تبیان، دستیار زندگی
این روزها ماجرای جوانسازی پوست دیگر تخصص منحصر به فرد پزشکانی که سالیان درازی را برای گرفتن تخصص پوست و مو در دانشگاه ها گذرانده اند، نیست، چون آرایشگرها و به اصطلاح کارشناسان پوست و مو هم پایشان را در کفش پزشکان متخصص کرده اند و با شعارهای جوانسازی و آبر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرایشگاه‌هایی که پوست می‌کنند تا جوان کنند!


این روزها ماجرای جوانسازی پوست دیگر تخصص منحصر به فرد پزشکانی که سالیان درازی را برای گرفتن تخصص پوست و مو در دانشگاه ها گذرانده اند، نیست، چون آرایشگرها و به اصطلاح کارشناسان پوست و مو هم پایشان را در کفش پزشکان متخصص کرده اند و با شعارهای جوانسازی و آبرسانی به پوست و هزار تبلیغ دیگر، با خالی کردن جیب خلق الله، تنها توهم زیباترشدن را به آنها القا می کنند.

لایه‌برداری پوست یا پیلینگ

لایه برداری؛ درمان یا بیماری؟

یکی از خدمات پوستی که سالهای سال در بازار مراکز زیبایی وجود دارد، لایه برداری از پوست است، فرآیندی كه طی آن سلول‌های مرده از روی سطح پوست برداشته می‌شوند. اما مسئله ای که در بیشتر موارد از نظر دور می ماند، این است که این مراحل باید توسط پزشکی که در این زمینه تخصص دارد انجام نشود نه اینکه هر آرایشگری که به فراخور خرید ماده شیمیایی لایه بردار ، این عمل را بر روی پوست مراجعانش انجام می دهد. همین بی توجهی ها در ادامه باعث شد که بسیاری از متقاضیان لایه برداری پوست با ضایعاتی مواجه شوند که در برخی از موارد قابل درمان هم نیست. نکته دیگر این است که نبود نظارت وزارت بهداشت به فعالیت های درمانی آرایشگاه ها و مراکز زیبایی باعث شده برخی از این مراکز با ارائه خدمات بدون کیفیت، تنها به سود اقتصادی خود بیندیشند فارغ از اینکه در این میان مراجعان ممکن است با چه عوارض جبران نشدنی شوند.

یکی از خدمات پوستی که سالهای سال در بازار مراکز زیبایی وجود دارد، لایه برداری از پوست است، فرآیندی كه طی آن سلول‌های مرده از روی سطح پوست برداشته می‌شوند. اما مسئله ای که در بیشتر موارد از نظر دور می ماند، این است که این مراحل باید توسط پزشکی که در این زمینه تخصص دارد انجام نشود نه اینکه هر آرایشگری که به فراخور خرید ماده شیمیایی لایه بردار ، این عمل را بر روی پوست مراجعانش انجام می دهد

آرایشگاه به صرف آبرسانی!

یکی از اصطلاحاتی که در سالهای اخیر در مراکز آرایشی و زیبایی باب شده است، ماجرای آبرسانی به پوست است. آبرسانی به پوست که در تعریف علمی اش هیدرودرمی به معنای افزایش رطوبت پوست است، در کشور ما نه تنها از سوی پزشکان متخصص که در هر آرایشگاهی به دست افرادی که اطلاعی از علم پزشکی ندارند، انجام می شود. اما آنچه پزشکان در خصوص آبرسانی پوست می گویند این است که آبرسانی تنها حس طراوت و تازگی پوست را برای افراد به همراه دارد در حالی که از نظر پزشکی تاثیر چندانی در جوانی کردن پوست نمی گذارد. اما در این میان چه بسیار افرادی که با تصور جوان شدن پوست راه کلینیک های زیبایی و آرایشگاه های زنانه را پیش می گیرند و چه پول هایی را که در جیب صاحبان این مراکز نمی ریزند، اما در نهایت نه تنها به رویای جوانتر شدن دست پیدا نمی کنند، که بعضا سلامت پیشین پوست خود را هم در آستانه خطر قرار می دهند.

