تبیان، دستیار زندگی
فرش سپید عنوان برنامه ای است که این روزها از شبکه دو سیما برای مخاطب نوجوان تولید می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگویی دوستانه با مجریان فرش سپید

"قسمت اول"


فرش سپید عنوان برنامه ای است که این روزها از شبکه دو سیما برای مخاطب نوجوان تولید می شود.

اشکان خیل نژاد، کیوان ساکت اُف و فاطیما بهارمست مجریان جوان این برنامه هستند که لحظاتی را با هم به گفتگو نشستیم.


فرش سپید

تبیان: خودتون رو معرفی کنید:

کیوان ساکت اف، متولد 25 شهریور 1367 دانشجوی دوره کارشناسی تئاتر هستم. شش سال پیش کارم رو شروع کردم. اولین برنامه ای که کار کردم برنامه عصر جدید بود  به تهیه کنندگی خانم معصومی بعد یه وقفه ای پیش اومد دوباره شروع کردم. جدی ترین برنامه ای که کار کردم برنامه سلام بهار بود با محسن افشانی.

تبیان :همه برنامه ها برا ی نوجوان بود:

من همه ی برنامه هایی که کار کردم برای نوجوان بوده. برنامه هایی مثل بوم سفید، دوستان. در کنارش هم کار تئاتر و بازیگری فیلم و سریال اگر باشه انجام میدم.

فاطیما بهارمست هستم متولد 10 تیر 1375 . دیپلم کارگردانی سینما دارم، الان دارم برای کنکور میخونم و میخواهم تئاتر رو ادامه بدم. حدود دوازده ساله که کار اجرا، بازیگری و کلا کار هنری انجام میدهم. اتفاقی وارد این کار شدم، اما ادامه اش با انتخاب خودم بود. وقتی کودک بودم کار کودک انجام می دادم، وقتی نوجوان بودم کار نوجوان. بین اجرا هم تعدادی بازی کردم. مدتیه هم هست که تئاتر کار می کنم.

اشکان خیل نژاد هستم متولد 17 دی  سال 1367. لیسانس بازیگری ام رو از دانشگاه تهران گرفتم و الان شکر خدا در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس مشغولم. کار تئاتر رو از شانزده سالگی از آموزش و پرورش کرج شروع کردم. اساتیدم هم: آقای محمد یعقوبی، امیر قنبری و ... بودند. از اون موقع به بعد هم بیشتر کار تئاتر کردم تو همه ی بخش ها: بازیگری، کارگردانی، منشی صحنه، دستیار کارگردان. تو کار اجرا برنامه ی دوستان رو کار کردم الان هم که مشغول اجرای فرش سپید هستم.

تبیان : چطور با تیم فرش سپید آَشنا شدید؟

اشکان: با آقای ساکت اف در واقع یه آَشنایی از قبل داشتم. سر برنامه ی دوستان هم که به تهیه کنندگی ایشون بود بودم از طرفی هم من و کیوان تقریبا هشت سالی میشه دوست هستم که فکر می کنم این هم بی تأثیر نبوده.

فاطیما: ما همه با هم برنامه ی دوستان رو اجرا می کردیم، از اونجا با هم آشنا بودیم دیگه آقای ساکت تماس گرفتند و گفتند که برنامه ی جدید داریم ما هم قبول کردیم و اومدیم.

تبیان: خودتون چه قدر از برنامه راضی هستین؟

اشکان: ما از خودمون راضی هستیم

تبیان: یعنی از اجرای خودتون؟

بله، من حداقل این طور هستم. ما سعی می کنیم که شبیه دیگران نباشیم و شبیه خودمان باشیم، فکر می کنم اگر کسی همین نکته کوچک را رعایت کنه به زعم من تازه کار خیلی جلو است. ا زطرفی الان نه اینکه سازمان حالش خراب باشه خیلی از نهادهای دیگر ماهم حالشون خوب نیست و این ها باری رو به ما منتقل می کنن که خستمون می کنه ولی ما خودمون راضی هستیم و فکر می کنم با توجه به امکاناتی که داریم و فشارهایی که تحمل می کنیم برنامه ی خوبی داریم. یعنی همین که موندیم اتفاق خوبی افتاده.

