تبیان، دستیار زندگی
ترس و اضطراب قبل از عمل جراحی، کاملا طبیعی است، اما می توان با راه حل های منطقی این ترس را کم کرد و یا از بین برد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قبل و بعد از عمل قلب باز چه باید کرد؟


در طول عمل جراحی قلب باز، قفسه سینه بیمار توسط پزشک جراح قلب شکافته می شود تا دسترسی جراح به قلب بیمار به صورت مستقیم انجام گیرد.


عمل جراحی قلب باز

قبل از عمل جراحی قلب باز، باید مراحل زیر را طی کرد:

گام اول : غلبه بر ترس هایی که در مورد عمل جراحی وجود دارد

- ترس و اضطراب قبل از عمل جراحی، کاملا طبیعی است، اما می توان با راه حل های منطقی این ترس را کم کرد و یا از بین برد.

- برای کاهش این ترس می توانید با پزشک خود صحبت کنید. صحبت های او می تواند اطلاعات شما را افزایش و ترس شما را کاهش دهد. با مطالعه کتاب ها و سایت های مربوط به آمار افرادی که بعد از این عمل بهبودی خود را به دست آورده اند می توانید آرام شوید. حتی می توانید از افرادی که قبلا تحت این عمل قرار گرفته اند سئوال کنید و اعتماد به نفس بالاتری بدست آورید.

گام دوم : آگاهی از چگونگی انجام عمل

- اگر فرد بیمار قبل از عمل جراحی، از چگونگی انجام عمل قلب باز آگاهی پیدا کند، راحت تر می تواند بر استرس روز عمل غلبه کند.

- اگر بیمار قبل از عمل جراحی، از عوارض احتمالی بعد از عمل آگاهی پیدا کند بهتر می تواند با این عوارض کنار بیاید و آنها را تحمل کند.

گام سوم : آماده شدن برای جراحی و بستری شدن در بیمارستان

- بستری شدن در بیمارستان برای انجام عمل جراحی قلب باز معمولا حدود یک هفته به طول می انجامد. معمولا یک روز قبل از عمل جراحی، فرد در بیمارستان بستری می شود تا شرایط او تحت نظر قرار بگیرد.

زخم های ناشی از عمل قلب باز، بسیار به گرما و نور خورشید حساس می باشند. بنابراین باید از تماس مستقیم آن ها با نور خورشید جدا خودداری کرد. این وضعیت بین شش ماه تا یک سال ادامه دارد

- اگر فرد، همراهی در بیمارستان داشته باشد تا بتواند نیازهای او را در بیمارستان برطرف نماید، بسیار خوب است.

- اگر بیمار کودکی در خانه دارد بهتر است قبل از عمل جراحی او را به کسی بسپارد، زیرا تا چند روز نمی تواند از او مراقبت نماید.

- اگر فرد بیمار عادت به مصرف سیگار دارد، باید طبق دستور پزشک چند روز قبل از عمل جراحی آن را ترک کند تا خطر ابتلا به لخته شدن خون و یا دیگر عوارض مصرف سیگار دامن گیر او نشود و دوره نقاهت او به سرعت طی شود. اگر قادر به ترک سیگار نیستید، باید از روش های جایگزین سیگار استفاده شود.

تذکر

اگرچه عمل قلب باز مدت هاست که در تمام دنیا انجام می شود و موفقیت هایی بدست آمده از این عمل بسیار چشمگیر می باشد، اما باید قبول کرد تصمیم گیری برای انجام آن توسط بیمار، بسیار سخت است و مدتی زمان می برد که فرد از لحاظ روحی آماده شود. لذا به خانواده بیمار توصیه می شود که بیشتر پشتیبان او باشند و او را در گرفتن بهترین تصمیم کمک کنند.

عفونت زخم عمل جراحی

چگونه می توان از زخم های پس از عمل قلب باز مراقبت کرد ؟

- به بیمار توصیه می شود هر گونه کرم و پمادی را که پزشک متخصص تجویز می کند، استفاده نماید. همچنین مصرف کرم های آنتی هیستامین و یا کورتونی برای کاهش خارش توصه می شود.

- به بیمار توصیه می شود روغن و یا کرم های حاوی ویتامین E  را روی مناطق زخم شده خود بمالد و آن را به آرامی ماساژ دهد. انجام این عمل حداقل دو بار در روز توصیه می شود.

- برخی افراد درباره به جای ماندن جای بخیه بسیار حساس هستند. به این افراد توصیه می شود حداقل یک سال پس از عمل صبر کنند و سپس با روش هایی مانند لیزر و البته با صلاحدید پزشک متخصص خود، اقدام به رفع آن کنند.

- اگر مناطق بخیه بسیار دردناک باشد، پزشک آمپول های مسکن برای کاهش درد تزریق می کند.

تذکر

زخم های ناشی از عمل قلب باز، بسیار به گرما و نور خورشید حساس می باشند. بنابراین باید از تماس مستقیم آن ها با نور خورشید جدا خودداری کرد. این وضعیت بین شش ماه تا یک سال ادامه دارد.

همچنین این دسته افراد باید از پوشیدن لباس تنگ و با مواد مصنوعی خودداری کنند، زیرا سبب تحریک بخیه ها و ایجاد درد و خارش و ورم می شود. این بیماران باید از برنزه کردن پوست اجتناب کنند و لباس های نخی و گشاد استفاده نمایند.

چند توصیه

- بعد از عمل جراحی باید مدتی را به استراحت و بازیابی توان از دست رفته خود اختصاص دهید.

- از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

- ورزش سبک انجام دهید و از انجام ورزش های سنگین خودداری نمایید.

- از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده جدا خودداری کنید.

- از مصرف سیگار و دخانیات جدا خودداری کنید.

- از مصرف غذاهای چرب، شور، کنسرو شده، غذاهای آماده و غذاهای سرخ شده جدا اجتناب کنید و مصرف مایعات، سوپ، سبزیجات، میوه های تازه و غذاهای کم چرب و تازه خانگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

- فشار خون خود را در حد طبیعی نگه دارید تا دوره بهبودی شما طی شود.

- کلسترول مصرفی خود را کاهش دهید.

- مقادیر مناسبی ویتامین و پروتئین مصرف کنید.

- از استرس زیاد دوری کنید.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

درباره عمل قلب باز چه می دانید؟

بیهوشی بهتر است یا بی حسی موضعی؟

بای ‌پس یا آنژیوپلاستی؟

باز کردن عروق قلب با آنژیوپلاستی

تنگ و سفت شدن رگ‌های خونی

از افتادگی دریچه قلب نگران نشوید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.