تبیان، دستیار زندگی
یکی از کارهای خوب دیگر که امکان اسراف در آن وجود دارد «وضو» است و در روایات، به این موضوں تصریح شده است. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: خداوند فرشته‌ای دارد که اسراف در وضو را می‌نویسد، همان‌گونه که؛ کم گذاشتن آن‌را مى‌نویسد».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غسل و وضوهای بی ثمر


یکی از کارهای خوب دیگر که امکان اسراف در آن وجود دارد «وضو» است و در روایات، به این موضوع تصریح شده است.

 امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: خداوند فرشته‌ای دارد که اسراف در وضو را می‌نویسد، همان‌گونه که؛ کم گذاشتن آن‌را مى‌نویسد».


وضو بنانا

یکی از چیزهایی که به آن توجه زیادی نمی‌شود و گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد و ضررهای مادی و معنوی زیادی هم دارد؛ اسراف است.

اسراف یعنی تجاوز کردن و از حدّ گذشتن در هر كارى كه انسان آن را انجام مى‏‌دهد [1] و امام علی (علیه السلام) برای اسراف کننده، سه نشانه معرفی کرده؛ می‌فرماید: «لِلْمُسْرِفِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ یَأْكُلُ مَا لَیْسَ لَهُ وَ یَشْتَرِی مَا لَیْسَ لَهُ وَ یَلْبَسُ مَا لَیْسَ لَهُ [2] اسراف‌کار سه نشانه دارد: می‌خورد آنچه مال او نیست و می‌خَرد آنچه مال او نیست و می‌پوشد آنچه مال او نیست» توضیح؛ اینکه: اگر از مال حرام باشد که نباید بخورد یا بخَرد یا بپوشد و اگر از مال حلال هم باشد؛ نباید بخَرد یا بخورد یا بپوشد و اگر چنین کند جزء مسرفین است.

در قرآن کریم، اسرافکاران مورد مذمت قرار گرفته‌اند، خداوند متعال در دو آیه می‌فرماید: «لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفین‏ [انعام/141 و اعراف/31] اسراف نكنید كه خداوند مسرفان را دوست ‏ندارد!».

موارد اسراف

اسراف در قرآن کریم، معنی گسترده‌ای دارد و در موارد مختلف بکار می‌رود؛ گاهی در مورد خوردن و آشامیدن است [اعراف/31] و گاهی در انتقام‌گیری و قصاص بیش از حد [إسراء/33]، انفاق بیش از اندازه [فرقان/67]، داوری و قضاوتی که منجر به دروغ شود [غافر/28]، اعتقاداتی که منجر به شک و تردید شود [غافر/34] و گاهی به معنی برتری‌جویی و استثمار [دخان/31] و یا به معنای هرگونه گناه هم آمده است [زمر/53] [3].

همانطوری که از بعضی موارد آیات فوق، مشخص است، حتی در کارهای خوب؛‌ مانند بخشش و انفاق هم اسراف جایز نیست، مانند آیه‌ای که یکی از صفات خوب بندگان خاص خداوند را «اسراف نکردن در انفاق و بخشش» معرفی می‌فرماید [فرقان/63].

اسراف در وضو و غسل

یکی از کارهای خوب دیگر که امکان اسراف در آن وجود دارد «وضو» است و در روایات، به این موضوع تصریح شده است.

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً یَكْتُبُ سَرَفَ الْوَضُوءِ كَمَا یَكْتُبُ عُدْوَانَه [4] خداوند فرشته‌ای دارد که اسراف در وضو را می‌نویسد، همان‌گونه که؛ کم گذاشتن آن ‌را مى‌نویسد».

برای غسل؛‌ می‌شود مقداری آب روی سر ریخت و همه‌‌ی سر را با آن مرطوب کرد و همچنین طرف راست و طرف چپ را، اما در زمانی که ما هستیم و آب از راه لوله‌کشی در خانه‌ها وجود دارد باید مراقب باشیم که برای جلو‌گیری از اسراف؛ مصرف آب برای وضو و غسل، از مقدار سفارش‌شده خارج نشود

گاهی ممکن است وضو بگیریم اما اجری نداشته باشد. آن حضرت، این موضوع را در روایتی دیگر؛ از پدر بزرگوارش (علیهماالسلام) نقل می‌فرماید که: إِنَّ لِلْوُضُوءِ حَدّاً مَنْ تَعَدَّاهُ لَمْ یُۆْجَرْ [5] برای وضو حدّی مقرر شده است، کسی که از حدّ مقرّر آن تجاوز کند پاداشی نخواهد داشت».

برای غسل هم باید مراقب بود که بیش از حدّ، آب استفاده نشود و حدّی که برای وضو و غسل؛ در روایات به آن اشاره شده،‌ این است که پیامبر (صلی‌ الله علیه و آله) می‌فرماید: «الْوُضُوءُ مُدٌّ وَ الْغُسْلُ صَاعٌ وَ سَیَأْتِی أَقْوَامٌ بَعْدِی یَسْتَقِلُّونَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ عَلَى خِلَافِ سُنَّتِی وَ الثَّابِتُ عَلَى سُنَّتِی مَعِی فِی حَظِیرَةِ الْقُدْسِ [6] مقدار آب وضو یک مُدّّ [7] است و مقدار آب غسل یک صاع [8] است و بعد از من مردمى مى‌آیند که این مقدار آب را کم مى‌شمارند، این مردم بر خلاف سنّت من هستند و کسى که بر سنّت من ثابت باشد، در بهشت با من است».

اسراف

این مقدار آب که برای وضو و غسل ذکر شد، به این معناست که همین اندازه کافی است و مثلاً برای غسل؛‌ می‌شود مقداری آب روی سر ریخت و همه‌‌ی سر را با آن مرطوب کرد و همچنین طرف راست و طرف چپ را، اما در زمانی که ما هستیم و آب از راه لوله‌کشی در خانه‌ها وجود دارد باید مراقب باشیم که برای جلو‌گیری از اسراف؛ مصرف آب برای وضو و غسل، از مقدار سفارش‌شده خارج نشود [9].

نتیجه‌ی اسراف و رعایت میانه‌روی

از مجموع بحث، می‌توان ناپسند‌ بودن اسراف را فهمید، و اینکه اسراف، در هر چیزی می‌تواند باشد، حتی در اعمال و رفتار و هم در زندگی فردی و اجتماعی و اداره‌ی کشور؛ و نتیجه‌ی اسراف و رعایت میانه‌روی، در کلام امام علی (علیه السلام) بیان شده که می‌فرماید: «السَّرَفُ مَثْواةٌ و الْقَصْدُ مَثْراةٌ [10] اسراف، مایه‌ی نابودی و هلاکت است و میانه‌روی، مایه‌ی ثروت و زیادی مال.

پی‌نوشت ها:

[1]. مفردات راغب، ص408

[2]. من‌لا‌یحضره‌الفقیه، ج‏3، ص167

[3]. با استفاده از تفسیر نمونه، ج15، ص307 و 308

[4]. اصول‌کافی، ج3، ص22

[5]. همان

[6]. من‌لا‌یحضره‌الفقیه، ج‏1، ص34 و 35

[7]. 750 گرم

[8]. سه لیتر

[9]. با استفاده از: islamquest/fa/archive/question/ar21409/tmpl/component/printme/1#

[10]. بحار‌الانوار، ج68، ص34

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: سایت رهروان ولایت

مطالب مرتبط:

3عمل مستحبی نجات بخش

عواملی برای نورانی شدن قلب

مهمترین عامل نابودی خیر و برکت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.