تبیان، دستیار زندگی
دولت پیشین نیز در 8 سال گذشته نتوانست دوایی برای درد جوانان پیدا کند و تنها به افزایش وام ازدواج بسنده کرد که آن هم مبلغی نیست که در شرایط کنونی راه گشا باشد و همین وام 3 میلیونی که می گویند 5 میلیونی شده است را هم بسیاری از بانک های کشور نمی توانند پرداخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وام ازدواج؟ اگه میتونی بگیر!


دولت پیشین نیز در 8 سال گذشته نتوانست دوایی برای درد جوانان پیدا کند و تنها به افزایش وام ازدواج بسنده کرد که آن هم مبلغی نیست که در شرایط کنونی راه گشا باشد و همین وام 3 میلیونی که می گویند 5 میلیونی شده است را هم بسیاری از بانک های کشور نمی توانند پرداخت کنند.

این روز ها ازدواج کردن  بسیار سخت شده است و هر جوانی نمی تواند به راحتی ازدواج کند. هزینه های سر سام آور قبل ازدواج و بعد از ازدواج  مانند هزینه برگزاری جشن، تهیه جهاز ، تهیه مسکن و گذران زندگی  نرخ ازدواج در کشور را کاهش داده است.

وام ازدواج

به تازگی نیز، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان این‌که سیستم بانکی در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با محدودیت روبه‌رو بوده و بانک‌های عامل منابع کافی برای پاسخگویی به افراد در صف تسهیلات ازدواج را ندارند، گفته: حدود یک میلیون نفر در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند.

میرمحمد صادقی درباره دلیل مشکلات ایجاد شده در پرداخت تسهیلات ازدواج تاکید کرده: به علت کثرت تکالیف قرض‌الحسنه محوله به‌عهده سیستم بانکی و جذب محدود منابع قرض‌الحسنه سنوات اخیر، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج که از طریق سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی مورد اقدام قرار می‌گیرد، با محدودیت منابع روبه‌رو شده است.

وی در پاسخ به این‌که از ابتدای سال تاکنون چه میزان تسهیلات ازدواج پرداخت شده است؟ تصریح کرد: در 7 ‌ماهه ابتدای سال جاری تعداد 526 هزار و 112 نفر از تسهیلات ازدواج بهره‌مند شده‌اند و تعداد 991 هزار و 968 نفر نیز در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند.

به این ترتیب در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در انتظار وام ازدواج هستند و بسیاری نیز با دانستن مصائب ازدواج  تن به ازدواج نمی دهند و برای همین سرانه رشد جمعیت کشور پایین آمده و همین امر باعث شده رهبر انقلاب نیز به تازگی دوباره در خصوص پیر شدن جمعیت کور هشدار دهند و خانواده ها را تشویق به فرزند آوری کنند.

این در حالی است که به جای اعطای تسهیلات بیشتر به جوانان برای ازدواج، درآخرین تصمیم گیری های ازدواجی  و در راستای طرح تشویق به ازدواج  در سنین پایین ظاهرا قرار است همین اندک وام هم با تبصره به جوانان پرداخت شود.

به این ترتیب طرحی که در ابتدا ایجاد محدودیت در اشتغال زنان مجرد یا متاهل بدون فرزند را پیشنهاد داده بود، این بار نیز بنا دارد تا تسهیلات ازدواج را منحصر به گروه سنی 18 تا 22 ساله(زنان) و 20 تا 25 (مردان) کند.

پیچ و خم‌های اعطاء وام ازدواج

اعطاء وام ازدواج هنوز در پیچ و خم‌های بانک مرکزی است و بسیاری از جوانان از دریافت این وام بی بهره می مانند.

جوانان همواره از سوی مسئولین فرهنگی برای دریافت وام ازدواج ترغیب و تشویق می شوند اما برای تحقق این امر هیچ گونه مشوقی برای این موضوع در نظر گرفته نشده و به عنوان نمونه پرداخت وام ازدواج با مشکلاتی بسیاری روبرو است و به دلیل نبود بودجه تعداد بسیاری از زوج‌ها موفق به دریافت‌ وام‌ نمی شوند.

وام ازدواج برای بانکها سود بسیاری به دنبال ندارد و درست به دلیل اینکه سود بسیاری از وام ازدواج نصیب بانک ها نمی شود آنان دغدغه ای برای پرداخت این وام ندارند.

در این میان اگر از نقش تورم 12 درصدی که همواره نیز سیر صعودی دارد، و در پی آن بالا رفتن قیمت مسکن، لوازم خانگی، گرانی بیش از حد طلا و سکه و حتی اجاره سالن برای ازدواج راموجب می‌شود، نادیده گرفت و مبلغ این وام را برای دوای درد جوانان کافی یا حداقل گرفتن گوشه‌ای از کار کافی دانست، گذراندن 7 خوان دریافت این وام، شیرینی آن را به کام جوانان تلخ می‌کند.سخت گیری بانک‌ها در دریافت ضمانت‌های بانکی یکی از این مشکلات است. با وجود اینکه بانک مرکزی اعلام کرده است، برای دریافت وام ازدواج حتما نیازی به ضامن کارمند نیست اما باز هم بانک‌ها در این مورد سخت گیری می‌کنند و گاهی یک ضامن هم کافی نیست.

