تبیان، دستیار زندگی
خارش پوست احساس آزارنده ای است که شما را به خاراندن مداوم و با خشونت وا می دارد. این به نظر ساده می آید. وقتی بدن شما می خارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خارش می تواند نشانه یک بیماری باشد


خارش پوست احساس آزارنده ای است که شما را به خاراندن مداوم و با خشونت وا می دارد. این به نظر ساده می آید. وقتی بدن شما می خارد، شما با خاراندن پوست خود احساس آرامش می کنید. اما آگاه باشید که خارش پوست می تواند صدها دلیل متفاوت داشته باشد. خارش پوست می تواند نتیجه مشکلاتی مانند پسوریازیس یا درماتیت باشد. خارش پوست همچنین می تواند نشانه یک بیماری درونی بدن باشد، مانند بیماری کبدی یا نارسایی کلیه.


خارش پوست

شناخت دلایل نهفته خارش پوست برای درمان آن مهم است. از جمله درمان های خارش پوست، دارودرمانی، لباس های مرطوب و خیس و همچنین نور درمانی هستند.

درمان های خانگی نظیر استفاده از ترکیبات ضد خارش و حمام آب سرد نیز می تواند مفید باشد.

نشانه ها

خارش پوست معمولا در مناطق کوچکی از بدن ایجاد می شود، مانند بازو یا پا. گاهی نیز شما احساس خارش را در کل بدن دارید.

با وجود این خارش، پوست شما ممکن است ظاهری طبیعی داشته باشد و یا ممکن است علائمی نظیر خطوط قرمز و ملتهب، پوست خشک و فلس مانند، برجستگی، جوش های کوچک و تاول و آبله روی پوستتان ظاهر شود.

گاهش اوقات این خارش، طولانی و شدید می شود و هرچه شما بیشتر پوست خود را می خارانید احساس خارش شدیدتر می شود. قطعا این وضعیت می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

دلایل واقعی این خارش چیست؟

خارش می تواند نشانه التهاب، عفونت و یا گزش حشرات باشد. دلایل پیچیده تر دیگری نظیر حساسیت ها وآلرژی ها هم وجود دارند، به عنوان مثال در برخی افراد، اختلالات تنفسی و تنگی نفس می تواند خارش را ایجاد کند.

خشکی پوست

خارش پوست اغلب از خشکی پوست ناشی می شود. خشکی پوست اغلب به دلیل عوامل محیطی ایجاد می گردد. گرما و سرمای هوا به همراه رطوبت کم هوا، استفاده طولانی از دستگاه تهویه هوا، وسایل گرمازا و نیز شستشوی پوست و استحمام بیش از حد می تواند به خشکی پوست و درنتیجه خارش آن منجر شود.

با طولانی شدن مدت خارش، شدت خارش ها نیز زیاد می شود و فرد برای رهایی از این احساس آزاردهنده، با شدت بیشتری خود را می خاراند

عفونت ها

خارش پوست ممکن است در اثر بیماری های عفونی باشد. بیماری هایی نظیر:

- عفونت باکتریایی پوست

- آبله مرغان

- عفونت های قارچی پوست نظیر Ringworm که باعث خارش و زخم شدن پوست می شود.

- سرخک و سرخجه

- عفونت های ویروسی

حشرات و انگل ها

خارش پوست می تواند به دلیل گزش حشرات باشد، مثل:

- ساس

- کک

- شپش

- پشه

- کنه

آلرژی

داروها، حیوانات، غذاها و سایر مواد آلرژی زا می توانند به خارش پوست منجر شوند. نظیر:

- حساسیت های تماسی مانند حساسیت به لاتکس (مثل دستکش پلاستیکی)

- حساسیت به مو و پر و پشم حیوانات

- اگزما

- حساسیت های غذایی

- درماتیت های تماسی آزاردهنده نظیر پیچک سمی

- حساسیت های دارویی نظیر پنی سیلین

- حساسیت به گزش کرم انگلی ریز

دلایل خود ایمنی و التهابی خارش پوست

بیماری سلیاک، پسوریازیس، سندرم شوگرن، لوپوس آریتماتوی گسترده(SLE) از جمله این بیماری ها هستند.

سایر دلایل خارش پوست

کم خونی ناشی از کمبود آهن، بارداری و نیز گشادشدن ورید ها نیز باعث خارش می گردند.

خارش، می تواند نشانه یک بیماری خطرناک باشد. واکنش های آلرژیکی پورپورا (لکه های خونریزی دهنده زیر پوستی)، لنفوم هوچکین، نارسایی کلیه، لکوپنی و بیماری کبدی از بیماری های مهمی هستند که خارش ناشی از آنها اکثر اوقات با خارش حساسیتی اشتباه گرفته می شود.