اینکه تو یک دکور سه تا برنامه ی نوجوان تولید میشه یعنی اینکه فضا خیلی درست نیست.

تبیان: نظرتون راجع به طرح و ایده ی برنامه چیه؟ بازخوردها چطور بوده؟

کیوان: فرش سپید قبلا به اسم شیش تایی ها بود و بعد شد فرش سپید. از اواسط اسفند پارسال که قرار شد تیم ما فرش سپید رو ادامه بده ما دکور جدید زدیم و مستقل از برنامه ی قبل شدیم، اول هم خوب پیش می رفتیم و از اونجاییکه محور برنامه ی ما استعداد بود و قرار بود هر هفته موضوعی داشته باشیم که نوجوان ها در مورد اون فیلم تهیه کنند و برای ما بفرستند و بعد فیلمشون تو سایت برنامه رأی گیری و انتخاب بشه که این برای سنین نوجوان یه هیجانی داشت. خوب پیش می رفتیم تا اینکه خوردیم به ماه رمضان و یک ماه برنامه نداشتیم. وقتی خواستیم دوباره شروع کنیم دیدیم اتفاقاتی افتاده و دکور ما که تو استودیو گلستان بود از بین رفته و یکدفعه به ما گفتند که باید بیاین تو استودیو سپید پر رنگ برنامه داشته باشید و ما هم ناچار شدیم که اینطوری ادامه بدیم. شاید بپرسید می شد نریم ولی تو بعضی شرایط نمیشه، با وجود  مشکلات مالی سازمان. شبکه دو و گروه نوجوان یه هدفی داشت اون هم اینکه همه ی برنامه هایی که تولید می کنه با محوریت سپید باشه حالا یکیش میشه سپید پررنگ که گفتگو محور، کافه سپید که فرهنگی تره و یکی هم فرش سپید. منتها قرار بود که یک دکوری زده بشه که هر کدام از این برنامه ها فضایی مناسب با برنامه خودشون رو داشته باشن و دکور مختص به همون برنامه باشه. یعنی دکوری با قابلیت تولید سه برنامه.

حالا این دکور مال سپید پررنگ و همه به ما میگن چرا اینطوریه و تو دکور این برنامه اجرا می کنید؟ الان اگر برنامه های موفق شبکه ها ی جهانی روهم نگاه کنیم هر چند وقت یکبار دکور برنامشون رو عوض می کنن.

اشکان: هر برنامه ای دو بخش داره یکی فرم یکی هم محتوا که بحث دکور برمی گرده به فرم برنامه ی ما.

تو بحث محتوا هم اتفاق خوبی داشت برای ما می افتاد و مخاطب جنس برنامه ما رو شناخته بود تا اینکه یک ماه برنامه نداشتیم.

کیوان: ما تازه شکل گرفته بودیم و تو شرایطی بودیم که آسیب پذیر بودیم و با اتفاقاتی که افتاد آسیب دیدیم.

اشکان:  برای من به شخصه همچنان تجربه ی خوبیه. شاید این سۆال پیش بیاد که پس چرا ادامه میدین؟  شاید تهیه کننده یه قرارادی داشته باشه و لی ما به عنوان مجری این قرارداد رو با سازمان نداریم ولی این تجربه برای من هنوز هم جذابه این که بتونم با مخاطب ارتباط مستقیم داشته باشم  و اون چیزی رو که فکر می کنم برای نوجوان مهمه بگم.

فاطیما: البته یه نکته ی دیگر هم هست و اون این که برنامه ی ما با وجود این که تو بخش هایی آسیب دیده هنوز هم یه اتفاق نو حساب میشه که مخاطب های ما می تونن استعدادهاشون رو پیدا کنن. هرکسی دوست داره که دیده بشه و فرش سپید این امکان رو به نوجوان ها میده که خیلی راحت دیده بشن و حداقلش اینه که به اطرافیانشون میتونن بگن که نگاهشون کنن و این براشون لذت بخشه.

ادامه دارد...

مصاحبه: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

امروز روز شماست...

حس کودکی

روز جهانی کودک، روز جهانی همه خوبی‌ها

طعم شیرین روز کودک

شاید فردا كمی دیر باشد...

کتاب‌های دوست‌داشتنی عمو پورنگ و امیرمحمد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.