تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه «به روایت عكاسان معاصر ایران» با حضور چهره های شاخص جامعه هنری نظیر پرویز كلانتری، آیدین آغداشلو، علی مرادخانی، مهندس مرتضی كاظمی، دكتر علیرضا سمیع آذر، سیدهادی منبتی، سیف الله صمدیان، آرمان استپانیان، گیزلاوارگا سینایی، فرح اصولی، جواد مجابی، مح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عكاسی ایران سرآمد خاورمیانه

نمایشگاه «به روایت عكاسان معاصر ایران» افتتاح شد


نمایشگاه «به روایت عكاسان معاصر ایران» با حضور چهره های شاخص جامعه هنری نظیر پرویز كلانتری، آیدین آغداشلو، علی مرادخانی، مهندس مرتضی كاظمی، دكتر علیرضا سمیع آذر، سیدهادی منبتی، سیف الله صمدیان، آرمان استپانیان، گیزلاوارگا سینایی، فرح اصولی، جواد مجابی، محمد خوشرو، علیرضا فانی، مرتضی ظفرزاده و نام های مهم جامعه عكاسی ایران عصر شنبه یازدهم آبان ماه در گالری پردیس ملت افتتاح شد.

نمایشگاه «به روایت عكاسان معاصر ایران»

این نمایشگاه كه به دعوت گالری پردیس ملت با حضور 36 هنرمند از سه نسل عكاسی معاصر ایران با نمایشگاه گردانی مهدی مقیم نژاد و حمایت موسسه تصویر شهر شهرداری تهران برپاشده است حدود 72 عكس از دوره های مختلف عكاسی این هنرمندان را به تماشا می گذارد كه نوعی مرور و مطالعه تصویری در روند عكاسی امروز ایران به شمار می آید.

در آیین افتتاحیه این نمایشگاه كه با حضور بسیار پرشمار عكاسان و چهره های هنری همراه بود، دغدغه های مختلف جامعه عكاسی ایران از جمله موقعیت امروز عكس ایران در منطقه، وضعیت اقتصاد عكس و نیز ضرورت واكاوی در زاویه نگاه عكاسان كشورمان محور بحث ها و گفت وگوهای هنرمندان با یكدیگر بود.

در حاشیه افتتاح این نمایشگاه علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نمایشگاه عكس «به روایت عكاسان معاصر ایران» گفت: نمایشگاه های مختلف هنری به ویژه نمایشگاه عكس جزیی از ملزومات زندگی هنری جامعه ما است زیرا به نوعی تبلور واقعیت ها، روال و روند زندگی است. در این نمایشگاه آثار بسیار خوبی را شاهد هستیم و نكته حایز اهمیت آن حضور جوانان است كه همگام با بزرگان حركت می كنند وآثاری ارائه می دهند كه قابل تامل است و جای تشویق دارد. از این رو می توان روی نمایش و سرمایه گذاری آثار جوانان فكرهای اساسی داشت تا بیش از آن حدی كه تاكنون شاهد بودیم، شكوفا شوند.

مرادخانی درباره روند اقتصاد هنر عكاسی در این سال ها گفت: فروش عكس را باید در معدل جهانی در كنار فروش آثار نقاشی گذاشت، گاه می بینیم كه یك عكس نه فقط در حوزه هنر حتی در حوزه خبر میلیون ها دلار معامله می شود: در واقع سهم درایت و بینش عكاس از یك موضوع ناگهان او را تبدیل به عكاسی موفق در دنیا می كند.

او اضافه كرد: امروزه شاهد آن هستیم كه بسیاری از عكس ها در حراج های بزرگ با قیمت های بالایی فروش می روند زیرا جایگاه خود را پیدا كرده اند. شناخت در هر زمینه یی باعث می شود تا هنرمند جایگاه خود را پیدا كند و ارزش اقتصادی آثارش عیان شود. مهندس مرتضی كاظمی، مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نمایشگاه «به روایت عكاسان معاصر ایران» گفت: بسیار خوشحال هستم كه شاهد برگزاری چنین نمایشگاهی هستم و این خوشحالی را از چند جهت می توانم ابراز كنم، حدود 10، 15 سال پیش هنر عكاسی ما هنری بود كه شخصیت های دیگری هم داشت برای مثال عكاسی مطبوعات و عكاسی كه در كنار سینما قرار می گرفت شامل آن بود و تكلیف عكاسی به عنوان هنر عكاسی و آن چیزی كه به فوتو آرت معروف است و در جهان شناخته می شود و جزو یكی از جدید ترین هنرهای مدرن محسوب می شود، مشخص نبود و این نقصان، هم در جامعه هنری ما و هم در مدیریت هنری كشور دیده می شد، در آن زمان شاهد بودیم كه دكتر سمیع آذر تلاش می كرد عكاسی را در موزه هنرهای معاصر تهران جا دهد و جایگاه آن را آن گونه كه شایسته است، مشخص كند. در چند سال گذشته دیدیم كه فوتو آرت جای خود را در جریان هنر معاصر كشور باز كرده است و نمایشگاه حاضر قطعا آخرین بروز و ظهور این هنر است. نكته دیگر كه در این نمایشگاه حایز اهمیت است حضور نمایشگاه گردان است كه تا اندازه زیادی توانسته موثر واقع شود، این مساله از خلاهای موجود در نمایشگاه های هنری ما محسوب می شود. امیدوارم حضور نمایشگاه گردان در كنار مدیر گالری كه بسیار موثر است در برگزاری نمایشگاه های هنری جای خود را باز كند.

