کلاس؟ یادتان هست چطور بویش را می‌بلعیدیم و از طعمش لذت می‌بردیم؟ بگذریم از نوستالژی زنگ تفریح‌های دهه‌ی شصت و بوی نارنگی‌هایش! کلاً خانواده‌ی مرکبات پرخاصیت هستند و برای این فصل فوق‌العاده. به خاطر اینکه در وهله‌ی اول سرشار از ویتامین مورد نیاز روزهای سرد هستند یعنی ویتامین C. با ما باشید تا بگوییم مرکبات چگونه از شما در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌کنند.

اصلی‌ترین مشخصه‌ی غذایی مرکبات چیست؟

کلاً میوه‌های پاییزی و زمستانی سرشار از ویتامین C هستند و مرکبات در صدر لیست این میوه‌ها قرار دارند. پوست کلفت مرکبات از ویتامین C در برابر هوا و نور محافظت کرده و اجازه نمی‌دهد از بین برود. خوشبختانه مرکبات میوه‌ها مقاومی هستند و حتی مدت‌ها بعد از چیده شدن هم سالم و قابل‌استفاده باقی می‌مانند. پس برای اینکه این روزها ویتامین C مورد نیاز بدنتان را به خوبی جذب کنید از مصرف مرکبات غافل نشوید. این ویتامین سیستم ایمنی بدنتان را قوی کرده و شما را از گزند بیماری‌ها دور می‌کند.

علاوه بر ویتامین C، مرکبات حاوی چه عناصر مغذی دیگری هستند؟

یکی دیگر از مشخصه‌های بارز مرکبات این است که سرشار از فلاوونوئیدها هستند که ترکیباتی از خانواده پولی‌فنول‌ها محسوب می‌شوند. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی با ویتامین C و اسیدهای ارگانیک همکاری خوبی دارند و دست به دست آن‌ها باعث تقویت بدن شده و رادیکال‌های آزاد را ناکار می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌های بدن ما آسیب می‌رسانند. توجه داشته باشید که فلاوونوئیدها و ترکیبات معطری که در پوست مرکبات وجود دارند نقش موثری در سلامت رگ‌ها و مویرگ‌ها ایفا می‌کنند. برای همین هم در ساخت داروهای محافظت‌کننده از رگ‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پوست کلفت مرکبات از ویتامین C در برابر هوا و نور محافظت کرده و اجازه نمی‌دهد

از بین برود. خوشبختانه مرکبات میوه‌ها مقاومی هستند و حتی مدت‌ها بعد از چیده شدن هم سالم و قابل‌استفاده باقی می‌مانند. پس برای اینکه این روزها ویتامین C مورد نیاز بدنتان را به خوبی جذب کنید از مصرف مرکبات غافل نشوید

آیا مرکبات از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کنند؟

مرکبات نیز همانند میوه‌ها و سبزیجات دیگر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در مرکبات از ابتلا به سرطان معده (دومین سرطان شایع در سرتاسر جهان) و سرطان گلو جلوگیری می‌کنند. از طرف دیگر ترپنهای مرکبات آنزیم‌های مقابله‌کننده با عوامل سرطان زا را فعال تر می‌کنند.

باید بدانید که مرکبات حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین B9 یا همان اسیدفولیک نیز می‌باشند که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید است. اسیدفولیک باعث کاهش میزان هموسیستئین خون می‌شود. این اسیدآمینه یکی از عواملی است که خطر ابتلا به بیماری‌ها قلبی عروقی را بالا می‌برد.

آیا ترشی مرکبات حالت اسیدیته‌ی بدن را بالا می‌برد؟

معمولاً رژیم غذایی ما حاوی میزان زیادی گوشت قرمز و غلات هست که حالت اسیدی بدن را بالا می‌برند. اما باید بدانید که اسیدهای ارگانیک موجود در مرکبات (اسیدهایی که طعم ترشی به مرکبات می‌دهند) برعکس عمل می‌کنند و بدن را به سمت قلیایی شدن می‌برند. در واقع این اسیدها در ترکیب با املاحی مانند پتاسیم، بیکربنات‌هایی تشکیل می‌دهند که حالت اسیدی بدن را کاهش می‌دهند. خوشبختانه این خاصیت مرکبات به ویژه برای مقابله با پوکی استخوان مفید است. باید بدانید که اگر حالت اسیدی بدن بیشتر شود بدن برای حفظ تعادل حالت بازی -اسیدی خود دست به دامان کلسیم موجود در استخوان‌ها می‌شود. یعنی از کلسیم استخوان‌ها برداشت می‌کند و این مسئله هم به پوکی استخوان منجر می‌شود. در واقع مرکبات به حفظ تعادل حالت اسیدی - بازی بدن کمک می‌کنند بدون اینکه به ذخیره‌ی استخوانی مان لطمه‌ای وارد شود.

آب پرتقال

آیا آب مرکبات به اندازه‌ی خودشان ارزش غذایی دارند؟

به جز ویتامین C که بسیار حساس می‌باشد، آب مرکبات تقریباً از تمام آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خود میوه‌ها برخوردار هستند. آب مرکبات صنعتی نیز قابل‌اعتماد هستند به خاطر اینکه در بخش صنعتی مرکبات با پوست آبگیری می‌شوند. و ویتامین‌ها کمابیش پاستوریزه شدن را بهتر تحمل می‌کنند و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. برای همین هم می‌توان گفت که آب مرکبات موجود در پاکت‌ها و شیشه‌ها کمابیش خواص خود میوه‌ها را حفظ کرده‌اند و تا حدودی حاوی همان ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

6 دلیل خوب برای مصرف مرکبات

ارزش غذایی مرکبات

مرکبات؛ باارزش برای تغذیه انسان

نظر متخصصان تغذیه درباره مرکبات

تأثیر مرکبات در پیشگیری و درمان بیماری‌ها

مروری بر خواص پوست لیموترش

18 خاصیت لیموترش

لیموترش می‌خورم پس هستم

مروری کوتاه بر خواص لیموشیرین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.