تبیان، دستیار زندگی
چنانچه مردی نفقه همسرش را ندهد و یا از آن کم بگذارد، زن چگونه می تواند نفقه ی خود را از او استیفا نماید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اذن همسر در خروج زن از منزل

همسر

در مواقعی که با رضایت شوهر از منزل خارج می شوید بدون اینکه شوهر مطلّع شود می توانید با خانواده ارتباط داشته باشید ولو تلفنی و اطاعت شوهر در این امر لازم نیست و فقظ برای عدم ایجاب مفسده مواظب باشید که شوهر مطلقاً ملتفت نشود.


در این مقاله به طرح چند پرسش و پاسخ در رابطه با مسائل زناشویی می پردازیم :

سوال: اینجانب خانم جوانی هستم که در حال حاضر در قم مشغول تحصیل هستم اما محل زندگی ام شهرستان دیگری است. تقریباً دو سال پیش با پسری از آشنایان ازدواج کردم. بعد از ازدواج مشکلاتی برای ما پیش آمد که حتی تا سر حدّ طلاق پیش رفتیم.

بحمدالله با لطف و عنایت الهی و کمک اطرافیان و مشاورین در حال حاضر رابطه خوبی با همسرم دارم. پدرم بنابر دلایلی از دادن جهیزیه (البته به صورت موقت) خودداری کردند. تابستان گذشته با مشورت همسرم خواستم از پدرم تقاضای جهیزیه نمایم ولی بعد از صحبت با پدر، ایشان (پدرم) مصلحت ندیدند که جهیزیه را فعلاً بدهند. همسرم به من گفته بود که اگر پدرتان موافقت نکند دیگر حق ارتباط با آن ها را ندارید الان بیش از 3 ماه است که از هر گونه ارتباطی با خانواده عموها، خاله ها، دائی ها و عمه هایم نیز محروم هستم. این مسئله برای من خیلی سخت و نگران کننده شده است. من برخلاف میلم از همسرم اطاعت کردم. ولی اکنون تحمل این مسئله برایم خیی مشکل شده و علاوه بر فشار روحی و جسمی به تحصیلم ضرر وارد کرده است. لطف نظر شرع مقدس را راجع به من و همسرم بیان نمایید. (با توجه به اینکه همسرم مقلّد شماست آیا من همچنان باید در محرومیت کامل بمانم حتی با وجود ضرر.)

آیة الله بهجت(ره):

در مواقعی که با رضایت شوهر از منزل خارج می شوید بدون اینکه شوهر مطلّع شود می توانید با خانواده ارتباط داشته باشید ولو تلفنی و اطاعت شوهر در این امر لازم نیست و فقظ برای عدم ایجاب مفسده مواظب باشید که شوهر مطلقاً ملتفت نشود.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

سوال: نظر مقام معظم رهبری (مدظله لعالی) درباره نکاح موقّت با مجوسیّه چیست؟

آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):

نکاح انقطاعی با مجوسیّه، اشکال ندارد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

سوال: چنانچه مردی نفقه همسرش را ندهد و یا از آن کم بگذارد، زن چگونه می تواند نفقه ی خود را از او استیفا نماید؟

امام (ره)، آیة الله بهجت (ره) و آیة الله فاضل لنکرانی (ره):

نخست باید به حاکم شرع مراجعه کند و با عدم دسترسی به او، با چند نفر از افراد عادل، در میان بگذارد تا از این طریق، او را بر پرداخت نفقه مجبور کنند و اگر این راه ها ممکن نبود، می تواند مخارج زندگی خود را بدون اجازه از اموال شوهر بردارد.

آیة الله تبریزی (ره)، آیة الله سیستانی دام ظله، آیة الله صافی دام ظله، آیة الله مکارم شیرازی دام ظله و  آیة الله نوری همدانی دام ظله:

اگر ممکن است، می تواند مخارج زندگی خود را بدون اجازه از اموال شوهر بردارد.

آیة الله وحید خراسانی دام ظله:

می تواند از طریق متصدّی امور حِسبّیة، شوهر را بر پرداخت نفقه مجبور کند و اگر ممکن نشد، می تواند خرجی خود را بدون اجازه از مال شوهر بردارد و احتیاط واجب آن است که این کار با اجازه ی حاکم شرع باشد.

توجه: به فتوای آیة الله سیستانی و آیة الله مکارم شیرازی، در فرض یاد شده، تصرف در اموال شوهر باید با اجازه ی حاکم شرع باشد.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم

سایت راسخون

مطالب مرتبط:

پوشاندن کف و روی پا درنماز

زیر لب گفتن اذکار نماز

خمس پاداش سنوات کار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.