سمیع آذر: در این نمایشگاه كیفیت های ارتقا یافته، جنبه مفهومی عكس ها و جنبه زیباشناختی آنها كاملامشهود است. در واقع این نمایشگاه یكی از معاصرترین نمایشگاه های گروهی است كه می تواند به عنوان یك كارنامه و دستاورد عكاسان معاصر كشور به ویژه آنهایی كه سلیقه هنری بیشتری دارند، مورد ارزیابی قرار گیرد و برآیند عكاسی ما با همه تلاطم، تنوع و گوناگونی های ذهنی عكاسان باشد.

او افزود: بدون تردید می توان گفت آینده روشنی را در زمینه هنر عكاسی شاهد خواهیم بود به ویژه آنكه در حراج های دوبی و تهران هم هنر عكاسی جای خودش را باز كرده است و برگزاری چنین نمایشگاه هایی به حضور قوی تر هنر عكاسی در جریان حراج های هنری كمك می كند.

دكتر علیرضا سمیع آذر، مدرس تاریخ هنر و مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران ضمن اشاره به آنكه این نمایشگاه به بهترین وجه نشان دهنده رشد عكاسی معاصر ایران است، گفت: در این نمایشگاه كیفیت های ارتقا یافته، جنبه مفهومی عكس ها و جنبه زیباشناختی آنها كاملامشهود است. در واقع این نمایشگاه یكی از معاصرترین نمایشگاه های گروهی است كه می تواند به عنوان یك كارنامه و دستاورد عكاسان معاصر كشور به ویژه آنهایی كه سلیقه هنری بیشتری دارند، مورد ارزیابی قرار گیرد و برآیند عكاسی ما با همه تلاطم، تنوع و گوناگونی های ذهنی عكاسان باشد.

او اضافه كرد: هنر عكاسی با توجه به شرایط تاریخی و فنی خاص خودش موفقیت قابل توجهی در ماركت هنر ایران داشته است. اگر به صحنه های بین المللی عكس و به حراجی های بزرگ دنیا در نیویورك و لندن هم نگاه كنیم و حجم فروش و ركوردهای فروش عكس ها را با نقاشی مقایسه كنیم می بینیم فاصله آن از ایران كمتر نیست و حتی در منطقه به طور مشخص حراج كریستیز برای نمونه در پانزدهمین دوره آن كه چند روز پیش شاهد آن بودیم، می بینیم كه تعداد عكاسان ایرانی از مجموع تعداد عكاسان 20 كشور دیگر مثل مصر، تركیه، لبنان، مراكش، عراق و... كمتر نیست و ركورد فروش عكس ایران هم از آنها كمتر نیست بنابراین می توان گفت درخشش هایی كه ما در حوزه نقاشی داشتیم با یك تناسبی در حوزه عكس هم وجود دارد و ماركت عكس رو به رشد است.

نمایشگاه «به روایت عكاسان معاصر ایران»

سید هادی منبتی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر شهرداری تهران و حامی اصلی این نمایشگاه با اشاره به آنكه موسسه تصویر شهر تاكنون نمایشگاه های مختلف عكس در گالری پردیس ملت برگزار كرده ،گفت: تفاوت و ویژگی خاص این نمایشگاه با نمایشگاه های قبلی، چیدمان و انتخاب عكس هاست كه به عهده خود عكاسان بوده، طبیعی است آنچه سینه آویز دیوار گالری می شود گنجینه یی بی نظیر از تاریخ معاصر ایران است كه توسط هنرمندان عكاس ثبت شده است. این عكس ها در ژانرها و گونه های متفاوت تاریخی، خبری و هنری هستند. ما در این نمایشگاه آثار بدیع و بی نظیری را شاهد هستیم، فكر می كنم نمایشگاه مورد توجه زیادی از سوی مخاطبان قرار گیرد زیرا تنوع موضوعی جذابیت دوچندانی در آن ایجاد كرده است.