خارش پوست

عوارض خارش پوست

با طولانی شدن مدت خارش، شدت خارش ها نیز زیاد می شود و فرد برای رهایی از این احساس آزاردهنده، با شدت بیشتری خود را می خاراند. از این رو خارش طولانی مدت به التهاب پوست و اعصاب پوستی یا همان نورودرماتیت منجر می شود.

نورودرماتیت وضعیتی است که در آن، ناحیه ای از بدن که به طور ممتد خارانده می شود به حالت ضخیم و چرمی درمی آید. این نواحی پوست ملتهب، قرمز و معمولا تیره تر از سایر نقاط پوست بدن هستند.

خارش مداوم همچنین می تواند به عفونت باکتریایی پوست، زخم های مقاوم به درمان و تغییرات رنگ پوست منجر شود.

در این شرایط باید چه کنیم؟

تمام نشانه های بیماری خود، شدت و مدت خارش را یادداشت کنید.

لیستی از تمام داروها و مکمل هایی را که مصرف می کنید، چه گیاهی و چه شیمیایی، تهیه کنید. حتی بهتر است مقدار مصرف هر یک از داروها را نیز دقیق یادداشت کنید. این لیست را به پزشک متخصص پوست نشان دهید.

تشخیص علت خارش

پزشک در ابتدا وضعیت بدنی بیمار را بررسی می کند. با گرفتن اطلاعات داروهای مصرفی گاهی پزشک لازم می بیند تست های تشخیصی دیگری نظیر موارد زیر را انجام دهد:

- آزمایش خون: برای کشف بیماری های خونی که منجر به خارش می شوند، نظیر کم خونی ناشی از کمبود آهن.

- پروفایل شیمیایی بدن: آزمایشی که به منظور تشخیص بیماری های کبدی و کلیوی گرفته می شود، چراکه این بیماری ها نیز می توانند منجر به علائم خارش شوند.

- آزمایش تیروئید: مشکلات تیروئید مانند پرکاری تیروئید می تواند به خارش شدید منجر شود.

- اسکن قفسه سینه: این تست به منظور پی بردن به وجود یا عدم وجود بیماری هایی نظیر ورم غدد لنفاوی و لنفوم هوچکین که منجر به خارش شدید در فرد می شود انجام می گیرد.

از موادی که باعث تحریک و حساسیت پوست می شوند خودداری کنید. این مواد نظیر نیکل، طلا و جواهرات تزیینی، عطر، مواد آرایشی و بهداشتی هستند که می توانند خارش پوست را بیشتر کنند

پزشک بسته به علت بیماری و شدت خارش بیمار، درمان های مختلفی نظیر استفاده از کرم های کورتونی، آنتی هیستامین ها، پرتو درمانی، درمان های موضعی نظیر استفاده از لیدوکائین، استفاده از کرم و لوسیون خاصی را توصیه می کند.

درمان های خانگی

1- از کرم های مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

2- از یک کرم و یا لوسیون ضد خارش استفاده کنید. پماد هیدروکورتیزون، حاوی حداقل یک درصد هیدروکورتیزون است و می تواند به طور موقت خارش را تسکین دهد. آنتی هیستامین خوراکی نظیر دیفن هیدرامین می تواند در موارد خارش شدید مفید باشد.

3- تا حد ممکن سعی کنید از خاراندن پوست خود خودداری کنید. اگر نمی توانید پوستتان را نخارانید، هنگام خواب دستکش بپوشید و سعی کنید ناخن های شما کوتاه باشد.

4- از کمپرس سرد و مرطوب استفاده کنید، مثل پارچه خیس و سرد.

5- دوش آب سرد بگیرید.

6- لباس های نخی و نرم بپوشید.

7- از صابون های ملایم و بدون عطر استفاده کنید. بعد از شستشو محل خارش را مرطوب نگه دارید.

8- از موادی که باعث تحریک و حساسیت پوست می شوند خودداری کنید. این مواد نظیر نیکل، طلا و جواهرات تزیینی، عطر، مواد آرایشی و بهداشتی هستند که می توانند خارش پوست را بیشتر کنند.

الهه گودرزی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مثل این‌ که تنت می‌خارد!

دلایل خارش پوست چیست؟

نیمه پنهان خارش پوست

خارش پوست آزاردهنده است

چرا سرتان می‌خارد؟

درمان‌های خانگی خارش پوست

چگونه از شر خارش خلاص ‌‌شویم؟

توصیه های ضد خارش پوست

خارش پوست و علل آن

چگونه خارش زمستانی را درمان کنیم؟

سلول‌های عامل خارش شناسایی شد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.