تبیان، دستیار زندگی
آیا می دانید که مراقبت از دندان ها و لثه نه تنها موجب افزایش طول عمر شده بلکه خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و حتی اختلالات حافظه مانند بیماری آلزایمر را کاهش می دهد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور مراقب دندان هایمان باشیم؟
نخ دندان

آیا می دانید که مراقبت از دندان ها و لثه نه تنها موجب افزایش طول عمر شده بلکه خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و حتی اختلالات حافظه مانند بیماری آلزایمر را کاهش می دهد؟

بعضی از مردم، فقط وقتی که گوشت یا خوراکی دیگری لای دندان هایشان گیر کند، از نخ دندان استفاده می کنند. وظیفه ی اصلی نخ دندان، خارج کردن «پلاک» دندانی از لابه لای دندان هاست. بنابراین باید همیشه از نخ دندان استفاده کنیم تا دندان ها و لثه های خوب و سالمی داشته باشیم. پس بیایید استفاده از نخ دندان را یاد بگیریم.

لثه ی بعضی افراد با استفاده از نخ زدن دندان دچار خونریزی اندکی می شود. اگر با هر تماسی چه مسواک یا نخ دندان لثه های فرد شروع به خونریزی کنند، این مسئله نشانه ای از التهاب ناحیه است. این التهاب به مدت زمانی بستگی دارد که از مسواک یا نخ دندان استفاده نکرده ای. پس ناامید نشو و به کارت ادامه بده!

پلاک دندانی

بسیاری از غذاهایی که شما می خورید، باعث می شوند که باکتری ها در دهان شما، اسید تولید کنند. غذا و باکتری ها، چیزی به نام «پلاک» دندانی را به وجود می آورند.

دندان ها پنج سطح دارند. اما فقط سه سطح آن ها با مسواک تمیز می شود. سطح بین دندان ها به هیچ وجه با مسواک تمیز نمی شود.

نخ دندان خوب را چگونه انتخاب کنیم؟

یک نخ دندان خوب، باید نواری شکل باشد. تا کاملاً روی سطح دندان بخوابد. نباید به راحتی پاره و ریش ریش شود و باید به آن مواد مومی، زده باشند.

طرز استفاده از نخ دندان

برای استفاده از نخ دندان، لازم است که حدود سی سانتی متر از آن را جدا کنیم. بعد، باید دو سر آن را به انگشت های میانی دو دست بپیچیم. سپس به آرامی از فاصله ی دندان عبور دهیم و پس از تمیز کردن آن جا، خارج کنیم.  می توانید دو سر نخ را به هم گره بزنید. این کار باعث صرفه جویی در مصرف نخ می شود.

فراموش نکنید

نخ دندان را از کنار دیواره ی یک دندان وارد کرده و موقع خارج کردن از کنار دیواره ی دندان مقابل خارج کنید، یعنی نخ دندان یک دور کامل بین دو دندان بزند. نخ را به صورت C درآورده و به طور دورانی در اطراف دندان حرکت دهید. حرکات بالا و پایین نخ به تنهایی کافی نیست زیرا سطح دندان ها را به خوبی تمیز نمی کند.

نخ دندان را آرام به لثه ی مجاور دو دندان بکشید تا خوب تمیز شود.

قبل از مسواک زدن اول با نخ دندان بین دندان ها را خوب تمیز کنید و بعد مسواک بزنید.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:مجله ی رشد، سیمرغ

مطالب مرتبط:

آشنایی با ستاره‌ها

نکاتی جالب در مورد پوست تخم مرغ

از گرد باد چه می‌دانید؟

پروانه‌ها با پای خود مزه را احساس می‌کنند

دانستنیهای آتشفشانی

مرجان‌های دریایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.