او افزود: برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند به بهبود اقتصاد هنر و اقتصاد عكس كمك كند. هرچه صنعت عكاسی فراگیر تر شود ارزش كار هنری افزایش می یابد و خریدار آن نیز بیشتر می شود زیرا تفاوت بین یك عكس هنری با یك عكس معمولی كه هر كسی می تواند آن را بگیرد، مشخص می شود. كمپوزیسیون، نورپردازی، فضا سازی و نگاه عكاس به سوژه باعث می شود عكس عكاسان پیشكسوت و حرفه یی ارزش و جایگاه خودش را پیدا كند.

سیف الله صمدیان، عكاس و فیلمبردار كه با چهار قطعه عكس از مجموعه «احمد شاملو» در این نمایشگاه حضور دارد، درباره نمایشگاه «به روایت عكاسان معاصر ایران» گفت: در این نمایشگاه برآیند خوبی از هنر عكاسی امروز ایران را شاهد هستیم. امیدوارم هنرمندان حاضر در نمایشگاه این روند را ادامه دهند و آثار ارزشمندی را خلق كنند.

او اضافه كرد: بسیاری از مردم حاضرند برای پوسترهایی با سطح منزلت بصری پایین یا نقاشی های كپی میلیون ها تومان پول خرج كنند اما عكس را در خانه هایشان نمی پذیرند. پس با بستر سازی مناسب در این زمینه و با تعیین قیمت های مناسب برای آثار می توان كمك كرد كه اقتصاد هنر عكاسی رشد كند.

او درباره آثاری كه دراین نمایشگاه ارائه داده است، گفت: چهار قطعه عكس سیاه و سفید این نمایشگاه متعلق به مجموعه «احمد شاملو» برای 20 سال پیش است. در آن زمان امكان زمانی و شانس فرهنگی داشتم كه به منزل احمد شاملو روم و مجموعه عكسی از او تهیه كنم.

«به روایت عكاسان معاصر ایران» تا22 آذرماه در گالری پردیس ملت دایر است و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 11 تا 21 از این نمایشگاه واقع در خیابان ولیعصر، بزرگراه نیایش، رو به روی كردستان سینما گالری پردیس ملت، طبقه 2 دیدن كنند.

آرمان استپانیان، هنرمند عكاس با دو اثر «حضرت مریم» و «شازده» در این نمایشگاه شركت كرده است، او ضمن اشاره به سطح بالای آثار در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه شاهد آثار فوق العاده یی از لحاظ سطح كیفی از هنرمندان پیشكسوت و جوان در عرصه هنر عكاسی هستیم.

او اضافه كرد: در این نمایشگاه دو اثر ارائه داده ام. اثر «حضرت مریم» كه بر مبنای اثر «مادونا» رافائل است و اثر «شازده» كه مهر شازده خانم روی آن زده شده و چاپ دیجیتال روی بوم است، این دو اثر مربوط به سال 91 و 92 است.

36 عكاس حاضر در این رویداد به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: آزاده اخلاقی، كوروش ادیم، آرمان استپانیان، مهرداد اسكویی، مهرداد افسری، جمشید بایرامی، شهریار توكلی، صادق تیرافكن، بهمن جلالی، رعنا جوادی، تورج خامنه زاده، محمد خوشرو، گوهر دشتی، جلال سپهر، محمدرضا شریف زاده، بهنام صدیقی، سیف الله صمدیان، كیارنگ علایی، سمیرا علیخانزاده، شادی قدیریان، علیرضا فانی، كتایون كرمی، محمود كلاری، مجید كورنگ بهشتی، عباس كیارستمی، رضا كیانیان، رومین محتشم، مهدی مقیم نژاد، رامیار منوچهرزاده، علیرضا میرزایی، سروش میلانی زاده، علی ناجیان، مهرداد نراقی، حامد نوری، داریوش نهداران، مهدی وثوق نیا.

«به روایت عكاسان معاصر ایران» تا22 آذرماه در گالری پردیس ملت دایر است و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 11 تا 21 از این نمایشگاه واقع در خیابان ولیعصر، بزرگراه نیایش، رو به روی كردستان سینما گالری پردیس ملت، طبقه 2 دیدن كنند.

بخش هنری تبیان


منبع:

روزنامه اعتماد