تبیان، دستیار زندگی
هرزه‌نگاری عامل ایجاد بیماری‌های جنسی و روانی زیادی همچون آزار کودکان و تجاوز به عنف است. علاوه بر این که اعتیاد به هرزه‌نگاری، موجب اختلال در روابط صحیح و صمیمی‌خانوادگی و زندگی زناشویی نیز هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیادی به نام هرزه‌نگاری!


هرزه‌نگاری عامل ایجاد بیماری‌های جنسی و روانی زیادی همچون آزار کودکان و تجاوز به عنف است.
علاوه بر این که اعتیاد به هرزه‌نگاری، موجب اختلال در روابط صحیح و صمیمی‌خانوادگی و زندگی زناشویی نیز هست.


هرزه نگاری

بسیاری از افرادی که به طرف هرزه نگاری می روند، به مرور زمان به هرزه نگاری وابسته می شوند و به نظر می رسد هرزه نگاری به عنوان یک محرک قدرتمند جنسی در زندگی این افراد نقش بازی می کند. برای این افراد نسبت به هرزه نگاری مشغولیت ذهنی زیادی ایجاد می شود؛ دائما در پی تصاویر جدیدتر و گاهی خشن تر می گردند؛ تعداد دفعاتی که از مواد هرزه نگاری استفاده می کنند بیشتر می شود؛ نمی توانند جلو خودشان را بگیرند؛ در ساعاتی که امکان استفاده ندارند دچار دلهره و اضطراب می شوند. این حالا یعنی فرد به هرزه نگاری وابسته شده است.

هرزه‌نگاری‌های به عنوان یک معضل مهم و مسأله بحث برانگیز مطرح است. متفکران و متخصصان علوم رفتاری با تحقیقات گسترده در این زمینه ، به دنبال تأثیرات روحی – روانی و اجتماعی این پدیده هستند و خواستار وضع محدودیت‌های قانونی بیشتر در ارائه مطالب مستهجن می‌باشند. هرزه‌نگاری عامل ایجاد بیماری‌های جنسی و روانی زیادی همچون آزار کودکان و تجاوز به عنف است. علاوه بر این که اعتیاد به هرزه‌نگاری، موجب اختلال در روابط صحیح و صمیمی‌خانوادگی و زندگی زناشویی نیز هست.

این که هرزه‌نگاری (پورنوگرافی) تأثیرات بسیار مضری بر مصرف‌کنندگان دارد، به یک مسأله بحث برانگیز – نه تنها برای مردم عادی بلکه حتی برای دانشمندان علوم رفتاری – تبدیل شده است.

دو کمیسیون ملی – گزارش اکثریت کمیسیون ریاست جمهوری (آمریکا) درباره هرزه‌نگاری و اعمال مستهجن، و اصلاحیه اول قانون اساسی – اعلام کردند که یک قاضی یا هیأت داوری به نمایندگی از جامعه، باید مواردی از هرزه‌نگاری را تعیین کنند که:

- به طور کلی، خواهان یک علاقه شدید (وقیح، هولناک، بی‌شرمانه یا شهوانی) جنسی هستند.

- ارتباط جنسی را به شیوه‌ای آشکار و آزار‌دهنده توصیف می‌کنند (به عبارت دیگر، از معیارهای جامعه کنونی فراتر می‌روند و توصیفاتی از ارضا یا فعالیت جنسی را بیان می‌کنند).

- به طور کلی فاقد ارزش ادبی، هنری، سیاسی و علمی‌هستند.

در عرف عام، هرزه‌نگاری معمولاً به معنای مطالبی است که از لحاظ جنسی آشکار هستند و عمدتاً به قصد تحریک جنسی ارائه می‌شوند.

کمیسیون هرزه‌نگاری دادستان کل کاملاً با هرزه‌نگاری مخالفت کرده است؛ اما برخی مفسران اجتماعی ادعا کرده‌اند که هرزه‌نگاری عمدتاً یک نوع سرگرمی‌است که می‌تواند آموزشی و یا برخی اوقات، از لحاظ جنسی تحریک‌کننده باشد، اما ذاتاً بی‌ضرر است.