به نظر می‌رسد که سخت گیری‌های بانک‌ها در پرداخت وام به ویژه وامهای خرد و درخواست ضمانت کارمند رسمی، گواهی کسر از حقوق، فیش حقوق، چک، سفته و غیره، تا حدی رسیده است که برخی از شرکت‌ها و افراد سود جو برای کسب درآمد از این سخت گیری بانک‌ها سوء استفاده می‌کنند.

وام ازدواج

کار به جایی رسیده است که آگهی‌هایی چون: ضامن کارمند با نامه کسر از حقوق داریم و نیازمندیم، کارمند رسمی و سند ملکی، کاسب جواز دار، کارمند رسمی، بازنشسته جهت بانک، معرفی ضامن کارمند معتبر جهت اخذ وام، چک شخصی معتبر جهت ضمانت، چک شخصی معتبر ارزان، چک کارکرد بالا، قیمت مناسب و غیره، را هر روز می‌توان در صفحات نیازمندی‌های روزنامه‌ها دید و این تنها نمایانگر بخشی از فعالیت غیرقانونی این شرکتهای سودجو است.

گرچه بانک مرکزی اخیرا اطلاعیه‌ای را درخصوص عدم اخذ گواهی کسر از حقوق از ضامنین، به کلیه بانکهای اعلام کرده است اما هنوز این امر در سیستم بانکی اعمال نمی‌شود. بانک مرکزی در این اطلاعیه خود اذعان داشته است که برخی از شعب بانک‌ها در هنگام اعطای انواع تسهیلات قرض الحسنه، خرید کالا و خودرو از متقاضیان درخواست معرفی ضامن کارمند رسمی و ارائه گواهی کسراز حقوق و یا ضمانت اشخاصی را می‌نمایند که در شعبه دارای حساب جاری باشند.

در ادامه این اطلاعیه مطرح شده است که نظر به اینکه اخذ گواهی یاد شده و همچنین تعهد کارمندان رسمی دولت به عنوان ضمانت بازپرداخت تسهیلات، مشکلات عدیده‌ای را برای تسهیلات گیرندگان به وجود می‌آورد و بعضا معرفی ضامن دارای حساب در شعبه اعطاکننده تسهیلات برای آنان امکانپذیر نمی‌باشد، از اینرو ترتیبی اتخاذ شود که جهت پوشش تسهیلات یادشده، با استفاده ترکیبی از وثایق قابل قبول (ضمانت دو نفر کسبه یا ترکیبی از کارمند و کسبه و...) به گونه‌ای اقدام شود که ضمن حفظ حقوق آن بانک، ارائه پوشش و ضمانت برای استفاده‌کنندگان از تسهیلات می‌ شود.

اما بانک‌ها همچنان بی‌توجه به این اطلاعیه‌ها و مشکلات وام گیرندگان، شرایط مذکور را ادامه می‌دهند.

اگر از نقش تورم 12 درصدی که همواره نیز سیر صعودی دارد، و در پی آن بالا رفتن قیمت مسکن، لوازم خانگی، گرانی بیش از حد طلا و سکه و حتی اجاره سالن برای ازدواج راموجب می‌شود، نادیده گرفت و مبلغ این وام را برای دوای درد جوانان کافی یا حداقل گرفتن گوشه‌ای از کار کافی دانست، گذراندن 7 خوان دریافت این وام، شیرینی آن را به کام جوانان تلخ می‌کند.

کاغذبازیهای اداری

علت تاخیر در اعطاء وام ازدواج به نداشتن اعتبار بازنمی گردد بلکه یکی از علل مهم این تاخیر به کاغذ بازیهای اداری در بانکها و شانه خالی کردن مسئولان از انجام وظیفه مربوط است.

بسیاری از زوج های جوان به امید وام ازدواج قول و قرار مراسم عروسی را گذاشته اند و دیگر فرصتی برای تاخیر در پرداخت وام ازدواج ندارند.

وام ازدواج برای بانکها سود بسیاری به دنبال ندارد و درست به دلیل اینکه سود بسیاری از وام ازدواج نصیب بانک ها نمی شود آنان دغدغه ای برای پرداخت این وام ندارند.به این ترتیب به نظر می رسد از آنجایی که بر اساس آمار تعداد زیادی دختران مجرد بالای 22 سال  و پسران بالای 25 سال در جامعه وجود دارد شرایط ازدواج برای آنها سخت تر می شود چرا که دیگر امید به این اندک وام هم از دست می رود و کلا این دسته از جوانان قید ازدواج را خواهند زد!

دادن وام ازدواج می‌تواند کمک شایانی به روند تسهیل ازدواج جوانان باشد و این امر می‌تواند باعث دادن قوت قلب به جوانان برای قدم گذاشتن در راه ازدواج شود اما به راستی چه کسی باید نظام بانکی کشور را کنترل کند تا شاهد این دست تخلفات نبود؟

فرآوری: هدی رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- شفاف / 2- قطر /3- خبرگزاری مهر