تبیان، دستیار زندگی
بر اساس آمار های جمع آوری شده در خصوص سقط جنین، بارداری بیشتر زنان به دلیل شرایط استرس زا و سبک زندگی مهیج به سقط جنین منتهی می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس می‌تواند باعث سقط جنین شود؟


بر اساس آمار های جمع آوری شده در خصوص سقط جنین، بارداری بیشتر زنان به دلیل شرایط استرس زا و سبک زندگی مهیج به سقط جنین منتهی می شود.


استرس و سقط جنین

بر اساس گزارش محققان در سراسر دنیا، امروزه 31 تا 89 درصد بارداری ها به سقط جنین ختم می شود.

مطالعات نشان داده است قریب به اتفاق زنان، حدود شش هفته بعد از بارداری به حاملگی خود پی می برند و از این رو طی این مدت تحت هیچ گونه مراقبت بارداری نیستند. با این حال بیشتر سقط ها در سه هفته اول بارداری اتفاق می افتد.

بر اساس آمار های جمع آوری شده در خصوص سقط جنین، بارداری بیشتر زنان به دلیل شرایط استرس زا و سبک زندگی مهیج به سقط جنین منتهی می شود. بنابراین اگر سوال شما این است که آیا استرس می تواند به سقط جنین منجر شود یا نه، پاسخ یک بله محکم است.

زنانی که دقیقا قبل از شروع بارداری، تحت استرس جسمی و روحی شدید بوده اند، به احتمال زیاد سقط جنین خواهند داشت.

اما چگونه؟

به طور کلی فرایند تاثیر استرس بر بدن و سقط جنین ناشی از آن، به یک هورمون به نام کورتیزول مربوط است. این هورمون از غده آدرنال یا فوق کلیه ترشح می شود و نقش مهمی در تنظیم قند خون، فشار خون و نیز سوخت و ساز قند بر عهده دارد.

مقدار کورتیزول به طور طبیعی هنگام صبح بالاتر و موقع شب پایین تر است. به این هورمون هورمون استرس نیز گفته می شود، چراکه ترشح آن در شرایط استرس تحریک شده افزایش می یابد.

کمی افزایش کورتیزول برای سلامت بدن ضروری است و باعث افزایش سطح انرژی، تقویت قدرت حافظه، افزایش قدرت ایمنی و نیز افزایش مقاومت بدن به احساس درد می شود.

استرس زیاد و مهم تر از آن استرس طولانی مدت می تواند به خونریزی و سقط جنین منجر شود. بنابراین سعی کنید در دوران بارداری، از سبک زندگی سالم و مراقبت های مناسب بهره مند شوید تا یک بارداری شاد داشته باشید

اما اگر فردی همیشه تحت شرایط پر استرس باشد، بدن او به این شرایط عادت کرده و برگشت به حالت طبیعی سخت می شود و این وضعیت به استرس مزمن منجر خواهد شد. در این شرایط است که سطح کورتیزول همچنان بالا باقی می ماند و عوارض خود را نشان می دهد، مانند فشار خون بالا، عدم تنظیم قند خون، اختلال در انعقاد خون، ضعف استخوان ها و ضعف عضلانی و ... .

افزایش هورمون کورتیزول در بارداری به علت تاثیر بر مقدار هورمون پروژسترون خطرناک است.

پروژسترون یک هورمون ضروری و مهم است که نقش حیاتی در تنظیم چرخه قاعدگی در یک خانم بر عهده دارد.

بعد از تخمک گذاری، افزایش پروژسترون دیواره رحم را برای لانه گزینی تخم آماده می کند. زمانی که بارداری رخ ندهد، سطح پروژسترون کاهش یافته و با ریزش دیواره رحم، قاعدگی رخ می دهد.

مشکل آنجاست که علی رغم افزایش میزان کورتیزول در شرایط استرس، سطح پروژسترون کاهش می یابد. در این شرایط مغز فرمان می دهد، هیچ سلول لقاح یافته ای در رحم وجود ندارد. بنابراین اگر خانم بارداری تحت استرس قرار بگیرد و این استرس مکرر باشد، ریزش دیواره های رحم و سقط جنین رخ خواهد داد.

بنابراین مهم ترین چیز برای خانم های باردار این است که از استرس دوری کنند. برای این کار می توانند روش های کنترل استرس را یاد بگیرند.

جنین

پیشگیری از سقط جنین

حال که می دانید استرس می تواند باعث سقط جنین شود، لازم است روش های دوری از استرس را نیز یاد بگیرید.

اولین نکته آن است که سعی کنید زندگی آرام و بدون استرس داشته باشید. اگر ممکن نیست، باید دنبال راهکارهای کنترل استرس باشید.

با افزیش سن، خطر سقط جنین افزایش می یابد. در متن زیر توصیه هایی برای کاهش خطر سقط جنین وجود دارد:

- برنامه غذایی مناسب و سالم داشته باشید.

- به طور مرتب ورزش کنید.

- به وزن گیری منظم و ماهانه خود اهمیت دهید و هر گونه کاهش و یا افزایش وزن غیر طبیعی را به پزشک خود بگویید و علت را جویا شوید.

- سعی کنید شکم و اندام های شما در معرض هیچ آسیب جسمی قرار نگیرد.

- سیگار نکشید و از افراد سیگاری و محیط های آلوده به دود سیگار دوری کنید.

شما خانم باردار از مصرف هر گونه دارو بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید، حتی اگر آن دارو یک مولتی ویتامین باشد

- مشروبات الکلی، داروهای بدون تجویز پزشک و داروهای هورمونی نظیر داروهای بیماری های پوستی را حداقل دو ماه قبل بارداری جدا مصرف نکنید.

- از مصرف زیاد کافئین نظیر قهوه، کاکائو و چای پررنگ به میزان بیش از دو فنجان در روز خودداری کنید.

- از مصرف هر گونه دارو بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید، حتی اگر آن دارو یک مولتی ویتامین باشد.

- فعالیت های سنگین و شدید و دیگر کارهای خطرناک را در دوران بارداری و سه ماهه اول انجام ندهید.

- به محض مشاهده هر گونه علائمی از خونریزی رحم و سقط، به پزشک زنان خود مراجعه کنید.

استرس زیاد و مهم تر از آن استرس طولانی مدت می تواند به خونریزی و سقط جنین منجر شود. بنابراین سعی کنید در دوران بارداری، از سبک زندگی سالم و مراقبت های مناسب بهره مند شوید تا یک بارداری شاد داشته باشید.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بارداری

بارداری مجدد پس از سقط جنین

شانس بارداری بعد از سقط جنین چقدر است؟

وقتی جنین سقط می شود...

علل و علائم سقط جنین

بارداری؛ چند ماه پس از سقط ؟

با این همه استرس چه کنیم؟

روش های کنترل استرس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.