آنها همچنین ادعا می‌کنند که حداقل هیچ دلیل صحیح علمی‌برای ضرر آن وجود ندارد. در مقابل، دیگر مفسران اجتماعی به پیامدهای شدیدتری اعتقاد دارند و موارد اخیر را که توسط رسانه‌ها افشا شدند، مثال می‌زنند؛ مثل قاتلان جنسی که ادعا کرده‌اند؛ هرزه‌نگاری آنها را به این کار واداشته است.

هنگامی که افراد به سمت هرزه نگاری می روند، در رویارویی با آن گاهی کنترل خود را از دست می دهند و اقدام به اعمالی مانند تهاجم جنسی، آزار کودکان، مزاحمت تلفنی و ... می کنند که نتیجه این اعمال، ایجاد مشکلات و مسائل قانونی خواهد بود

برخی از آثار سوء تماشای فیلم پورنو

ایجاد باورها و نگرش های غلط جنسی: به باور برخی از متخصصان علوم رفتاری، هرزه نگاری این توان را دارد تا به گونه ای بنیادی، اعمال، نگرش ها و باورهای جنسی افراد را تغییر دهد و حتی تعریف از رفتار جنسی را دگرگون سازد.

انزوا و کاهش روابط اجتماعی: پژوهشگران معتقدند گرایش و وابستگی به هرزه نگاری، سبب انزوا و دوری فرد از اجتماع و کاهش روابط اجتماعی او می شود. این مشکل از آن رو است که فرد نیازهای جنسی خود را به واسطه استفاده از این تصاویر و خودارضایی مرتفع می سازد و بنابراین نیاز و تمایلی برای ارتباطات اجتماعی نخواهد داشت.

احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی: اقدام به دیدن و استفاده از مواد هرزه نگاری می تواند افراد را وارد رابطه های جنسی خطرناک و ناشناخته ای بکند که در آن احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند ایدز افزایش یابد.

مشکلات کاری و کاهش تعهد شغلی: گرایش به هرزه نگاری برای بسیاری از افراد به حدی است که حتی در محیط کاری خود، بیشتر وقتشان را به یافتن و تماشای صحنه های مستهجن در اینترنت می پردازند و در نتیجه وقت کمتری برای انجام تعهدات شغلی خود خواهند داشت. از طرفی همیشه نگران این هستند که رئیس یا همکاران آنان از هرزه نگاری شان اطلاع پیدا کنند و در نتیجه مشکلاتی ایجاد شود. بنابراین کمبود وقت، استرس و تنش مخفی کاری و ... باعث کاهش تعهدات شغلی و ایجاد مشکلات کاری حتی در حد اخراج می شود.

هرزه نگاری

مشکلات قانونی: هنگامی که افراد به سمت هرزه نگاری می روند، در رویارویی با آن گاهی کنترل خود را از دست می دهند و اقدام به اعمالی مانند تهاجم جنسی، آزار کودکان، مزاحمت تلفنی و ... می کنند که نتیجه این اعمال، ایجاد مشکلات و مسائل قانونی خواهد بود. در واقع میزان تحریک جنسی برخی از فیلم ها، عکس ها و متن های مستهجن، به حدی است که فرد، واقعیت سنجی خود را از دست می دهد و مهار کنترل غرایز برای او به شدت ضعیف می شود و در نهایت تحت تاثیر هیجانات ممکن است دست به اعمال خارج از عرف و قوانین اجتماعی بزند.

ابتلا به انواع اختلالات و انحرافات جنسی: گاهی مشاهده و شنیده می شود برخی افراد برای کاهش یا رفع اختلالات و بر عملکردهای جنسی خود به سمت تماشای فیلم های مستهجن و هرزه نگاری می روند. این در حالی است که تحقیقات بیانگر آن است که هرزه نگاری خود عامل ایجاد کننده یا تسهیل کننده بسیاری از اختلالات و انحرافات جنسی مانند کم میلی جنسی، بیزاری جنسی، انزال زودرس، عورت نمایی و ... است. در واقع وقتی فرد تمایل افراط گونه به فیلم، عکس، متن و اصوات مستهجن پیدا می کند، به مرور زمان برای به دست آوردن و تشدید توان جنسی خود دست به اعمالی می زند که انحراف گونه و بیمارگونه است یا زمینه رشد و تشدید انحراف و بد عملکردی را فراهم می کند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: سپیده دانایی/سایت همدردی

مطالب مرتبط:

هشدارها درباره دلبستگی‌‌های اینترنتی

جهنمی از جنس خیانت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.