تزریق بوتاکس

بوتاکس پای ثابت آرایشگاه ها

زمانی که پای بوتاکس برای اولین بار به کشور ما باز شد، این پزشکان متخصص پوست بودند که اقدام به تزریق این ژل برای برطرف کردن چروک های پوستی می کردند. هنوز مدت زمانی زیادی از تولد بوتاکس در کشور ما نگذشته بود که گستره حضور این ژل به جایی رسید که آرایشگرهای زنانه که هیچ اطلاعی از عمل پزشکی هم نداشتند، اقدام به تزریق بوتاکس کردند و این روزها به وفور می تواند آرایشگاه ها را دید که اقدام به تزریق این ماده شیمیایی برای فلج کردن ماهیچه های پوست بهره می برند و عده ای هم بی خبر از اینکه ناموفق بودن این اقدام تا چه اندازه می تواند سلامتی و زیبایی شان را به خطر بیندازد، بدنشان را به دست افراد غیرمتخصص قرار می دهند. جالب تر اینها، فوایدی است که از سوی برخی در خصوص بوتاکس مطرح می شود مانند اینکه تزریق بوتاکس باعث از میان رفتن سردرد های میگرنی می شود در حالی که به گفته پزشکان متخصص پوست، بوتاکس آن هم اگر از سوی پزشک متخصص تزریق شود تنها در برخی از موارد به از میان رفتن سردرد های میگرنی می انجامد و در سایر موارد بیمار کماکان از سردرد رنج خواهد کشید. در این بین کسی هم نیست که از ادامه این روند جلوگیری کند و با خاطیان مطابق قانون وارد عمل شود.

یکی دیگر از مواردی که این روزها متقاضیان بسیاری را به مراکز زیبایی و پاکسازی پوست جذب می کند، از میان بردن موهای زاید از طریق لیزر است. در کنار پزشکان متخصص اما بسیارند مراکزی که بدون حضور پزشک متخصص اقدام به از بین بردن موهای زاید می کنند و دراین میان مراجعان پس از مدتها صرف هزینه و زمان تازه متوجه می شوند که موهای زاید قرار نیست دست از سرشان بردارد

به خاطر یک مشت مو

یکی دیگر از مواردی که این روزها متقاضیان بسیاری را به مراکز زیبایی و پاکسازی پوست جذب می کند، از میان بردن موهای زاید از طریق لیزر است. در کنار پزشکان متخصص اما بسیارند مراکزی که بدون حضور پزشک متخصص اقدام به از بین بردن موهای زاید می کنند و دراین میان مراجعان پس از مدتها صرف هزینه و زمان تازه متوجه می شوند که موهای زاید قرار نیست دست از سرشان بردارد و تنها در این بین مبالغ هنگفتی از جیبشان کم شده است و نه موهای زاید!

دکترهایی که دیپلمه از آب در می آیند
ماسک

این روزها در میان بازار داغ کلینیک هایی که به نام زیبایی و ارائه خدمات پوست و مو با نام پزشک متخصص فعالند چه بسیار موادی رخ می دهد که فردی که به عنوان دکتر متخصص به درمان پوست مردم می پردازد، نه تنها مدرک پزشکی تخصص و پزشکی عمومی نداشته بلکه حتی دیپلمش را هم به زور گرفته است و در نهایت پس از بازداشت شدن در کلانتری است به اجبار به ادعاهای واهی خود اعتراف می کند.

وزارت بهداشت رسیدگی کنند

خدمات تخصصی پوست و مو در آرایشگاه ها و مراکز غیر تخصصی پوست و مو در حالی به فعالیت خود ادامه می دهد که جای خالی نظارت مناسب از سوی وزارت بهداشت بیش از هر مسئله دیگری در این میان مقصر به حساب می آید و انگار دیگر زمان آن رسیده است که پای نظارت وزارت بهداشتی ها به آرایشگاه و مراکز غیرتخصصی پوست و مو هم باز شود تا در این میان عده ای با سوء استفاده از ساده لوحی مردم، جیب های خود را پر پول و سلامت مردم را در آستانه خطر قرار ندهند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان